Kuulostaa oikein lupaavalta kukintaa ajatellen. Vielä kun talveksi tulisi reilu lumipeite päälle niin kyllä se siitä
.
Tässä alkukesällä (sivu 32) peräsin rodon hoito-ohjeita epäillessäni, että liika varjo tai väärä lannoitus vähentää muuten hienosti kasvavan rodon kukintaa. Nyt törmäsin sivustoon, joka ainakin vahvisti epäilyni auringonvalon vaikutuksesta kukkimiseen. Sivusto näytti niin perusteelliselta vastaten kaikkiin kysymykseeni rodoista ja atsaleoista, hoito-ohjeista siemenkasvatukseen, sekä perusteluin, että kokemusperäisin tiedoin, että lisään sen tähän. http://www.rhodogarden.com/plantcare/plant_care.html Sivusto on pääosin suomenkielinen ja kukkimisasiasta sanottiin suunnilleen, että kovin varjoisessa paikassa kasvava rodo pyrkii kasvamaan harottavaksi ja kukinta vähenee - eli se on juuri se, mitä on tapahtumassa vanhemmalle rodolleni. Täytyypä katsoa, voisiko vaikka karsia pari oksaa eteläpuolella kasvavasta jättikuusesta, kun laittaa talvihavutusta. Tässä rodoressun kotipesä varhaisessa aamuauringossa, edessä kukkii atsalea, jonka värin kuvassa on aurinko syönyt..
Onko Suomessa myytävänä Mezittin rhodoja ja pärjäävätkö täällä? Jenkeissä tunnettu. Minua kiinnostaa erityisesti 'Weston's Innocense’, Mezitt hybridi (arborescens x viscosum). Valkoinen trumpettimainen kukka.
Hei!
Nyt kävi niin että eksyin alennusmyynteihin ja mukaan tarttui P.M.A. Tigerstedt. Nyt vaan pohdin että miten tämän kanssa pitäisi toimia tähän vuoden aikaan? Onko parempi että istutan maahan vai onko samantekevää jos talvetan parvekkeella ja istutan maahan vasta keväällä?
Itse pyrkisin pikimmiten istuttamaan maahan.
Minä istuttaisin maahan vaan, täällä V-S:ssa voi maa olla sula vielä pitkäänkin. Tärkeintä on, että suojaat sen hyvin kevätauringolta. Rodoille suositellaan kevätistutusta, omani olen kaikki istuttanut syksyllä ja ovat hyvin selvinneet.
Mitä eroa on elepidootti ja lepidootti alppiruusulajikkeilla?
kirjoitusvirhe? ... :)
huumorin kukkanen, älkää välittäkö
suurilehtinen ja pienilehtinen - ks tarkemmin
Kiitos mai-lee linkistä.
Itse yritin aikani googlata, mutta enpä eksynyt noille sivuille.
Onko niillä alppiruusulajikkeilla muuta eroa kuin tuo lehtien koko?
niin kuin linkin sivulla sanotaan - elepidootti = suurilehtinen = suomuton ja lepidootti = pienilehtinen = suomullinen
liekö tästä apua
Runsas kuukausi sitten kylvämistäni Rhodoista on osa jo itänyt.
Mutta onko normaalia, että ne ovat tällä hetkellä n. 1cm mittaisia, mutta ihan langanohuita ruipeloita.
Olen pitänyt kylvöksien päällä muovikupua ja kastellut päivittäin.
Valona on vanha tavallinen koululaisvalaisin jossa kasvilamppu (hehkulampun mallinen), valoa ne saavat n. 18h päivässä.
On normaalia.
Hätävarjelun liioittelua?
No joo...vissiin vähä... kuis hurjat pakkaset siel Kuopios onkaan vai onko tää joku hienohelma?
..Sitä vähän uumoilin! Kuva on eteläsavosta ,mökiltä: en mie täällä mitään kasvattele!
..Ei kaiketi siitä ole haittaakaan, se on ihan baby vielä, alle polvenkorkuinen
!
Minä jätin atsalean ja alppiruusun taimet kasvariin syksyllä. Lehtiä ripottelin päälle. Saapas näkee ja kenkä tietää kuinka heidän on siellä käynyt. Parinkympin pakkasia on ollut vissiin parin viikon edestä ainakin, eikä lunta suojana ensinkään. Auts.
Vaan arvatkaapa, kuinka jännitän täällä napapiirillä viime syksynä istuttamani rhodon selviytymistä muutenkin poikkeuksellisen huonon syksyn jälkeen. En peitellyt millään. Siellä se nyt piileskelee lumen alla ja nuppuja valmisteli heti eka syksynä. Tulispa jo kesä!
Kerasin viime vuonna puistosta atsaleoiden siemenia. Viitsisiko niita ruveta kylvamaan, kuulostaa aika hidaskasvuisilta? (Tieda sitten, onnistuinko edes saamaan siemenia saaliiksi - vai vain roskaa!)
Kai tämäkin tänne kuuluu… Anteeksi valvojat jos meni vika paikkaan… Mitenkäs olette kaivelleet pensaita esiin hangen alta? Pihallamme olevat alppiruusut (x2 ) ovat totaalisesti hautautuneet hankeen, vain pieni lehden tupsu näkyy. Joko ensi töikseni huomenna kiidän heitä auttamaan kun päivällä herään, vai voinko olla huoletta ja keväämmällä kaivella esille ellei aurinko kerkeä työtä puolestani tehdä? *tuleva anoppini vain on niin huolissaan, enkä oikein itse tiedä miten toimia… *