Alppikärhö, Clematis alpina

Sihon kärhö on oikein kaunis. Noista nimityksistä tuli mieleen, että Atragene-ryhmään kuuluvat niin alppi-, pagodi-, korean-, kruunu-, siperian- kuin meillä harvinaisia ohotankärhö ja turkestaninkärhö. Alppikärhöstäkin on jalostettu lukemattomia lajikkeita, minusta ihanimmat ovat Magnus Johnsonin risteyttämät, mm Propertius, Jan Lindmark, Alpina Plena ja vaikkapa Pink Perfume.
Suomenkielisissä nimissä käytetyt jalo- ja loisto-alkuiset nimet ihan syyttä ikäänkuin arvottavat joitakin lajeja paremmiksi kuin muita.    

Tänään kävin paikallisessa halpakaupassa katselin sivu mennen kukka tarjonan tämä sattui silmään ja pahasti lähdin kotio kun olin ostokset tehnyt ilman kärhöä  olin 2 tuntia kotona kärhö vaivasi mieltä pahasti pakko se oli mennä hakeen kotio.
Nyt on istutettu männyn alle

Clematis alpina Stolwijk Gold

Kauppilassa näky olevan samaa hinta 24€ mä maksoin  9.90€ minusta oli ihan hyvän kuntoisen oloinen saa nähdä meneekö talven yli

Istutin tänään saman kärhön kun Bumple, violet purplen. Ostin sen Türilta. Näyttää kivan väriseltä.

Juu on kivan värinen toi Violet P. , ei tule kuvassa oikeuksiinsa niinkun ei oikein mikään violetti jostain syystä.

Tavallinen alppikärhö ja taponlehti illan hämyssä

alppikärhö ja taponlehti

Tarha-alppikärhö "Pointy"

Tiiviisti kanaverkon suojaamana talvensa viettänyt ‘‘Alpina Plena’’. Tänä kesänä saan varmaankin nauttia myös kukista. 

Ostin kaksi alppikärhöä ja nyt mietin, että tulinkohan laittaneeksi ne liian lähekkäin. Istutin kasvit syvään kuoppaan noin 50 cm päähän toisistaan. Paikan sopivuuttakin aloin miettiä uudemman kerran. Minulle sanottiin myymälässä, että alppikärhö ei ole paikan suhteen vaativa, mutta istutin kärhöt aurinkoiseen ja kuivaan paikkaan. Istutuskuopassa on toki puutarhamultaa ja kompostia, ja kasvien tyvet ovat kasvutukena toimivan aidan pohjoispuolella vähän varjossa. Kuulostaako siltä, että kärhöni pärjäävät?

En usko, että ovat liian lähekkäin, kasvaisivat varmaan vaikka samassa kuopassa, mutta varret menevät kyllä kunnolla ristiin. Mikä hyvänsä aita on varmaan aika matala kärhötueksi, mulla alppikärhö kasvaa neljään metriin, kun innostui kasvamaan kilpaa tueksi valitsemansa pihlajanvesan kanssa - mutta toisaalta, kasvatetaanhan niitä ihan rinteessä maata pitkin. Syväistutus saattaa olla hyväksi kuivassa paikassa, vaikkei muuten alppikärhö sitä vaadi. Eli en keksi mitään syytä, miksi kärhösi eivät pärjäisi.

Hyvä, kiitos :slight_smile:

Nyt voin näyttää pitkää nenää pupuille 

Te, joilla on alppikärhö kiipeemässä omppupuuhun. Miten olette sen alussa sitoneet, jotta se pääsee ylös runkoa?

Myskimalva, samoin voin tehdä minäkin. Pupu söi alppikärhön lumirajasta poikki, nyt pisimmät latvat huitelee jo kolmessa metrissä ja puska on tuuhea kuin mikä ja kukkii myös.

Emo, en oo sitonut mitenkään, mutta omenapuut on niin vanhoja, että isojen oksien  "risteyskohta",  puuhaaraksiko sitä kutsutaan,  on aika alhaalla. Joskus tosin sidon niinellä tai laitan perennatuen siihen , etteivät kaadu maahan. Selostukseni on vähän hatara. 

Pitää sitten viritellä joku verkonpala tueksi.

En jaksanut lukea koko ketjua läpi. Kysymys: sopiiko alppikärhö paremmin omenapuuhun kiipeilemään kuin isokukkaiset kärhöt, jotka täytyy istuttaa syvempään?

Alppikärhö menee jopa kuusen juurella.

Raivasin illalla alppikärhön viime kesänä istuttamastani omenapuusta. Tuli pahan kerran aliarvioitua kärhön kasvuvoima. Mitä veikkaatte, saanko kärhön juurakon kaivettua ylös tappamatta sitä tai puuta? Siirtäisin johonkin "vähän" sopivammalle paikalle. Omenapuuhun jää tämänkin jälkeen maltillisempi tarhaviinikärhö.

ALOZ, omenapuun täytyy ainakin olla aika iso ja tukeva ennen kuin sen juurelle kannattaa alppikärhöä laittaa. Nimimerkki vahingosta toivottavasti viisastunut. Isokukkaisillekin kärhöille olen onnistunut kaivamaan istutuskuopan 5-vuotiaiden omenapuiden juurten väliin. Taimikauppias sanoi, että kärhön juurakon voi laittaa myös pitkälleen, jolloin syvyyttä ikään kuin tulee lisää, ei tarvii välttämättä ihan 60 senttiin kaivaa. Tiiä häntä sitten pitääkö paikkansa kans.

Veikkaan, että saa, mutta ei välttämättä juuri tähän aikaan. Kärhö luultavasti pysyy hengissä, vaikka leikkaisit varret/versot/haarat (mitä ne on köynnöksillä ?) tapeille, jos ne häiritsee omenapuuta nyt, mutta ainakin itse siirtäisin lapiohommat syksymmälle. 

Samaa mieltä kuin Araminta. Leikkaisin kärhön nyt alas.

Viinikärhöt ovat varmaan paljon parempi valinta omenapuuhun, kun maanpäälliset osat aina talveksi kuolee. Viinikärhön voi syksyllä myöhään leikata alas, niin kuolleet osat eivät rumenna omenapuuta kukkimisensa aikana. Alppikärhöä voi kokeilla isoa kuusta vasten, saattaa siinäkin menestyä, koska sietää aika tavalla kuivuutta.