Amatsoninlilja, Eucharis amazonica

Miten tuo sipuleiden kerääminen… Pitäisikö kasvi ensin kuivattaa vai raakasti katkaista vihreät lehdet sipulin yläpuolelta? Jossain oli neuvo koko kasvin kuivattamisesta, mutta sillä keinoin minä en saa koskaan sipuleiden jakoa aikaiseksi. Eihän tuota nyt raski kuivattaa väkisin.

Kauppilassa on myös myynnissä (sipuleina).

   Hei kaikki amatsoninliljan kasvattajat! Minun liljani on ollut aika outo tänä talvena. Teki 6 kukkavartta mutta kaikki eri aikaan. Lehtiin ilmestyi kauhukseni pieni vaaleita näppylöitä, noin 1mm. On luupin kanssa kytätty  ei näy mitään liekö sisässä joku pirulainen. Vaihdoin mullan eilen, saa nähdä miten käy.Onko kellään ollut samanlaisia näppylöitä. (kukassa)

Unohtui sanomani, että tuo kuivatus tuntuu aika hurjalta tempulta. Toden näköisesti lähtee kukalta henki.

kastehelminen; Minulle kelpaisi sipulit, jos ylimääräisiä löytyy? Viherpeukusta meinasin tilata, mutta jätin vielä tilauksen tekemättä, ko en osannu päättää mitä kaikke muuta oisin halunnu…

Viherp, tuli mieleen villakilpikirva. Minulla ei kyllä koskaan ole ollut, enkä osaa siitä enempää sanoa. Netistä löytyy varmaan tietoa.



Kun tuo on sipulikasvi, niin kai se perustuisi siihen, että kerää voiman sitten sipuliin niin kuin esim. hyasintti kukittuaan, kun vähentää kastelua. Suuri homma silti.

ja vanhoissa ohjeissa olen joskus nähnyt sanottavan, että amatsoninliljan voi viedä kesäksi pensaan alle kesähoitoon. Mulla kyllä joku kävi syömässä lehtiin reikiä, ja lopuksi lehdetkin kuivi pois. Ei musta kovin hyvä ohje, koska lehdet on niin kauniit. Mutta niin se vaan teki uudet lehdet alle aikayksikön. Ehkä alkuperäinen tarkoitus onkin lepuuttaa kasvia ennen syksyn kukintaa?



Nyt mun amatsoonissa on älyttömästi villakilpikirvoja, olen kastellut sen talven mittaan kolmeen kertaan Provado-liemellä 1 pilleri/litra vettä. Valkoiset on vielä jäljellä, mutta oliskohan ne jo kuollu? Pitää käyttää sitä suihkussa…

Sipulieni lähetysaika lähestyy (huhtikuun aikana) ja en ole mitään sipulikasveja istuttanut lastentarha ajan jälkeen, joten kertokaapa nyt sitten ihan vaikka vaihe vaiheelta mitä niiden kanssa pitää tehdä, että ei sitten heti menisi mönkään :smiley:

Noniin, nyt on minullakin omat amatsonit törkittynä multaan. Saas nähdä mitä niistä minun hoivissa tulee. Sopii varmaan laittaa parvekkeelle kesäksi sellaiseen paikkaan, mihin ei aurinko porottele, ainakaan suoraan?

Mulla on ollu to amatsoni jo varmaan 9 vuotta eikä oo koskana kukkinu. Mitä ihmettä te niille teette, että saatte kukkin? Mä oon antanu sen olla rauhassa omassa ruukussaan, aattelin että se kukkii kun on purkki täynnä. Kerran vaihdoin tukevampaa ruukkuun, mut en hajottanu paakkua, ettei hirveästi häiriintyis. Oon pitäny kuivaa kautta ja joskus ulkoiluttanu kesänkin. Ei mitään. Nyt se pukkaa taas uusia lehtiä. Mut niiden kukkien takia mä tuohon ihastuin. Mitä mä teen?

Ehkä sitä pitää kiduttaa? Mulla ainakin kärsii, ja kukkii kans.

Se pitäis olla kesä suht kuivana levossa.

Niin se on joka kesä ollutkin. Pihtaa silti:(

No mulla viimisin amatsoni ei teheny lehtiä mut niitä kukkasaikaroja se kyllä teki

Jopas ovat nuo sipulit sitkeitä tapauksia.

Posti toi siis yhteensä 3 sipulia, joista kaksi näytti tosi huonoilta, toinen tuntui jopa aavistuksen mädältä. Tungin kaikki kuitenkin multaan ja paras aloitti lehtien teon varsin nopeasti, mutta nuo kaksi ei tehneet mitään.

Juuri tuumin että viskon huonot sipulit pois, mutta toinen olikin lujasti juurtunut ja sieltä näkyi pieni lehden alku ja se tosi surkeakin on nyt tehnyt pienen juuren tyngän eikä tunnu enään löllöltä. Jee, toivotaan, että kesän aikana tulisi söpö lehtipuska :slight_smile:

Vien kukan kesällä ulos puun varjoon, jossa se saa olla niin kauan kun tarkenee. Multa on lähes kuiva, enkä erikoisemmin sitä edes lannoittele. Tällä konstilla se kukkii joka vuosi.

18 vuoden jälkeen vaihdoin amatsonille uudet mullat, eikä se ole sen jälkeen tykännyt tehdä monia kukkavanoja kuten ennen. Tuli tietysti väljempäänkin, kun annoin sipuleita pois, joten siinä niitä kukkimattomuuden syitä, liian väljää ja liikaa lannoitetta. mutta eiköhän se asia tuosta korjaannu, kun ainakin lehtiä se on purkin tehnyt täyteen. Ulos en sitä vie, sen voi hylätä ihan sisällekin :slight_smile: Itsehän olen tietysti kesän ulkona.

Mistä saa noita amatsoninliljan sipuleita?

Rea, voisin katsoa, kunhan ehdin, että oisko tuosta minun amatsonista muutama sipuli jakoon? Käyn kesällä teilläpäin että ehkä voisin tuodakkin?

Ihanaa Myskimalva lupauksestasi. Täytyy sitten sopia milloin olet käymässä ja ollaanko me kotona.