Angervo, Spiraea / Physocarpus, Suljettu ->jatko erillisinä

Täydessä kukassa parhaillaan.

Kasvavatko kuinka nopeasti tuon kokoisiksi?Tulevatko riesaksi esim.juurivesojen takia.

Tarkoitan lähinnä sitä,jos yrittäisi istuttaa perennapenkin taakse.

Tämä on jo tosi vanhaa puskaa, mutta kasvaa aivan kivikossa ja on tosi paha leviämään juurivesoilla. En missään tapauksessa laittaisi lähellekään perennapenkkiä. Mieluummin muita angervoja, esim. norjanangervo pysyy paljon paremmin paikoillaan.

Onpa mahtava aidanne! Meilläkin kukkii ihan kohta, yksi iso puska on rapunpielessä. Ja kestää muuten erinomaisesti katolta niskaan tippuvat lumet! Toisella puolen portaita on loistoangervoa, koivuangervoa ja hanhikkia, ja ne on ihan roiskaleita verrattuna tuohon virpiangervoon joka on ihan pystyssä. Ja ovat muuten taas paleltuneet tai kuivuneetkin yläoksistaan, kun tuo on täysin elossa jokaista oksankärkeä myöten. Sitkeä sissi.

Oikein sitten muistin.Kävin viime kesänä tätini pihasta koukkimasta juurivesoja,jotka ovat nyt metsässä kasvamassa hiukan isommiksi.Olot niillä tällä hetkellä todella surkeat,mutta sitkeesti pukkaavat uutta kasvustoa.Toisin sanoen unohdan pensaat vielä toistaiseksi sinne metsään kasvamaan.

Norjanangervoon mulle on tullut lievä kyllästyminen ja joka johtuu osittain siitä,etten tykkää pensaan ulkonäöstä kukinnan jälkeen.Mielestäni turhan pitkää "risuisen" näköinen.Toki pihaltani löytyy kyseistä pensasta parikymmentä kappaletta ja kukkiessaan todella kaunis.

Idänvirpiangervo leviää juuriversoillaan, mutta koska se on piikitön ja nuoret versot pehmeitä, se on helppo kurittaa ruohonleikkurilla. Siksi kukkapenkkien ja angervoaidan väliin kannattaa jättää leikkurin mentävä aukko. Laji tulee lehteen keväällä ensimmäisten joukossa ja on tiheytensä takia hyvä näkö- ja tuulensuoja.

Leviämisinto on mielestäni pelkkä etu, koska sen avulla ei aitamaan tule aukkoja satunnaisvahinkojen takia. Yksittäispensaana pidettäessä sitä pitää kuitenkin joka ikinen vuosi pitää ruodussaan.

Elikkä sopisi varmaan hyvin unkarinsyreeniaidanteeseen.Mulla reilu 2m sysreenien väli,kun halusin aidanteeseen muutakin,mutten keksinyt mitä.

OHO! Tosiaan sopisi varmasti korkeamman ja vankkavartisemman unkarinsyreenin pehmentäjäksi hienosti!

Kuinka syvään on juuriestematto laitettava jotta virpiangervo ei pääse leviämään?

Pitäisi mennä kohta kaivamaan puskat paikalleen, perennapenkin taakse tontin takaosaan. Luin kyllä mitä tuosta pensaasta aiemmin sanottiin, mutta ei kai se juuriestematon läpi tule? Puskia on kaikkiaan kymmenkunta, ja ajattelin laittaa pitkän yhtenäisen juuriestematon puskarivin ja kukkapenkin väliin. Mutta kuinka syvälle juuriestematto siis pitää laittaa, kuinka syvältä angervon juuret ''koukkaa''?

... ja kurtturuusun sekä valamonruusun, aidanteeseen tulee myös niitä. Ajattelin laittaa kaikki ''pahat leviäjät'' samaan aidanteeseen niin selviän yhdellä pitkällä juuriesteellä.

... niin ja noiden puskien takana on koivikko, saanpahan samalla edes vähän estettä koivunjuurille jotta eivät ole heti tunkemassa kukkapenkkiin. Tosin koivun juuret taitaa mennä paljon syvemmältä...?

Haloo, tietääkö kukaan kuinka syvään juurieste on laitettava virpiangervolle jotta ei pääse leviämään? Lapio kourassa odottelen silmän isku

Höh, vastataan sitten itse, about kymmenes googletusyritys toi vihdoin ja viimein tulosta. Angervoilla juuriesteen korkeuden tulisi olla 60-80 cm. Eikun siis kaivamaan...

Joko Oulunseudulta on kerennyt istuttaa ja kaivaa juuriesteet paikoilleen? Sitä minä vaan, että kai panit kuitenkin vähän pensaiden väleihinkin esteitä? Kurtturuusun sekaan nousevaa virpiangervoa on aika paha poistaa.

Sand, en vielä ehtinyt kun alkoi satamaan kaatamalla. Vaihdoin sitten vain chilejä isompiin ruukkuihin. Pitääköhän niiden välissäkin olla yhtä syvä juurieste? Siis tämähän menee yhdeksi halvatun kaivamiseksi...silmän isku Taidan laittaa angervot ensin ja ruusut sitten jolloin selviän yhdellä ''''väliesteellä''''. Tattis vinkistä, en olisi itse tuota hoksannut ajatella!

Niin ja jos jollakin on tietoa että matalampikin juurieste riittää niin ottaisin tiedon erittäin mielelläni vastaan hymy

Onneksi mies lupautui huomeniltana auttamaan kaivamisessa.Aidanteeseen tulee siis virpiangervoja, 2 kurtturuusua, 1 valamo, ja lisäksi 1 juhannusruusu Grandiflora ja 1 Poppius - nekin kai tekee juurivesoja

Uh. Minulta pääsi ihan ääneen uh, kun mietin noita pensaitasinaurua Hyvin leviävien pensaiden hyväksikäyttö hyökkäysasenteella on kyllä hyvin tervettä!

Minulla ei koskaan virpiangervo ole kuin enintään kymmenen senttiä pinnan alla leviämään lähtenyt. Kurtturuusu ehkä enintään viisitoista senttiä ja juhannusruusu noin viisi senttiä.

Mutta minun kasvuolosuhteeni ovatkin sellaiset, että kaikki multa onkin siinä pinnalla. Jos jollain paksumultaisen pihan haltijalla on eri kokemukset, ymmärrän kyllä silloin tuommoisen syvyyden ilmoituksen, mutta minusta se on kyllä suuresti liioiteltua.

Koivunjuuret kyllä menevät syvällekin (myös pinnan välittömässä läheisyydessä kuivalla maalla) ja jos haluat pitää koivun erossa pensasaidasta, suosittelen syvää pystyreunaa, mihin esteen sitten panet. Muuten riittää parinkymmenen sentin este.

Puskat tulee korotetun penkin takalaidalle. Mullan alla on nurinpäin käännetty nurmikko ja sen alla kivikovaa savea. Sitä tuossa yöllä mietiskelin että vähänkö on ärhäkkä puska jos se sen jankkosaven kautta leviää... tuo 60-80 senttiä minkä löysin juuriesteen suosituskorkeudeksi on varmaankin sellainen mitta josta ei missään olosuhteissa tule mitään ali - siis vaikka olisi kuinka kunnon multaa metritolkulla. Joten riippuen siitä miten miehen kanssa jaksetaan kaivaa niin en taida kyllä 50 senttiä enempää laittaa. Ei viitsi kauhean matalaakaan juuriestettä laittaa, sillä jos juuret tulee ali niin sitten meni työ tavallaan hukkaan.

Jos kaivan itse päältä multaosuuden ja laitan miehen kaivamaan loput eli savikohdan cool

Minulla on 20 sentin reunanauha upotettuna idänvirpiangervon ympärille. On toistaiseksi pysynyt karsinassaan. Aika pinnasta ne leviävät rönsyt menevät, syvemmät juuret keskittyvät veden ja ravinteiden hankintaan käsittääkseni.

Nämä olivat vain kokemuksiani, polttakaa minut roviolla jos väärää tietoa jaan...

Hmm, minkähän luvun tässä nyt sitten arpoisi juuriesteen syvyydeksi Taidan katsoa miten kaivaminen luonnistuu ja sittenkun tyssää niin siihen asti tulee juurieste. Puskat tulee siis korotettun penkin takalaitaan ja penkkiä ei ole vielä puskien paikan kohdalta korotettu vaan siinä kasvaa heinää. Käännän nurmituppaat ylösalaisin (tai laitan märkiä sanomalehtiä) ja juuriesteen tulevalta kohdalta otan nurmen pois, ja sitten siihen teen lapiolla kapeaa uraa mihin voin juuriesteen pujottaa eli työnnän lapion maahan, nitkutan vähän, otan pois jne. Jos siitä saisi syvyydeksi 15 senttiä, nurmituppaiden kohdalta syvyys on jotain 20 senttiä ja korotusta tulee 20 senttiä, niin tuostahan tulee jo 55 senttiä juuriesteen korkeudeksi. Kuulostaa helpolle mutta sen näkee illalla silmän isku

Puutarhamaailman neuvontapalstalla oli muuten annettu tuo juuriesteen syvyys 60-80 cm

Titamiini, montako vuotta sitten reunanauha on laitettu?