Amppelinsolmimisohjeita

Amppeleita tekisi mieli solmia itse sopivanlaisista naruista ja itse koristellen. Niin kätevä en kuitenkaan ole, että hallitsisin mallien sommittelun omillani. Olisiko netissä valmiita ohjeita, joista solmimistekniikkanoviisikin osaisi jäljitellä amppeleita ikkunoilleen?

Alkuperäinen kirjoittaja: viimatar

viimatar. kokeilehan googlata "makrame", niin ohjeita löytyy!

Katson. :slight_smile:

Makrametöitä tehdessä kannattaa huomioida langans kulutus. Reunalangat kuluvat n. viisikertaa enemmän kuin keskustan tukilanka. Hyvää amppeli narua on hamppunaru tai perus paksu puuvillanaru. Punottu amppeli on helppo tukea pohjasta esim. rautalangalla tai pajulla. Tämä helpottaa kukan asettelua ja estää hieman sen tipahtamista lattialle(jos vaikka joku sitä vahingossa tuuppaisee).

Heksu, katsopas tämä,

tämä.

ja tämä.

Virkkaamalla voisin itsekin kokeilla, löytyy kalalankaa.

Tuollahan olikin hyvät ohjeet.

No juu, kiitokset molemmille :slight_smile: Täytyy ryhtyä toimeen, yks narunippu olis!

Tässä on mahdollisimman simppeli versio, ilman ainuttakaan makramesolmua. Naru sais olla paksumpaa, mutta ei ollut kaupassa silloin, kun olisin tarvinnut. Laitoin 2-3 ohuempaa yhteen varteen.

Vähän OT: Ja tässä laiskuuden huippu. Narut lautaseen ja siinä se on!

Juu. Olipas hyvä kun tulin tähän raportoimaan edistymistä, näin tämän simppelin version.

Meinaan nyt olen jo edistynyt niin paljon, että

a) narunippu on jo ihan umpisolmussa sekaisin

b) 25 metriä ei ehkä riitäkään kovin solmuiseen

c) liian paksu ehkä tulisi narustani minun makuun

d) ihan sekasin meni narut kun harjoittelin ekoja solmuja = meni hermo

Kokeilenkin vaan noita naruja ja pari solmua siihen! :smiley:

Malttia malttia:)

Minen ees ala kokeilemaan, siinä ei mene ku hermot ja tupakkaa jos alan tuommosta tekemään

Hyvä elojalaka. Minäkin teen amppelit noin kuin sinun yläkuvan keskimmäinen amppeli. Ja naruna kestää vaikka hyvä kalalanka kaksinkertaisena. Tuolla tekniikalla valmistuu amppeli muutamassa minuutissa. Minimissään riittää 3 parimetristä narua, ne kaksinkerroin, solmuja ensin 1, sitten 3 ja vielä 3, ja lopuksi yksi solmu pohjaksi. Kuvankin laittaisin vaan kamera ei jaksa

Tadaa, tää on valmis! Puolet ajasta meni kuvausolosuhteiden järjestelyyn kieli ulkoa

Hienohan siitä tuli!

Niin tuli

Tässä aika yksinkertainen makramee-amppeli.

No ainakin sinnepäin, mitä hain :slight_smile: Kiitos neuvoista ja kuvista, noin vaan “porukalla” tuli ajatuksesta valmista! Narusta saan vielä kaksi, niillä pärjää taas jonkin aikaa :slight_smile:

Jatuulin amppeli ei kyllä minun silmissä näytä yhtään yksinkertaiselta :slight_smile:

On se varmaan helpoimmasta päästä. Vain kahdenlaista melkein samanlaista solmua alusta loppuun.