Amppelidiana, Diascia vigilis

Onko kukaan koskaan onnistunut kasvattamaan tätä siemenestä. aurinkoItsellä menossa jo toinen kokeilu. Vuonna 2004 en peittänyt siemeniä. Ei tullut ainuttakaan tainta. Nyt 2008 kylvin kosteaan taimimultaan ja peitin ohuesti. Ovat lisävalon ja muovin alla jossa on tuuletusreikiä. Olen pitänyt mullan kosteana suihkuttamalla. Nyt 20 päivää myöhemmin ei näy ainuttakaan itua, vaikka nämä ovat ohjeet pussin kyljessä ja itämisaika on 10 vrk. Missään vaiheessa siemenet eivät ole päässeet kuivumaan ja ne ovat uusia. vihainen

Minkälaisia taikatemppuja ja loitsuja näille pitäisi tehdä että saisi itämään. Sen verran minussa on joukossa pohjalaista verta, että periksi ei tee mieli antaa. Kertokaa salaisuutenne vaikka "kuiskaamalla täällä netissä. En kerro kenellekään. Voiko itämättömistä siemenistä reklamoida.

kellokukka, enpä muista, että olisin tätä kasvia kokeillut koskaan siemenestä kasvattaa. Joten - toivottavasti! - ne loitsut tulevat joltakulta muulta.

Voiko itämättömistä siemenistä reklamoida? No, toki voi - ja minusta pitäisikin. Asiansa ja vastuunsa tunteva siemenliike ottanee siihen kantaa, korvaus itämättömistä siemenistä olisi paikallaan. Toki joskus joku saattaa kertoa, että "niin, kun nää siemenet menettää aika helposti itämiskykynsä...", mutta jos asiakkaalla on pussi, jossa on parasta ennen -päiväys eikä pussissa ole erikseen esim. kehotettu kylvämään heti, pitäisi asian olla selvä kuin pläkki.

Siitä siemenliikkeen maineestakinhan on kyse....

Mulla oli pari vutaa sitten pari taimea. Siis siemenistä kasvatettuja, enkä muista mitään loitsuja lukeneeni.

Laitoin pussillisen itämään 24.2. ja 29.2. olivat nousseet pintaan. Kasvatan ensimmäistä kertaa joten jatkosta ei ole kokemusta. Viime vuonna ostin taimina ja olin kukkaan tosi tyytyväinen. Jaksoi kukkia koko kesän eikä tarvinnut nyppiä.

mpn, kuinka viileä idätyspaikka sinulla oli? Olen itse ostanut toisen pussin siemeniä, kun epäilen että minulle on “etelänaapurista” myyty vanhoja siemeniä. Heillä ei pussissa näy parasta ennen päiväystä. Saapas nähdä kuinka näitten uusien kanssa käy.

Itivät kirjahyllystä tehdyssä kasvatushyllyssä , jossa ainakin tällä hetkellä oli 25 astetta lämmintä. Hyllyssä on rakennusmuovia edessä ja takana ja loisteputket valona. Muistaakseni valot oli jo silloin päällä kun dianan kylvöksen sinne laitoin, joten lämpö lienee ollut sama kuin nyt. Idätin pussin ohjeen mukaan. En peittänyt siemeniä ja laitoin muovin muovilaatikon päälle. Osa on kasvanut , osa nyykähtänyt ja osa kallellaan.oho Saas nähdä kuinka jatkossa käy!

Minulla on uudet siemenet Pr…sta ostettu, itäneet viileässä nyt oikein hyvin ja olen toiveikas. Itämättömyys johtuu varmasti epäkuranteista siemenistä.

Ei idä,ei! No,1kpl pilkistää ja mun tuurilla sekin on jotain muuta.Dianat ei varmaan ole ‘mun’ kukkia - luovutan…

Mulla iti amppelidianat ihan ilman kommervenkkejä, nyt parin viikon ikäisinä näyttää tältä:

MarjaBee, hienoja alkuja. Minä kokeilin viime kesänä amppelidianaa, mutta metsään meni. Olivat niin heiveröisiä, aivan muuta kuin kuvissa. En tiedä, mitä tein väärin :confused:

Kolmas kerta toden sanoo. Minun uudet Diananalut ovat lähteneet kivasti kasvuun. Kouliminen edessä. Sen jälkeen nähdään onko niistä eläjiksi. Näyttäisi, että toivoa on, mutta ei vielä tuuleteta.

Kuulkaas...silloin luovuttaessani heivasin koko diana-lootan alahyllylle ja suljin sen katkeran tapauksen mielestäni...tänään aioin kylvää siihen ihan muita siemeniä ja...ja..ja...siellä oli kokonaista 3 - joo-oh - 3 kappaletta taimella! naurua Mutta ei se ensimmäinenkään ole samalla peltoaukealla MarjaBeen taimukoiden kanssa...surullinen

Vain muutama taimi hengissä. Taidan jättää kasvatuksen taitavammille ja ostaa valmiit amppelit. Omat jos jää henkiin, niin kukkivat loppukesästä ja riittävät vain yhteen ruukkuun. Siis jos säilyvät hengissä...apea

Aika ruipeloita ne minunkin on, toissapäivänä koulin niitä ja taisin saada yhdeksän tainta hengissä uuteen purkkiin. Ne oli niin mielettömän hentoja että taittuivat kun hengitin niihin päin…

Laitan tännekin tuon kuvan kun ei täällä vielä ole yhtään. En tiedä saako siitä myöhemmin otettua pistokkaita ja miten helposti juurtuvat.

Satuk-a! Miltä dianakylvökset näyttää sulla? Koulin itse kolme - neljä samaan purkkiin. Olen latvonut ahkerasti, mutta aika rimpuloita ovat. Pitäisköhän laittaa kuitenkin enemmän niitä alkuja sitten lopulliseen purkkiin? Mitäpä olet mieltä?

Vahtikarhun kukkakruunu

Karvarilla on kaunis Diana. Minulla oli viime kesänä ostettu amppeli, ja tykkäsin paljon. Kukki ahkerasti ja nyppimistä ei tarvittu tosiaan, joten oli helppo ja upea amppeli. Tänä kesänä en ole meitin perällä nähnyt missään niitä myynnissä, joten jäin ilman Dianaa  :(

Miun Diana