Alppikärhö, Clematis alpina

Mikä ihme elukka katkoo alppikärhöstä oksia ja lehtiä. Tuho näyttää ihan siltä kun joku olisi käynyt saksilla pätkimässä keskeltä kasvustoa :frowning:

välke, olen täältä lukenut kärhöpistiäisestä, käy kurkkaamassa polkua Puutarha - Kärhöt - Yleistä asiaa - Kärhöpistiäinen.

Perskeles, semmonenkinko on olemassa!  Täytyypäs tarkkailla tilannetta ja tarvittaessa aloittaa tuholaistorjunta. Toivottavasti saan kärhön pelastettua pahemmalta hävitykseltä.

Octopus

Se täytyy varmaan minunkin kipaista Keravan vankilaan ostoksille.

Tuilu, minäkin olen tänään vielä suunnistamassa sinne kesäkukkaostoksille :slight_smile:

En tiennytkään, että Keravan vankilalla on puutarha. Onko siellä kauppakin auki ihan päivittäin?

Justiinsa äsken katsoin heidän aukioloaikansa. Toukokuun ovat vielä auki iltaan saakka ja viikonloppuisin, mutta kesäkuun alusta ovat auki ma-to klo 7.30-16.00 ja pe klo 7.30-14.30 (suljettu kaikkina päivinä klo 12-13). Suosittelen siellä käymistä, taimet ovat todella laadukkaita, etenkin kesäkukissa. Nyt kesäkuun puolella valikoima on jo supistunut aika huomattavasti, mutta eiköhän sieltä vieläkin jotain löydy mukaan. Me ostettiin toukokuun puolella tomaatin taimet á 1,80, valittavana oli n. 20 lajiketta. Kesäkukkia en osannut vielä ostaa kaikkia, joten nyt pitää lähteä täydennysostoksille.

Kiitos, Anita!Tosi kiva tietää tuosta herkkukaupasta. Ihania tuollaiset, jotka eivät kuulu mihinkään isoon ketjuun. Luvattoman heikkoa on lähiseutujenkin tuntemukseni :wink:

Voi hitsi kun pääsiskin jo tänään ostoksille. Mutta pitää olla töissä ja kotona riehuu vatsatauti :frowning:

Minullakin siirtyi huomiselle.

Toinen kukinta menossa.

Minä luulin alkukesästä alppikärhöni (Ritva.L.tä saatu) kuolleen, odottelin ja odottelin… no ei näkynyt elämää. Nypin jokatapauksessa jonkun kerran alueelta pois “rönsyleinikkiä”, kunnes tajusin nyppineeni juurikin alppikärhön kasvustoa:( No, onneksi on aika kestävää sorttia, koskapa sieltä nousee kasvua edelleen… nyt olen näplimättä enää!

Täällä ei kukita toista kertaa, vaan onpa toiset lehdet keskikesällä syötyjen tilalla.

Täällä alkoi uusi kukinta, ei tosin runsaasti, mutta vähän kuitenkin.

Keväällä leikkasin juuresta poikki kun lumenpaino irrotti telineen seinältä. Nyt on tällainen ja kukkii muutamin kukin.

Näköjään kasvaa vauhdilla uusiksi, kun on juurtunut ensin kunnolla.
Uskomaton kasvuvauhti, ei voi muuta sanoa!

Ostin alppikärhön. Laji oli Frankie, tarha-alppikärhö. Mitä eroa on alppikärhöllä ja tarha-alppikärhöllä? Lapussa oli korkeus vaan 2 metriä. Haluaisin korkeamman kasvin aika varjoisaan kuusiaidan nurkkaukseen, toiveena että se rönsyilis ja peittäis huonosti kasvavan (varjo) aidan kohdan. Mitä suosittelette. Laitan Frankien toiseen paikkaan, jos tulee noin matala.

Violet Purple jää kuvissa vaisumman väriseksi, olen saanut tämän Viron tuliaisena.

Tämä voisi olla jalo- tai tarha-alppikärhö. En muista kumpana olen ostanut, poikkeaa kuitenkin alppikärhöstä isommilla ja tummemmilla kukillaan.