Vanhalla puolella oli juttua ananaksen siemenen kylvökokeiluista ja nyt minulla onkin tarjolla kuvasaastetta pienistä ananaksen taimista. Lehtiruusukkeesta en ole onnistunut ananasta kasvattamaan mutta siemenet ovat itäneet hyvin.
Ihan siitä ananaksesta löytyy mitä kaupasta saa. Siinä ihan kuoren lähellä sisäpuolella on pieniä rusehtavia siemeniä. Silloin tällöin ollaan ananaksia syöty mutta vasta viimeksi silmään osui nuo siemenet. Huvikseen päätettiin kokeilla mitä niistä tulee vai tuleeko mitään.
Miukattus ! Mitä mahtaapi olla tuo kimmaltava kasvualusta sinun ananasviljelyksessäsi ? Kauanko suunnilleen itäminen vei ja mitä muuta pitäisi kokeiluun innostuessaan tietää
Sekoituksessa on perliittiä ja vermikuliittia, puolet kumpaakin. Materiaalin kastelin ensin niin että rutistettaessa hieman vesi pisaroi. Sitten vaan maa-aines pakastepussiin ja siemenet perään, pussi kiinni ja loisteputken alle. Ensimmäinen iti alle kahdessa viikossa. Kyllä nuo siemenet varmasti itävät myös tavallisessa mullassakin, itse käytän joskus tuota sekoitusta koska sen saa sopivan kosteaksi ja se on steriiliä, aina en jaksa kasvattaa homeita ja sieniä
Suoraan istutimme siemenet pussiin kun hedelmälihat oli syöty
Kiitos ohjeista, Miukattus ! Olen vuodenpäivät nyt ihan Inari - Kemin korkeuksilta yrittänyt löytää nuita ihmeainehia, siis perliittiä ja vermikuliittiä onnistumatta. Käytyäni erinäisissä kaupoissa en tavannut ensimmäistä puutarha- enkä rakennus- tai rautakaupankaan myyjää, joka olisi edes kuullut moisista aineista ja selitysten jälkeen monet kerrat tutkittiin ja aina luetteloiden mukaan tilauksia olisi saanut vaan "satoja" kiloja kerrallaan.
Nytpä sentää olen nähnyt jo kuvassa millaisia ovatten. Ehkäpä joskus tilaisuuden tullen vielä saankin pussukallisen etelänvieraiden mukana tuliaisina... ei hättää mittää jos kerta idätysmultakin soppii ja onhan se sopinut ennen tavallinenkin multa meidän kasvatuksiin hiekalla ja turpeella kevennettynä. Kuhan nyt vaan tässä joutessani urputtelen sentään ananksia saan Ivalossa käydessämme.
Minulla onnistu ruusukkeesta kasvattaminen kun ensin kalusin kaiken hedelmälihan pois ja jätin sitten ruusukkeen kantoineen kuivahtamaan päiväksi. Isoon altakasteluruukkuun jossa minulla on kahvipensas istutin reunoille ananaksen ruusukkeita ja neljästä ruusukkeesta kaksi lähti kasvamaan. Varsinainen ruusuke ei kylläkään ole kasvanut korkeutta mutta ei ole kuollutkaan vaan ruusukkeen tyvestä on lähtenyt uudet ruusukkeet kasvamaan ja ne on noin 20 cm korkeat.
Kylvin pariviikkoa sitten myös siemeniä mutta ne eivät ole vielä ainakaan näyttäneet elämisen merkkejä kuten ei myöskään Litsin siemenet.
Minulla lehtiruusukkeesta lisätty ananas kasvatti ainakin hyvänkokoiset juuret. Nyt se on asunut kohta viikon purkissaan ja voinee edelleen hyvin.
Hyvän yksityiskohtaisen ohjeen istutukseen löysin googlaamalla (samalla sivulla myös vinkkejä hedelmän aikaansaamiseen jos jollakulla vanhempi yksilö). Leikkasin hedelmälihan lehtiruusukkeesta niin pitkälle, että mustat juurinystyt tulivat varren poikkileikkuupintaan näkyville. Lisäksi nypin parin sentin matkalta lehdet pois ja juurrutin vesilasissa muutamia viikkoja (1-2cm ananaksesta osui veteen) vaihtaen vettä välillä. Kun juuret olivat sopivat istutin salaojitettuun hiekan ja mullan sekoitukseen. Saapa nähdä kuinka pitkälle tässä pötkitään kun tuntuu että vähän liian helposti sujuit ämä ensimmäisen ananaksen juurrutus. Voihan se vieläkin mädäntyä :D
30v äijä oon… ei mitään hajua ananaksen kasvatuksest! mut 5 jukkaa mulla on, ja toi ananas näyttää kyl hyvältä… mitä pitää tehdä et saa tollasen alun? joku siemen pitää hankkia vai?
Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä
Sama kokeilu täälläkin. Laitoin siemenet tuoreeltaan ruukkuun itämään. Senpä sitten näkee, itävätkö ne. Ruusuketta olen joskus koittanut juurruttaa, muttei ole onnistunut.
Mun siemenistä ei tullut yhtään mitään. Ruusuke on edelleen mullassa, eikä ainakaan vielä ole homeessa. Yksi lehti pysynyt vihreänä. Saa nähdä tuleeko siitäkään kuitenkaan mitään.