Alppikärhö, Clematis alpina

Alppikärhö kukkii , mutta sen kukat ovat ihmeen väriset , tuollaiset haljun vaaleat .

Kolmisen vuotta sitten miulla oli kärhönkasvatusvimma. Keräilin siemenhahtuvapalloja sieltä ja täältä, myös kauppapuutarhalta nimien kanssa. Kylvin syksyllä purkkeihin ja hyvin itivät. Tämä Ruby on kaikk

ein kauniin värinen.

RitvaL., siihen varmaan tarvitaan taikasormi, minä en kyllä onnistu.

Olen muutaman päivän ihmetellyt, kun alppikärhöni on vaihtanut väriä. Ennen se oli kirkkaan vaalean sininen, nyt lila.
Satues, joku on vaihtanut meidän kärhöt 8 ).

Merlin, niin varmaan, muuta vaihtoehtoa Ei ole :wink:

Kuulkaas kaikki kärhöasiantuntijat: voiko kärhön istuttaa pihlajan viereen kiipeilemään?? Vai onko pihlaja niin tautinen puu? Osa kärhöistä on vielä istuttamatta. Näiden piti tulla vasta ens viikolla ja en ole ehtinyt lopullista paikkaa päättää.

Asiantuntijuus on vielä kaukana, mutta mä lähtisin miettimään niin päin, että saako kärhö siinä tarpeeksi ravinteita, vettä ja valoa. Muuten se ei menesty, jos taas nuo kolme tekijää on ok, niin siitä vaan.

Pihlaja on vielä pieni. Voi olla, että varsinkin vedensaanti on heikonlaista siinä. Täytyy miettiä parempaa vaihtoehtoa.

Minä siirsin varta vasten neljä pihlajaa kärhötuiksi ja pihlajien juurella kasvaa yhteensä viisi kärhöä ( eivät kyllä ole alppikärhöjä). Sekä pihlajat että kärhöt kasvoivat hyvin ja kaikki selvisivät talvesta hengissä. En kauheasti ole edes kastellut paitsi alussa koska vesiletku ei riitä sinne asti. Mielestäni ratkaisu toimii hyvin ja näyttää kivalta. Jos pihlaja on kovin pieni kasvaa alppikärhö korkeammaksi mutta kauniilta varmaan näyttäisi kun latvat ryöppyää alaspäin.

Hyvin toimii pihlaja kärhötukena. Istutin useita vuosia (7-8) sitten alppikärhön vanhan kaarnakuorisen männyn viereen kuvitellen tyhmänä, että se lähtisi kiipeämään kaarnaa pitkin. Niinkuin kaikki kärhön kasvutavan tuntevat arvaavat, eihän se sitä tehnyt. Sensijaan se äkkäsi myöskin männyn viereen asettuneen pihlajan vesan ja alkoi käyttää sitä kiipeilytukenaan. Siitä lähtien ovat kasvaneet kilpaa, molemmat ovat nyt lähes nelimetrisiä ja viihtyvät hyvin. Nimenomaan alppikärhö onkin sopiva pihlajan kumppanuuskasviksi, kun kukkivat samaan aikaan. Näyttää hauskalta kun kärhön kukat pilkistelevät pihlajankukkien välistä, nyt juuri saa sitä ihastella.

No, voi, voi, mitä nyt teen? Minne ne oikein laittaisin??? (siis ruukussa on vieläkin) Kuulostaa kyllä tosi hyvältä tuo pihlaja-kärhö- yhdistelmä. Siis nyt päätän! Istutan niistä yhden pihlajan viereen ja muut kaksi kaariporttiin jonka ostin jo sitä varten. (halpismallia kun en malttanut ostaa kovin kallista) . Tää on siitä harmillinen tontti kun ei edes yhtään vanhaa puuta kasva täällä. Ettei silleen ole puuvaihtoehtojakaan. (tai siis yhdellä rajalla kasvaa sekametsä rivissä ja siellä on nyt valtavat puupinot.)

Heh, kaariporttiin, ei se mikään portti ole vaan pelkkä kaari:D

Mitä toukkia keräät Tarleena ja mistä

Onko muilla ollut noita toukkia minä en ole vielä huomannut omassa alppikärhössä mitään ylimääräisiä.

Tarleena syökö ne kukatkin?

Minä huomasin myös eilen meillä alppikärhöissä samoja toukkia kuin Tarleenalla. Ensin keräsin niitä lehdiltä, mutta totesin, että niitä on NIIIIIN paljon että muuta on keksittäväpuhetta. Tänään sitten suihkuttelin kärhöt raidilla ja mahoton määrä toukkia tippui maahan. Huomasin samaisia toukkia tänään myös ruusupuskassa. Toivottavasti eivät popsi kaikkea vastaantulevaa maan tasalleapea.

Tarleena, ajattelinkin antaa vielä vettä köynnöksien niskaan. Meilläkin toukkia ensin liiskattiinniin, kerättiin tyhjään sillipurkkiin jne., mutta niitä oli aivan tolkuton määrä, eikä ylimmiltä lehdiltä ylettynyt keräilemään (alppikärhöt kun viimeinkin intoutuneet kasvamaan). Toivottavasti ovat nyt hävinneet, en tänään ole ehtinyt katsoa.

Kaksi alppikärhöäni muuttuivat lähes lehdettömiksi muutamassa päivässä, joten raidit kehiin jouduin ottamaan, muuta en keksinyt. Olipa ällöttävää, kun jo suihkuttaessa sadat toukat tippuivat maahan! Yäk! toivottavasti ne toipuvat (kärhöt, ei toukat, heh). Muuten täytynee leikata alas.

Täällä ei toukkia ole näkynyt, mutta muuten on siperianalppikärhöni kumman vaisu. Edellisen asunnon pihassa alppikärhö kukoisti tuuheana ja sen innoittamana ostin tänä kesänä uuteen puutarhaan samanlaisen. Kärhö kasvattaa honteloa vartta ja harvakseltaan pieniä vihertäväntummanpunaisia lehtiä. Ei lainkaan samanlaisia heleänvihreitä lehtiä kuin entinen. Kukat kyllä näyttivät samoilta. Istutin sen puutarhamullan kanssa kangasmetsämaastoon koivuntorson juurelle. Voiko se nyt olla niin, että koivu vie “mehut” vaikkei siinä ole yhtään oksaa eikä lehtiä, vain nelimetrinen runko jäljellä. Vai hylkiikö se hapanta maaperää vai onko kyseessä eri lajike? Ihan ymmällä olen.

Tässä kukkii clematis alpina plena. Aarteeni ja kalleimpani..

Sain viime vuonna pienen, juurtuneen alppikärhön oksan. Se ei ole kasvanut yhtään, vaikka maan pinnalla sentään on muutama lehti. Kuuluuko se tapoihin, vai pitäisikö sitä jo noin nuorena kovasti lannoittaa tai jotain? Olen minä sitä kastellut kuivina jaksoina.

Mulla on sama ongelma ‘Carmencita’-karhön kanssa. Se oli uusi taimi ja talvehditin varmuudeksi kellarissa. Keväällä se oli kovassa kasvussa, mutta innoissani vein liian aikaisin ulos ja paleltui täysin kovassa yöpakkasessa. Nyt siinä on ollut tasan kaksi pikkuruista lehteä koko kesän.