Amatsoninlilja, Eucharis amazonica

Kokemuksen -ei nyt niin syvällä- rintaäänellä kesäulkoilua kanssa suosittelen. Paikka vaan on sitten konstikkaampi juttu, lehdet palaa herkästi. Lilly tykkää olla varjossa auringon alla…
Sisällä sitten taas, ainakin meidän Lilly tykkää mielummin olla viileämmässä alakerrassa pienen aamuaurinkoikkunansa edessä kuin yläkerran lämmön ja valon eteläisellä, jonne kyllä sopisi hienosti (tupa siis mallia rinne meillä). Mun Lillyni ollut nytkin kesän vähän unholassa ihanpihalla ja lopettelee kukintaansa kuudella kukkavarrella. Altakasteluruukussa muuten asuu. Konstikas leidi!
Lapsiakin hänellä on olemassa penttimaailmassa!

Viherpeippo, ostan sitten ensi keväänä. Vai onko sittenkin merkitystä ruukulla, siis mulla on nyt saviruukuissa, mutta olisko se altakastelu sittenkin parempi. Ja jos sitä nyt rupean muuttamaan toiseen purkkiin, niin takuuvarmasti ne närköttää puolisen vuotta. niin

Kukkani alkaa pian kukkimaan. Neljä kukkaa olisi tulossa. :slight_smile: Ja onpa uusia sipuleitakin tullut jo 2kpl kun uuteen asuntoon muutettiin. Nähtävästi paikka on edellistä paikkaa parempi. :slight_smile: Loistavaa!

Nonnin. On niin täydellisen kaunis kukka tässä liljassa että olipa pakko ihan kirjautua tähän palveluun kyselemään muutamaa vinkkiä. Nuo lehtipehkot näyttää kyllä mukavilta, mutta mites kun ei tuota tilaa ole ihan hillittömästi, saisiko amatsoninliljan kasvutapaa muutettua miten hyvin olosuhteita säännöstelemällä? Tapaako esimerkiksi kasvattaa pitempää vartta lehtiin ollessaan kaukana valonlähteestä, valtavassa ruukussa, tai tietyllä tavalla lannoitettu? En tietenkään halua kukkaa liikaa kiusata, että jos tämä ei vaan ole luotu olemaan edes kohtuullisen petite, niin saa suositella jotain kätsympää, kauniisti kukkivaa ja ennenkaikkea tuoksuvaa liljaa. :slight_smile:

onpas ketjussa upeita amazoninliljoja! En ole ikinä nähnyt kukkivaa! Taidan haluta tommoisen. Menenstyykö pimeässä?

Tänään, kun omaani kastelin, huomasin kolme muskettisoturia tuloillaan. Kaksi on somasti vierekkäin ja kolmas kurkkii vielä ujon näköisenä tuossa enemmän oikealla.

Voi onnenpäivää, kunhan kaikki ovat kukassa (yhtäaikaa...)!

Tipilinnulle: mulla tämä oli melko pimeässä nurkassa vajaan vuoden verran, ja kasvatteli aika pitkiksi nuo lehtien varret, mutta ei kukkinut. Nyt, kun olen siirtänyt kasvin länsi-ikkunan nurkkaan, kukki jo kertaalleen yhdellä vanalla ja nyt siis kolmea tarjoilee.

Kadekadekadekaaaadeeeee...

Miikosta komppaan!! x10000

komppaan edellistä x 100 000... täällä tällainen amatsoninlilja, piti ottaa jo vähän kylmästä vinttivarastosta sisätiloihin lämpimiin ja ei vielä nupun nuppua no-jaa näy valvontaavalvontaa tuon mainoksen piti pompata telkusta näkyviin

Onko mulla muuten liian iso ruukku?

Ja mulla elukoita, valkoisia kirvoja. Ollut jo kuinka kauan, provadolla myrkytetty, eristyksessä ollut jo monta kuukautta. Ei meinaa auttaa.

Minäkin pikkuisen vaan kade, kun muut ootte noin paljon.

Huippua, täällä kun just piilomainonnasta puhutaan, TÖRKEETÄ :wink: Aikas ahtaasti tuo kukkiva tuolla näytää asustavan, en kyl tiiä…

Hyvä pirkkis et joku pysyy kohtuudessa…

Elekee hyvät ihimiset kajehtiko, ihan omatta ansiottani tuollaisen ilon saan. Vettä vain olen antanut ja vähän paikkaa vaihtanut, ja nyt se sitten kiittää. Olen kovin, kovin onnellinen!

Kesäheinä: kuten huomaat, mun liljani on varsin ahtaalla, eikä taida pitää sitä minään. Voi olla, että sun liljallasi on aika väljät oltavat kokoonsa nähden. Ja by the way: mun liljani on kyllä ihan sisäkissa, en ulkoiluta enkä muutenkaan viilennytä sitä missään vaiheessa vuotta.

Ei me intopii hoitotyöniloa sulta kadehdittukaan vaan nuppusia, huomasitkos että kolme on tuloillaan! :wink:

Juu intopii huomasin justiin, että täällä on pienet ruukut ja nyt muistan mammani sanoneen, että amatsoninlilja pitää ahtaasta purkista.
Mutta en kyllä uskalla ihan vielä sitä vaihtaa, ettei tykkää kyttyrää. Maaliskuussa se saa pienen ruukun ja päälle vaikka isomman, että pysyy pystyssä.
Ihan pikkuriikkisen olen kajehtinut tässä katsellessasilmän isku, piti vaan pistää paremmaksi ystäviä ystävänpäivän kunniaksi hih!

Kolmet huomasin, huomasin kyllä. Katselin just vanhempia kuvia, ja tämä ihana on jaksanut kukkia edellissen kerran ihan vasta, marraskuun puolivälissä (kylläkin yhdellä kukkavanalla). Ehkä paikanvaihdos tosiaan ilahdutti!

Pakko kai se on tuommonen tänne pimeyteen saada! Muista intopii meitä kuvilla kun hetki lyö JOOKOS JOOKOS!!!

Muistan varmasti. Ovat ne niin kauniita, että ne haluaa jakaa ihmisten kanssa, jotka varmasti samalla tavalla arvostavat ja ilahtuvat sydänsykkyrälle asti.

Nyt on meidänkin talossa amatsoninlilja. Kympillä sain kukkakaupan toissa jouluisen kasvin. Kymmenkunta lehteä ja kukkinut pari vuotta sitten.

Ohjeissa luki, että multa vaihdetaan joka vuosi. Tarviiko? Ruukkua en isompaan vaihda.