Alppiruusu ja atsalea, Rhododendron

Yleensä minulla on atsaleat taövehtinut paremmin kuin alppikset. 
Mutta tämä talvi oli tosi raju atsaleoille, niistä 1 ainoa selvisi ilman vaurioita. Osassa ei ole nyt ainoatakaan kukkaa, mutta lähes kaikissa sentään vihreitä silmuja.

Lakaisen aina syksyllä omenapuun lehdet atsaleoiden suojaksi …ja kastan niitä ennen vappua jo kädenlämpöisellä vedellä … siitä tuntuu tykkäävän. Muttei mitään hurjaa kukintaa ole ja alppiksetkin tällä kertaa vaatimattompia kuten magnoliatkin.

Mökillä. 

Onpa komea tuo kirkkaan punainen!

Se on nova zembla, tahtoo vaan roikkua leveenä. Muurilla menee hyvin. :smiling_face:

Mulla on kaksi atsaleaa mutta eivät vielä ole kukassa. Nuppuja on. Kohta varmaan kukkivat :slight_smile:

Mun kukinnat oli tänä vuonna aika pliisua mut ei olematonta…

Minä luulen, että minun atsaleat ei kuki kunnolla vielä ensi vuonnakaan, kovat oli talvitappiot.
Neljä on kunnossa, mutta loput kasvattaa ruskeista varsista uusia silmuja, ei sieltä nuppujen viereltä, kuten yleensä.
Nuo runkosilmut tuskin kehittävät nuppuja tänä vuonna.
Onneksi melkein kaikissa on sentään jotain eloa, 1 on ihan hengetön edelleen.

Alppiruusut alkaa olla täydessä kukassa. Minun ainokainen atsalea kituu vain, en jaksa siirtää sitä enää vaikka liian kuivassa paikassa kai kasvaa ,ei auta kastelu ei mikään.

Luin että alppiruusun kuihtuneet kukat/siemenaiheet kannattaa nyppiä jotta lehdet lähtevät parempaan kasvuun. Ja huomasin saman kokemuksesta. Olen nyppinyt yksittäisiä siemen"nuppuja", mutta välillä koko oksantynkä, jossa siemenaiheet ovat kiinni ohuilla varsilla, napsahtaa poikki. Eli nypitäänkö yksittäiset siemenet vai onko ok napsauttaa koko siemenrypäs oksanpäineen pois? 

Enpä ole koskaan kuullutkaan, enkä siis nyppinytkään

Minä leikkaan kaikki kukkineet pois.
Täytyy vaan olla tarkkana, että leikkaa varovasti, että ei uudet silmut katkea samalla.
Ovat mielestäni paljon siistimmät , kun leikkaa, varsinkin kun osa on  suoraan etupihalla.

Kustavi 

Pikkuruinen lapin alppiruusu

Miulla vaan tämä yksi. Nyt kuusen kaaduttua turhan aurinkoisessa paikassa.

Kävin tänään kuvaamassa alppisten hienoa kukintaa …tulppaanit ja narskut on loppusuoralla mut alppikset on hienoja juuri nyt.

Meille tulee yhdeltä espoolaiselta purkutontiltta useita rodoja sekä kirkkaan keltaisena kukkiva atsalea. Mies yrittää siirtää näitä kaivinkoneella ja rekalla meille. Toivottavasti onnistuu!
Meille ne tulisi tähän alueelle:

Eli tähän metsän reunaan on tehty tällainen porrastettu metsäpuutarha. Ne rodot tulee taakse ja keskitasolle, alimmaiselle tasolle tulee matalampia varjon kasveja. Alueelle paistaa aamuaurinko kuten juuri nyt.
Millaista multaa rodojen ja atsalean istutukseen kannattaisi käyttää? Meillä on metsäpirtin multaa, onko se liian vahvaa?

Voi olla liian tuhtia.
Rodot ei paljoa kaipaa lannoitetta.
Havu-rodo multa on hyvää, varsinkin jos ostat irtolaatua.
Tai sitten riippuen maaperän laadusta voit selvitä laittamalla sekaan kalkitsematonta turvetta.
Kuivumiselle ne on arkoja, eli alussa paljon kastelua ja jatkossakin hyvä välillä kastella, jos ei taivaalta tule.
Minä laitan alppiruusuille aina katetta, joko havukuorikatetta tai ihan jopa metsätontin neulas-käpyroskaa.

Alppiruusut on helppoja siirrettäviä, olen ihan lapiovoimin siirtänyt muutamia aika isojakin.

Kiitos vinkeistä! Raportoin sitten tänne, miten kävi.