Paitsi että siinä on punainen kukinto!
Vieläkin arvuutan "koivuangervoani". Eikö kukaan keksi mikä olisi. Tuntomerkit yllä. Onko valkokukkaisia rinneangervoja?
Näyttääkö tämä teistä joltain angervolta vai mikähän pensas kyseessä? Ja mitenpä tätä pitäisi hoitaa? Leikataanko alas syksyllä?
Muistaakseni rusopajuangervo.
Kiitos tiedosta muajussi, tarkistin ja rusoangervoltahan tuo näyttää. Osaatko neuvoa leikataanko sitä syksyllä lainkaan?
Mielestäni sitä ei tarvitse leikata, niin kukkii sitten joka kesä. Tosin tietty myös kasvaa korkeutta ja on aika vikkelä leviämään myös juurivesoillaan. Itse olen kahden vaiheilla: kaivoin sen kerran jo pihaltani pois, mutta olen nyt katsellut aidan takana, että taidan kuitenkin käydä noutamassa sen takaisin. Pitäisi vain laittaa sellaiseen paikkaan, että saisi ajella ruohonleikkurilla ympärillä, niin estäisi leviämisen.
Voiko sen sitten leikata keväällä alas,vai vaikuttaako se kukkimiseen?
No mikäs juupelin leikkaus-villitys sinulla on ? Heh-hheehhh. Miksi se pitäisi milloinkaan leikata, onko epäsiistin mallinen vai mitä ?
Jos on ihan pakko leikata pensaita, täytyisi malttaa kevääseen :) Harventaa voi koska vaan, mutta alas leikataan mieluummin vain keväällä. Jos rusopajuangervon leikkaa alas keväällä, se ei ainakaan meillä ole kukkinut samana kesänä. Tosin ei sen ole pitänytkään kukkia, kun se on karkulainen naapurista:)
Leikkausvillityspä hyvinkin... Ei ku se on aika epäsiistin mallinen, joten vähä tekis mieli rapsia. Mutta jospa sitte kevääseen malttais..
Mikä pensas?
Korkeutta pensaalla on n. 2 m. Lehdet ovat koivulehtiä isommat, mutta suht saman muotoiset. Lehtien väritys on täsmälleen sama kuin verivaahteralla. Kukintoa en ole nähnyt, mutta kukintojen jäljiltä siemenkodat ovat kuten joillain angervoilla. Kukinnot ovat olleet angervomaisia.
Ja toinen pensas: kuin yllä mainitun näköinen, mutta vihreälehtinen.
Oliskohan se purppuraheisiangervo,katso kuvia :
http://images.google.fi/images?hl=fi&q=purppuraheisiangervo&btnG=Etsi+kuvia&gbv=2
Onhan se. Kiitos paljon!
Koivuangervoni ovat osin lehdettömiä. Voisiko ne vielä leikata alas?
Sama ongelma minulla. Muistan, että viime kesänä lehti tuli tosi myöhään...no, nyt olen oksia hieman katkonut ja kuivaa risukkoa se taitaa vaan olla. Meinaan viikon kuluttua pistää aika matalaksi elikkä lehteä on alaosissa noin 15 cm korkeudessa. Kävi miten kävi, mutta ei noinkaan voi olla.
Taidanpa minäkin leikata alas. Eivät noinkaan kaunistus ole pihan keskeisellä paikalla.
Otin puheeksi työpaikan päiväkaffilla koivuangervojen huonon kunnon ja sama tilanne on aika monella. Kyllähän sitä lunta oli meillä ajoittain ihan kunnolla, ei oikeastaan kovia pakkasia montakaan kertaa, mutta ovatkin vissiin kohtuullisen herkkiä...
17 kappaletta koivuangervoja matalaksi viikonloppuna. Toisessa paikassa 7 vielä jäljellä. Hirveästi tuli roskaa ja käsilihakset kehittyivät! Vasemmalla näkyy vielä leikkaamattomia ja oikealla jo tasattuja pensaita. Hyvin on vihreää alkua tulossa.
Koitan laittaa viestiä tänne, kun ei onnistu tuohon Norjan agervon kohtaan (antaa vikailmoituksen).
Vieläköhän Norjanangervoa voisi leikata alas tänä kesänä? Ehtisilkö kasvaa hyvin etelässä syksyyn vai kärsisikö? Haluaisin angervoistani tuuheammat.
Niin ja saiskos leikatuista Norjanangervoista sitten uusia taimia jollain konstilla? Oletteko onnistuneet esim. juurruttamaan ruukussa tai vedessä?