Ananas siemenestä tai lehtiruusukkeesta

Minulla on kolme viikkoa sitten vesilasiin laitettu ananasruusuke tehnyt juuria.

Ruusuke on aika kärsineen näköinen, mutta pukkaa jo uutta kasvua keskeltä! Saas nähdä kuinka käy, lähteekö kasvamaan kun multaan tökkään.

Minä en niitä siemeniä ole bongannut ananaksesta. Siellä sivuilla kuoren lähellä on sellaisia koloja ja luulen että, niissä on OLLUT siemeniä mutta jalostettu pois? Vai pitäiskö yrittää kaivaa siitä kohti hedelmälihaa pois ja katsoa/etsiä tarkemmin. Pistin tänään lehtiruusukkeen vesilasiin ohjeitten mukaan juurtumaan.

menepä ketjun ens sivulle miukattuksen juttuihin. etsivä ilmeisesti löytää:-)

ps - kahdeksan monikuvajuttuako joutui bittitaivaaseen?

Poistetut viestit eivät liittyneet tähän ketjuun, eivätkä sisältäneet sellaista asiaa minkä olisi voinut siirtää johonkin muuhun ketjuun. Tämän kaltaisia poistoja tehdään kun niitä tulee vastaan Näistä ei tule ketjuihin mitään erillistä ilmoitusta.

Tuosta ananaksen lehtiruusukkeesta, josta kerroin niin se teki juuren vesilasissa 2viikon(?) lillumisen jälkeen. Sitten istutin sen HIEMAN liian isoon ruukkuun, josta olin heivannut paprikan menemään. Siinä se vähän aikaa oli about 3vk ja sitten vaihdoin hieman pienempään ja multakin vaihtui. Nyt ananas voi hyvin ja on kasvattanut hieman lehtiään ruusukkeen sisältä eikä ole enää niin karun näköinen kuin alussa jolloin uset lehdet olivat ihan ruskeita.

Mun viimeisin ananaksen juurrutusyritys lens tänään roskiin viikon yrittämisen jälkeen. Ruusuke oli ihan kuolleen näköinen. Se minkä sain juurtumaan ja oli ensinmäisenä kuoli kesällä johonkin mätätautiin. (nimesin taudin itse :)) Ja nyt on kauhea hinku saada taas ananas tänne. Edelleen ihmettelen MISSÄ ne siemenet sielä ananaksessa on. Sielä näkyy vaan koloja kuoren sisäpuolella missä on saattanut niitä olla. Kuva olisi ihan kiva, jos jollain sattuisi olemaan kuva ananaksesta jossa on siemeniä.

Menin silloin joskus yli kuukausi sitten (?) ostamaan uuden ananaksen joka nyt on kasvattanut kivat juuret vesilasiin. Ruusukkeen keskellä ei näy vihreää, mutta juuret kasvaa silti… Onko mahdollista, että se tuosta alkaa sitten kasvaa, kun sen aika tökätä multaan koittaa?

Ananas voi hyvin. Se juurtui multaan ja kun ruusukkeen tyvestä nostaa niin koko juuripaakku nousee :). Ja keskellä näkyy vihreää eli on elossa. Rakastan ananasta !

Viime kesänä tuikkasin ruusukkeen multaan ja se juurtui hitaasti mutta ei kasvanut ollenkaan. Oli siis pihalla koko kesän. Noin kuukausi sitten huomasin ruusukkeen keskimmäisten lehtien kuihtuneen ja ajattelin että nyt lähti henki mutta, sehän lähtikin tekemään poikasta juureen. Mahtaakohan emokasvi kuolla kokonaan?

Varmaan neljä vuotta olen miettinyt tätä ananasta, mutta nyt jahka seuraavan kerran tuoreen ananaksen ostan, aion kokeilla, varmasti :slight_smile:

Paapelo, kannattaa kokeilla. Ananaksesta tulee hieno kasvi kunhan sitä oppii oikein hoitamaan, mitä nyt olen kuvia täällä pentissä nähnyt! :slight_smile:

Siinä on hedelmästä joskus talvella varmaankin revitty ruusuke, jonka vesilasissa juurrutin ja tökkäsin multaan
Nyt siitä on kasvanu kevään ja kesän mittaan tuollainen ihan kivan näkönen ananas, mahtaakohan kukkia koskaan?

Ananas on edelleen voimissaan eteläikkunalla. Ei ole osoittanut mitään murjottamisen merkkejä, vaikka päivät ovat todella lyhyitä
Se on n. vuoden ikäinen nyt tai 2kuukauden sisään. En ihan tarkkaa aikaa muista. Jostain luin, että sen voisi saada kukkimaan vuoden ikäisenä, kun päivät ovat lyhyitä eli talvella.
Olisiko kenellekään vinkkiä täällä todella vilkkaalla foorumilla, että miten kukkimisen voisi saada alkuun?

ananas muiden joukossa
Ananas ei ole vielä ruvennut silmäpuolin kasvamaan. Saatta osin johtua siitä, että vasta yrittää juurrutella itseään uuteen kasvualustaan, koska vaihdoin sille uuden ja hieman isomman saviruukun.

Pitääpä minunkin kokeilla. Kertokaa nyt miten teidän ananakset voi?

Mun ananakset on vielä paperin päällä kuivamassa - siis siemenet. Söin juuri viikonloppuna anskua ja nappasin siemeniä talteen. Jos vaikka kohta niitäkin taas laittelisi. =)