Valkoiset rhodot (alppiruusut)
Kysymys kuuluu siis: mitkä (mahdollisimman) valkeat rodot viihtyisivät vyöhykkeellä III-IV?
Äkkiseltään löysin näistä keskusteluista seuraavia valkokukkaisia alppiruusuja:
- Capistrano
- P.M.A Tigerstedt
- Falling Snow
- R yakushimanum "kochiro wada"
- Kullervo
- Mikkeli
- Cunningham White
Onko muitakin?
Mikä olisi kestävä eikä ihan hirveän suureksi kasvava?
Ainakin Cunningham’s White kasvaa Seinäjoen Nurmossa ihan hyvin, pysyy matalahkona ja kestää talvet ja kevään viimat
Meillä kasvaa P.M.A Tigerstedt, kävin heittelemässä lunta paljastuneen latvuksen päälle. Huomenna havuja "#rkl#&¤" varjostukseen kevätahavalta, ei muuten ole ihan valkoinenkaan, punertavia täpliä
Tänään näin eräässä puutarha- ja remonttihommiin erikoistuneessa kaupassa aivan UPEAN ja ison alppiruusun, ja hintaa oli vain 29e, todella pieni verrattuna siihen uskomattomaan kokoon.
Mutta, milloin uskallan hakea sen, ettei hän kuole? Miten paljon yleensä ottaen nupulla olevat alppiruusut kestää pakkasta, vai kestääkö ollenkaan?
Eli jos haen sen lähiaikoina, ja pidän pihalla niin menehtyykö hän, vai odotanko mihin asti että uskallan hakea sen? Milloin olisi hyvä aika ostaa se, ettei varmistikkaan kuole?
Ylöjärvellä kukkii alppiruusu jo! Ostin nimittäin P-genista kympin tarjouksen. Jätin yöksi sisälle. Aamulla nuput olivat alkaneet aueta, punaväriä kurkki nupuista. Otin siis olohuoneen ikkunan viereen. Nyt on osa kukista aivan auki ja kauniin vaaleanpunaisia. Saas nähdä, miten kotiutuvat sitten aikanaan sulaan maahan.
Dodi, miekii aattelin käydä hakemassa. Luulin vaan pihakukaksi Toivottavasti on jotain jäljellä vielä
Hiii! Sain sekä alppiruusun (en tosin sitä, mitä etsin, joten joutunen ostamaan toisenkin tänä kesänä Ihan pakko, voi harmi
) että mandarin lights -atsalean!
Ihanaa! Olisikos ajatusta, milloin uskallan ne työntää maahan? Mahdollisimman varhain, sanotaan, mutta se ei vissiin tarkoita, että katuporalla tehdään kuoppa jäiseen maahan, vaan, että…?
Käväisin honkkarissa ja siellä oli myynnissä kukkivia aivan mielettömän upeita pieniä alppiruusuja! Sen enempää miettimättä otin kaksi kun niistä niin huumaannuin ja hintakin oli vaivaiset 4,95kpl! Kotona sitten tavailin lajikenimeä ja "scarlet wonder"han se oli.
Jossain Espoon lähellä Plantagenissa oli pääsiäislauantaina Cunninghams White ja muut rodot 50% alennuksella eli noin 7,50 - 10 e - ties vaikka olis vieläkin?
Juurtuuko alppiruusun katkennut oksa jos laittaa kosteaan kylvömultaan ? Kukkanuppu pitänee poistaa ainakin…luulisin…
Kannattaa varmaan kokeilla sitä täältä saatua neuvoa jolla itsekin olen onnistunut.
Leikkaa sen verran matalaksi että sa mahtuu maahan tökättynä ämpärin sisään. Poista ne lehdet jotka on siltä osin jotka on maassa, noin kymmenen sentin matkalla. Kaiva viereen kuoppa ja upota siihen pesty peltipurkki, hernaripurkin kokoinen ja täytä vedellä. Peitä molemmat ämpärillä ja laita kivi päälle ettei tuuli vie. Syksyllä siellä pitäisi olla juurtunut ja uusia lehtiä tehnyt taimi ämpärin alla.
Kiitos, kastehelminen, oksat oli vain 10 cm:n mittaisia, mutta kokeilenpa tuotakin konstia : )
Nyt kukkii meidän pihallakin vihdoin aito Japaninatsalea tulenpunaisin kukin. Kalliiksihan se tuli, mutta en voinut tyytyä vähempää, kun olin nimenomaan juuri tuohon lajikkeeseen ihastunut.
Ja vielä kuvan kanssa. Mustilasta löytyi tämä pihan kaunistus, näytti olevan lajikenimeltään Parkfeuer?
Kade olen, meillä ei ole vielä herätty. Tarvii varmaan heittää vähän hepankakkaakin juurille.
Honkkari ilmoittaa tänään lehdessä Alppiruusut 2kpl vitosen. Lajikkeet Impeditum ja Scarlet Wonder.
Hain omat Impeditumit perjantaina
Mulla on sellanen käsitys ettei rodoja / atsaleoja saa lannoittaa kuin rodolannoitteella mutta hyötyiskö ne kanan / hevosenlannasta. Omiani en ole lannoittanut millään, maakin pysyy happamana kun metsässä kasvavat.
Siis kasvaisko ne vielä paremmin jos hevonp:tä juureen lykkäis?
Apua! Miten saan Atsalean kestämään? Sain kukkivan ruukku atsalean ja muutaman päivän sisällä alkoi kukat lakastua. Vein ulos, ettei olisi liian lämpimässä, mutta en tiedä onko sekään hyvä? Kuivumaan ei ole päässyt ainakaan…
Perunalannoitteella täällä neuvottiin lannoittamaan ja olen omaani lannoittanutkin, mutta viim. juhannuksena lannoitus lopetetaan.
Siirsin "Elviiran" kuusen juurelle viime kesänä ja näyttää viihtyvän paremmin, paikkaan paistaa iltapäivällä aurinkokin melko suoraan. Olen muistanut kastellakin tänä keväänä:)l