Elikkä: täällä on hieman vaivaalloinen nurkkaus muinaisjäänteenä seinästä joka on aikoinaan revitty pois keittiön ja olohuoneen väliltä. Siille on ollut vaikea keksiä mitään käyttöä mutta viime aikoina sitä on tullut mietittyä että siihen voisi tuikata jonkun amppelikasvin roikkumaan. Ulkonäkönsä puolesta viehättäisi himalajanposliinikukka koska sen oksat laskeutuvat niin mukavasti suoraan alaspäin mutta puheet siitä että se olisi hyvin kranttu kasvi arveluttavat. Arvostaisin tyrkkäisyjä joidenkin muidenkin roikkuvaisten suuntaan.
Kasvuolosuhteet ovat tällaiset:
- Paikka on noin kolmen metrin päässä isosta, kirkkaasta eteläikkunasta: hajavaloa on runsaasti ja suoraa valoa saa aamusta.
- Taustalla oleva pieni pätkä valkoista seinää kahteen suuntaan heijastaa melko paljon valoa takaisin kasviin.
- Paikka on avoin joten vedolle äärimmäisen herkkä kasvi tuskin viihtyy.
Pari lisähuomiota:
- Se, kukkiiko kasvi vai ei on sivuseikka.
- Ylös ja sivuille rehottaminen ei ole toivottavaa. Parasta olisi jos kasvusto roikkuisi suoraan alas. Alas taas saa kasvaa vaikka lattiaan asti.
- Hoitajalla on valmius sitoutua hieman vaativammankin kasvin hoitoon mutta yksilö jonka vaivat voi päätellä oireilusta olisi tietenkin toivotumpi kuin kasvi joka saattaa heittää henkensä lähes varoituksetta ...
Mites olis rönsylilja? On vihreitä ja kirjavalehtisiä . Pärjää hämärämmässäkin-valossa myös. Pikkuposliinikukka oli mulla pohjoisikkunan luona, säleverhokin usein edessä. Sekin tyytyy vähään,minusta nätin mallinen riippuva. Kukkiikin. Sen vedonarkuudesta en osaa sanoa
Mun äidillä on jonkin sortin korallikaktus (hatiora?), joka kasvaa ihan suoraan alaspäin ja hän sitä leikkelee aina kun liian pitkäksi kasvaa (on tällä hetkellä jotain metrin pitkä). Luin että korallikaktus tarvii paljon valoa, muttei tuo äidin yksilö ainakaan täysvalossa kasva. Mutta tuosta vetoisuuden sietämisestä en tiedä.
Rönsylilja rehottaa nimenomaan sinne ylös ja sivuille lukuunottamatta niitä rönsyjä ja ne rönsyt on minusta melko rumia -- olen aina leikannut ne pois ellen ole tahtonut niitä juuretusta varten. Hoya bella voisi ainakin näennäisen rentovartisuuden puolesta sopia mutta olen mielestäni kuullut että hoyat nimenomaan olisi herkkiä vedolle?
Mitä tulee korallikaktukseen niin, no, hrmmh. Aina kun olen nähnyt korallikaktuksia (tai ainakin luulen niiden olleen korallikaktuksia) ne ovat olleet joka suuntaan rehottavia tikkukasoja. Mutta jos on roikkuvaista lajia tai lajiketta niin eihän siinä mitään, sittenhän se saattaisi hyvinkin käydä ellei se ilman liikehdintä ihan kuolemanluodiksi muodostu.
Kovin vaikuttaa ylös ja sivusuuntaan haparoivilta nuo juorut ja nihkeyteni kirjavia ja punalehtisiä lajikkeita kohtaan rajoittaa laji- ja lajikekirjoa aika mukavasti : P
Tanakele, onko paikka semmoinen pieni syvennys seinässä? Jos, niin entäs jos syvennykseen laittaisi seinäkiinnitteisen kukkatelineen ja anopinkielen. Tai jos syvennys on leveähkö niin hyllyjä voisi laittaa siihen enemmänkin. Englantilaisissa ohjelmissa näkee usein kivoja hyllyjä seinien syvennyksissä. Ehkä käsitin kuitenkin väärin millainen paikka kyseessä, voisit kenties laittaa paikasta kuvan.
Joskus oli vastaavissa valo-oloissa siskolikan kohtalonköynnös hoidossa, kukkikin mokoma. Sillä oli “säleikkö”, mihin hirtettiin hiukka kiinni, ettei ihan minne vaan menny.
Sarg, jos olisin esittänyt kysymyksen muodossa "Hei, tiedättekö onko olemassa kasvia joka olisi ulkonäkönsä puolesta vähän niin kuin himalajanposliinikukka mutta jolla ei olisi mainetta sukunsa kaikkein vaikeahoitoisimpana ja krantuimpana lajina?", olisitko ehdottanut rönsyliljaa ja miettinyt mikä on kun ehdotus ei mene läpi? Olisi ollut parempi muotoilla kysymys tuolla tavalla.
Tältä paikka joka tapauksessa näyttää.
Toinen seinä ei itse asiassa ole varsinaisesti seinä vaikka sitä yksinkertaisuuden vuoksi kutsuin sellaiseksi vaan kaapin sivu. Amppelia funtsin osittain siksi että katossa on jo valmiiksi koukku josta normaalisti roikkuu tyhjä kynttelikkö. Minulla ei ole mitään niin epätoivoista tarvetta täyttää tuota tilaa että laittaisin siihen mitä vaan kunhan mahtuu ja selviää hengissä. Minusta vain olisi nastaa löytää tuohon kasvi joka ei hirttäytyisi siihen vedon takia ja jossa olisi mieluiten verhomaisesti tai nuoramaisesti roikkuvat varret ja pienet/sirot lehdet. Jos sellaista ei ole niin paikka jäänee yhtä kasvittomaksi kuin se tähänkin mennessä on ollut.
Aika pieni tila musta laittaa mitään tohon roikkumaan, mut jokainen tekee tavallaan ja mieltymyksensä mukaan. Hernevillakko ois ihan pikkinen amppelikasvi, mut taitaa olla vääränlainen paikka sille tuossa.
Jadetsu: Heha. Vähän yli metrin päässä tuosta nimenomaisesta kohdasta on yhä elävien kirjoissa oleva muratti.
siankärsämö: Kävin nyt! Komea kasvi. En ole hyvä tunnistamaan kaktuksia joten en ole sen tietoisempi sen lajista. Tiedätkö onko se ollut hankala asiakas miellyttää?
Myskimalva: !!! Jos tarkoitat Senecio herreianusta niin ainakin muutamalla hoitoneuvoja jakelevalla sivulla sanotaan että se nimenomaan kaipaisi liikkuvaista ilmaa eivätkä valovaatimuksetkaan vaikuta päätähuimaavilta. Vaikuttaa ainakin kokeilemisen arvoiselta?
Ainahan kannattaa kokeilla. Jostain vain katselin noita valovaatimuksia ja oli et pitäis olla valoisaa, jopa paahdetta? Mut ei nuo musta aina niin päteviä ole, ohjeet. Tais olla Prismassa jokunen viikko takaperin tuollainen myynnissä, niin siitä tuli mieleen tuo kasvi.
No, mitä ikinä kokeilenkaan jos kokeilen, niin raportoin takaisin tähän ketjuun vaikka siinä kävisi huonosti :P Rekisteröimättömänä monilla keskustelufoorumeilla lurkkineena minun mielipiteeni on että neuvonpyyntölangoista saa aina enemmän irti jos sen lopuksi on OP:n päivitys siitä miten neuvot ovat toimineet.