Kalliotkin jätetty nätisti näkyville.
Tästä puistosta on tullut valtavan suosittu, aurinkoisella ilmalla parkkipaikka on ihan täynnä tähän aikaan vuodesta.
Homebush ja punapyökki muodostavat kivan väriyhdistelmän.
Vähän vahinko, kun jouduin siirtämään pari vuotta sitten homebushin tähän liian vähämultaiselta paikalta kallion päältä.
Mulla on 2 atsaleaa , Amanda muistaakseni on nimi (tai ainakin jotain sinnepäin, oli kotimaista tuotantoa). Istutin sillon kun tänne muutettiin 2018.
Toinen näyttää kuolleen, ei elämän merkkejä. Toisessa vähänlaisesti lehtiä ja ihan muutama kukka. Pitää yrittää keksiä parempi paikka sille vielä elossa olevalle ja siirtää se. Mikähän olis hyvä siirtoajankohta ?
Varmaan adalmiina , se on suomalainen lajike.
Siirtäisin ehkä loppukesällä, sitten kun kosteutta riittää.
Ja silloin pitäisi vielä ehtiä juurtua ennen talvea.
Olen siirtänyt kesälläkin, mutta silloin voi helpommin kärsiä kuivuudesta.
Tein nytkin uusille atsaleoille itse multaseosta.
Eli hiekkaa, havu-rodomultaa, vermikuliittia ja kaikkee metsän roskaa ja havukateseosta sekaisin.
Eniten multaa, vähemmän roskaa ja kuorikate sekä hiekkaa ja lopuksi pikku kauha vermikuliittiä.
Kiitos hyvistä ohjeista Suokukka ! Vermikuliittia siis vähän vaan ? Multaseoksien teko on mulle tuttua, ei kummiskaan tällaisten. Ohjeet siis talletan ja otan käyttöön !
Mulla on nyt jo mielessä paikkakin mihin sen Adalmiinan siirrän, mutta taitaa olla aika juurista aluetta. Saa nähä pystyykö kaivamaan, ja jos pystyy niin kuinka ison kuopan saa aikaseksi.
Minulla on alppiruusujen ja atsaleoitten vuotisia pikkutaimia ruukuissa, niissä on enemmän vermikuliittia. Maahan laitettavissa se voi olla turhakin , jos on kosteutta pitävä maa.
Täällä on aika hiekkaista pohjamaa ja kuivaa, siksi laitoin niihinkin vähän.
Ohjeissa oli muistaakseni 1/3 tilavuudesta, ei mulla niin paljoa kyllä ole.
Iso kuoppa ois hyvä ja siihen multasekoitusta.
Pikkuisille en laita katetta paljoa alkuun mullan päälle, vaan sekoitan sen kuorikatteen sinne pintamultaan joukkoon. Eli pinnassa mulla on yleensä roskien osuus isompi kuin muu multaseos. Isoilla taimilla on ohuelti mullan päällä kuorikatetta.
Niin ja tuota kaavaa olen siis noudattanut silloin kun käytän säkistä havu-rodo multaa.
Välillä haen irtomultaa havu-rodoversiona multa-asemalta ja se on todella hyvää pelkiltään, siihen en ole lisännyt kuin vähän neulasia ja metsän roskaa.
Ruususen uni aloitti myös kukinnan.
Kaikki atsaleat aloittaa tänä vuonna minulla aika myöhään.
Varjoisa tontti ja kylmä alkukesä.
Ja illusia on ihan täynnä kukkia.
Ihania!
Mummini istutti mökillemme 70-luvulla alppiruusun taimen ja nyt se on aivan valtava: noin 7 metriä halkaisijaltaan, mutta pysynyt aina maltillisen korkuisena, nyt noin 1,7m korkea. Kuknto on suuri ja violetti, yksivärinen. Mikähän lajike on kyseessä?
Saisitko kuvan siitä tänne?