muualta kitkemällä…
Osaisko joku kertoa, missä pensasangervoissa olisi tuoksuvat kukat?
Olen ajatellut uudistaa p-pönttöjen maisemointia ja angervot olisivat yksi vaihtoehto. Tuoksuvat olisivat etusijalla mutta olen ihan pyörällä päästäni kun noita on niin hemskutan paljon...
Olisiko nyt oikea aika leikata keijuangervo ja minkä verran leikkaan sitä?
olisi. meillä leikataan sen verran, että näyttää taas nätiltä ja mahtuu paikkaansa. ei ole kranttu ja koska kukkii saman vuoden versoilla, kukkia piisaa. enemmänkin kuulemma, kun leikkaa joka kevät. niin sitten olen tehnyt.
Minäkin olen leikannut keijuangervoa kauiimpaan muotoon joka kevät. Kestää hyvin leikkausta ja aina on kukkinut mahtavasti.
Sopisko keijuangervo jonkun isomman pensaan juurelle kasvamaan, vai millaisessa paikassa keijunne kasvavat?
Mulla on männyn juuristolla kuivassa maassa ja hyvin ne siinä viihtyy. Varmaan kasvaa myös pensaan juurella,koska siinä on hyvät mullat ja sitä voi leikata,jos kasvaa liian isoksi.
Toissa syksynä istutin 30 keijuangervoa, pikku prinsessaa, perennapenkin reunakasviksi. Mulla on sitä ollut myös riippapihlajan alla, mutta paikka on varjoinen, että jää hyvin matalaksi ja vähäkukkaiseksi. Tosin en ole pahasti lannoitellutkaan.
Miten saadaan pihlaja angervo tuhottua kokonaan? onko muuta konstia ku kaivaa koko puska pois
Kaivamisen lisäksi voi myrkyttää kuoliaaksi… Jos rungot saa leikattua ihan maan pintaan, myös jatkuva ruohonleikkurilla päältä ajaminen tappaa pensaan ennen pitkää. Siihen voi kyllä mennä useampi vuosikin?
Milläs myrkyllä sen saa tapettua? Isä on ajanu sen puskan yli leikkurilla 20 vuotta eikä se ole moksiskaan
Kaivamalla laajalta alueelta, saa hiljalleen sen pois.Ei ole moksiskaan myrkyistä.
Luottaisin väkevään glyfosaatti-liuokseen… Esim. Roundup tai edullisempi versio. Käsittely pitää tehdä niin että pensas on kasvussa, ja aineen pitää antaa vaikuttaa riittävän kauan ennen kaivelua ym.
Hih, 20 vuotta on aika kauan…
Minä olen kaivanut ja seulonut ja kaivanut ja seulonut jne... tuottaa kyllä tulosta jos on omistaa reippaan lapionheiluttajan ja sitten aikaa nyppimiseen, aina sinne joku juuren pala kuitenkin seulan läpi menee.
Glyfosaattia on piilopullona kun ei voimat riitä, niin siitä tarpeeksi töpakkä litku, harvoin ja harkiten ja niinkuin Kaisaliisa sanoi, pitää olla hyvässä kasvussa ei niitä rankoja kannata valella vaan lehtien kautta tehoaa.
Yritin hakea tietoa Ripsureuna-angervosta, mutta vähänlaisesti löytyi. Onkos kellään tästä kokemusta, ja onko nirso paikkansa suhteen tms. Samoin hurahdin ostamaan lamopensasangervon, kukkii valkoisin kukin, mutta siitäkään ei ole paljoa tietoa. Leviääkö hullun lailla? Pysyköö matalana ja voiko leikata alas keväällä? Tiedoista kiitollinen.
Uuteen perennapenkkiin pitäisi nuo nyt laittaa, vaan en tiedä mihin kohtaan. Istutin jo kolme keijuangervoa, jotka sain alesta toosi halvalla, leikkasin ne alas, kun olivat ihan risuiset. Keijuangervo jää matalammaksi kuin Ripsureuna, eikö? Ainakin, jos Keijon leikkaa joka kevät alas... KÄÄK.
Hei!
Mitä pensailleni on tapahtunut?!
Noin 10 vuotta vanhat Norjanangervo pensaat eivät tänä kesänä ole tehneet kuin muutaman oksallisen lehtiä! Pihassa on tavattu vesimyyriä ja harvakseltaan rusakko, en tiedä onko niiden syytä vai minkä. Rikkakasveja kasvaa runsaasti Norjanangervoiden vieressä, tänä kesänä hankimme kyllä raivaimen, millä rikkakasvit saavat sitten kyytiä.
Kysymys kuuluukin, että teenkö niille nyt alasleikkauksen vai annanko olla? Olen yrittänyt etsiä tietoa, mutta vastauksia tuntuu olevan puolesta ja vastaan. Käsittääkseni pensaita ei ole leikattu alas vielä kertaakaan elämänkaarensa aikana.
Kiitos jos voitte auttaa!
Liitän viestiin vielä kuvan tältä päivältä ->
Leikkaa alas ja putsaa kunnolla nuo rikkikset pois juurineen. Suosittelen katetta tohon pensaiden juurelle. On nätin näköinen ja estää rikkiksiä.
Niin, vesimyyrä kyllä syö juuret niin,että kun otat pensaasta kiinni,kaikki latvaosat jäävät käteesi…/kokemusta on.)
Joo yhtenäinen mullos noille pensaille alasleikkauksen jälkeen, hyvä kastelu ja siimaleikkurin välttelyä, sillä sillä herkästi vahingoitetaan puiden ja pensaiden tyvialueita.
No, jätänkö minä nuo pensaat sitten 10 vai 20 centtisiksi? Voiko ajaa trimmerillä tai raivaajalla vai parempi ottaa pensassaksilla?
Millä tyylillä tai välineellä ehdottomasti paras poistaa rikkaruohot juurineen?
Olikohan edellis vai sitä edellinen kevät, kun tein hirveän homman ja putsasin käsin norjanangervoiden aluset, laitoin multakatetta (ilmeisesti liian vähän) ja samana kesänä rikkaruohot vain tulivat uudestaan. Jos kaivan esim. pienellä istutuslapiolla varovasti aluset, niin kuinka syvään uskaltaa kaivaa?
Entäpä aluskatteesta, oletteko kokenut suodatinkankaan hyväksi? Työkaverini nimittäin kertoi, että rikkakasvit kasvoivat siitäkin huolimatta uudessa vaivalla tehdyssä kukkapenkissä. Ja pitäisikö aluskate "rajata" jotenkin, tarkoitan siis esim. suojat painekyllästetystä tai kiviä tai harkkoja yms.?