Rodot kukkii nyt jo viidettä päivää ihan täysillä mut atsaleat nykii hitaanpuoleisesti vauhtia… Olen kastellut ja antanut huikat havulannokettakin.
Ostin viime syksyn taimialesta revontuliatsalea 'Rosy lights’n. Se vietti talven kellarissa, josta nostin sen kylmän karjakeittiön valoon huhtikuun alussa. Istutin taimen maahan toukokuun alussa rankkuna ilman lehtiä tai tietoa kukinnoista. Sain tänään viestiä äidiltäni, että kukinta on sittenkin alkanut. Saapa nähdä, miten käy ensi keväänä, koska en ajatellut sitä enää talvettaa kellarissa.
Kyllä tuon hyvin pitäisi talvehtia ja varmaan menee 2 vyöhykkeellä mainiosti.
Tyttärellä on vastaava mandarin lights mennyt jo monta vuotta ja aina se kasvaa ja kukoistaa vailla mitään hoitoa.
(tytär tykkää kukista, mutta ei jaksa hoitaa niitä).
Me asumme molemmat siis 1b vyohykkeellä.
Ruususen uni, onhan tämä aika söpö.
Tarleena oli vähän pettymys hailakoitten kukkiensa kanssa.
Alppiruusuni on 7 -vuotias, kukki ostohetkellä ja koko sen kesän. Seuraava kukinta oli viime vuonna - yksi ainoa kukka. Tänä vuonna tulee vain lehdet kuten kaikkina muinakin keväinä.
Kasvi on istutettu mäntymetsään, katteeksi annettu havuhaketta. Se kasvaa hyvin, leveyttä ja korkeutta on tullut reippaasti. Kavua katsellen viihtyy hyvin - muttei kuki.
Mitä voisin tehdä kukinnan edistäiseksi?
Osaatteko auttaa?
Huomenna voisi käydä Mustilassa ihailemassa näitä…
Kamtsatkan alppiruusu, hää on todella pieni ja puput typisti vielä pienemmäksi.
Tuli käytyä tänään Mustilasa ihailemassa anlppiruusuja ja atsaleoja, osa oli jo lopettanut kukintansa. Väkeä oli paljon.
Työpaikan pihalla on todella suuri alppiruusu. On leveyttä ja korkeutta aika paljon. Nyt se on täynnä kukkia.
Siemenestä kasvatettu ja 2013 idätetty alppiruusu mikkeli kukkii nyt ekakertaa,tai on jo kukkinutkin.Vähän on kuivassa paikassa ja lehdet ruskettuneet.Varjoa vois olla enempi ja tietysti nyt olisi pitänyt kastella enempi kun on niin kuivaa.
Jo kukintansa aiemmin keväällä lopettanut ja siemenet valmistanut rhodoni aloitti uudelleen kukinnan
Minulla kukki viime vuonna kahdesti… toivon ettei nyt ala uusintaan. Kyllä ne tänä keväänäkin oli hienot kun lannotin hieman ja kastelin toukokuussa ja heinäkuussa.
APUVAAA! !!
Olen 2pv yrittänyt aloittaa täällä uutta keskustelua, siinä kuitenkaan onnistumatta. Heittää minut aina takaisin aloitus sivulle
toivottavasti kuitenkin tätä kautta joku huomaisi kysymykseni, joka on siis:
Miten saan puistoalppiruusun menestymään IV-V vyöhykkeellä?
Ostin ison kauniin puistoalppiruusun alesta, kun myyjä kertoi sen kyllä täällä pärjäävän, mutta nyt luettuani tietoa asian tiimoilt täält netistä niin enpäs olekkaan vakuuttunut et kaunotar selviis elossa talven yli maahan istutettuna.
Voiko puistoalppiruusun pikku saavissa talvettaa autotallissa ikkunan edessä n.+6 lämpötilassa?
Mulla kyllä kupottavat pieninä ollessa ihan pakkaspeitteen alla. Kevyttä pakkaslunta päälle niin ovat oikein vihreitä ja terhakoita keväällä. Kannattaa istuttaa sellaiseen paikkaan mihin ei kevätaurinko porottele. Kevätaurinko ja tuuli kuivattaa nuput jotka ovat syksyllä tulleet ja ne ei sittä puhkea kukkaan.
Löysin kukkatalosta ihana alppiruusun. ![]()
Tykkään kauheasti pienistä ja pienilehtisistä alppiruusuista ja tämän pitäisi osittain pudottaa lehtensä talveksi.
R. Carolinianum “P.J. Mezitt” on nimi.
Cunninghams White aloittelee.
Vauvan väri on liian räikeä, on oikeasti ns. joulunpunainen.
Pieni ihan mini kokoinen punervalehtinen ja isot kauniit keltaiset kukat…pastellin keltaiset…korkeus nyt 15 cm ja leveys 20 cm ostin viime vuonna kukkatalosta…unohdin ottaa nimen talteen. Otin kuvankin mut se vielä kamerassa…
Tämän pienokaisen nimi kadoksissa ?? Onko tietoo ???
Laitan vähemmän kukkaisen kuvan et näätte lehtiä…tosi pien kääpiö mut ihan sikana kukkii…kuin pallo ! Nimeä saalistaen..