Amatsoninlilja, Eucharis amazonica

Huomasin ettei amatsoninliljalla ole vielä omaa otsikkoa, joten ajattelin sellaisen perustaa. Tässä ilahduttaa viime syksynä LinneaH:lta saatu amatsoninlilja ihka ensimmäisellä kukallaan. Ja lisää nuppuja on avautumassa!

No mikäs se tämä kasvi oikein on? Millainen hoidettava? Kukka on niin houkuttelevan näköinen että pitääköhän laittaa hankintalistalle ja yrittää jostain löytää tilaa...

Sipulikasvihan tuo on, mun mielestä oikein helppo hoidettava. Ei ole mitenkään kamalan valoisassa paikassa, vettä annan silloin kun muistan, oikein sopiva kukka meikäläiselle. Kasvikirja lupailee sen kukkivan jopa 2-3 kertaa talvella. Siitä en osaa sanoa kun on mulla ollut vasta vuoden verran ja osa sipuleista oli melko pieniä kun ne sain. Mutta yksi on todistettavasti jo kukkimiskokoinen. Ja tuo kukka tuoksuukin hyvälle.

Ja kaunis tuo on mielestäni vaikkei kukikaan. Sillä on upeat, isot, tummanvihreät lehdet jotka hieman nuokkuvat.

Minustakin tämä on helppohoitoinen. Olen istuttanut sen isoon altakasteluruukkuun jossa on taatelipalmu. On huoneen keskellä ja etelä sekä länsi-ikkunalle on matkaa noin 2,5m joten ristivalossa kylläkin varjonpuolella kun palmu on lännestä tulevan valon tiellä. Kaunis ja kiitollinen hoidettava joka antaa paljon iloa hoitajalleen.

Vuoden verran minullakin on amatzon ollut LinneaH:lta myös kotoisin kukki viime jouluksi ja kevääksi ja nyt taas on komeassa kukassa, hyvää kantaa ilmeisesti Vettä ja perhosten jämä lannoitteet on saanut , siinä kaikki täälläkin, kaunis ja vaivaton kasvi.

Muuten se minunkin Amatsoni kukkii paraikaasydän, kylläkin vain yhdellä vanalla mutta ihanasti kuitenkin.

Eka kukkavarsi nousemassa, juhuuuuuu !

Mikä vikana - mitä pitäisi tehdä? Kolmessa amtsonissani ovat lehdet kuivuneet pois.

Kaivaisin purkista, putsaisin ja istuttaisin uuteen, runsaaseen multaan. Sitten nihkeää kastelua, ettei mätäne, mutta juurtuu. Itse istutan aina noin kymmeneen senttiin ja suureen ruukkuun. Minulla ainakin viihtyy niin parhaiten ja muusta viis!

sydänsydänsydän No nyt ratkesi olohuoneen tyhjän nurkan ongelma. Voi herramujjee, mikä kaunotar tämä amatsoninlilja. Tuollaisen haluan. Täältä ei taida keneltäkään ylimääräisiä sipuleita löytää jos löytää, hölöttelettehän, kiitos!, joten puutarhakauppaan intopiin tie vie, mars.

Piivi, näenkö oikein, onko sinun liljasi punakukkainen, eli onko näitä muitakin värejä kuin valkoista?

Intopii, noita löytää ihan isoina kasveina tavarataloista ja kukkakaupoista tämän tästä, varsinkin syksyllä ja kevättalvella.

Löytää vai???? Ooh, nythän on syksy! kieli ulkoa Ehkäpä sellaisen saisi jo tänään joko Helsingin keskustan Suurtavaratalon kasviosastolta (on tuossa vieressä) tai kotimatkalta Vantaan puutarhaihmeistä, jos pitäisi valvova silmä auki.

...rientää puhdistamaan silmälaseja...

Piivi, laitatko siis 10 cm multaa päälle ? Minä olen istuttanut sipulit aika pintaan.

Kukaan sattunut näitä ihmeitä näkemään myynnissä tre-hml-akselilla? Näillä seuduilla kun tuppaa olemaan aika nihkeät nuo kukkakauppojen valikoimat

Tsekkapa nämä isot puutarha/rakennusketjut...Pirkkalan behmeä B ja Lielahden kova P.
Valikoimat on ainaskin laajat. Tsägällä voi löytyä muualtakin.
edit: niin ja Pirkkalan kovassakin P.ssäkin (kukkatalo) olen tainnut joskus nähdä...

Täytyypi tässä kun kerkee lähteä kierrokselle. Pirkkalan B:ssä on usein kaikkea kivaa, P:ssä sen sijaan ei koskaan muista poiketa… Mitä tulee Lielahden P niin kyllähän siellä paljon kasveja on, mutta aina samoja kasveja. Sieltä ei juuri löytöjä tee.

Poikkesin tuolla B:ssa viime torstaina, mutta katselin lähinnä alerehuja. Ulkokasvien jämät olivat jo niin surkeita, etten niihin sortunut, enkä edes yksivanaiseen perhosorkideaan, vaikka hinta taisi olla vain vajaan 7 euroa. Huonekasveja oli kyllä hyvä valikoima!

Intopii, samassa purkissa on maatiaisamarylliksiäkin...

Annabella, kyllä vain. Kun lehti on aivan ruskea ja kuiva, niin sen voi vetäistä purkista pois ilman saksia, eikä pintaan jää varren pätkiä rumentamaan.

Pienen kierroksen jälkeen mistään ei löytynyt, mutta pirkkalan B:ssä sanoivat ttä jos jostain tulee tarjolle kohtuu hintaisia niin ottavat valikoimaan. Nokian CM:n yhteydessä olevan liikkeen rouva tarjoutui kyllä erikseen tilaamaan kasvin, mutta hinnasta ja saatavuudesa ei ollut tietoa. Lielahden VP:ssä on kuulemma viime keväänä ollut myynnissä, ja toivon mukaan pitäisi olla ensi keväänäkin.

Arvakkaas, mitä olen tänään ostanut Vantaan kaupungissa sijaitsevan B:n kartanon puutarhamyymälästä...? Nyt mullakin on IHANA! Hän oli istutettuna muoviruukkuun, jonka laidat sinkuivat vinoon, kun hän oli jo niin kookas. Ostin tavallisen valkoiseksi maalatun saviruukun, johon hänet istutin, pätkin muutamat huonot lehdet kompostiin ja siellä hän nyt on, omalla paikallaan olohuoneessa. Voi että... melkein kilpailee suosiosta kiinanruusuni kanssa.