Angervo, Spiraea

Totta, itsellä tulee heti mieleen juuri joku paju- tai pihlaja-angervon tapainen. Mutta joskus jossain vilahti muistaakseni myös sellainen, että lajikkeestakin riippuu, tekeekö runsaammin juurivesoja, joten ehkäpä kaikki ovat oikeassa? :slight_smile:

Näin just :slight_smile:

Itselläni nousee aina selkäkarvat pystyyn pelkästään sanasta angervo. Se meidän vanhan pihan vanha pajuangervopöheikkö oli niin järkyttävä ja läpipääsemätön. Silti monet angervot ovat kauniita, ihania ja aivan paikallaan siellä missä ovat.

Ajattelin keväällä istuttaa anopin mökkipihassa kasvavista rusopajuangervon juurivesoista omaan pihaamme pensasaidan. Kuinka monta juurivesaa kannattaa istuttaa aina yhteen kohtaan ja millaisella välimatkalla,jotta aidasta kasvaisi sellainen sopivan tuuhea,mutta ei liian "tiukan" näköinen?

Kannattaako istutuksessa käyttää juurimattoa?

Tuohon etäisyyteen en osaa sanoa kun oma istutettiin astiataimista, mutta meillä on ollut rusopajuangervoaidenne jo noin 6 vuotta. Juurivesat leviävät kyllä nurmikolle, mutta en ole kokenut ongelmaksi kun ruohoa leikatessa ne saa ajettua samalla, ja eivät ehdi kasvaa suuriksi ruohonleikkuiden väleissä joten ei jää teräviä tikkuja törröttämään ruohonleikkuun jälkeen. Voi niitä juurivesoja myös kiskomalla poistaa nurmikolta.
Jos et halua että leviää nurmikolle niin sitten pitää laittaa juurimattoa.
Aitahan tuuheutuu vuosien mittaan kun ne juurivesat leviävät myös pensaiden väleihin. Ajan myötä aidasta tulee joka tapauksessa tuuhea.
Ihan mutu-tuntumalta sanoisin että istuttaisin ehkä puolenkymmentä juurivesaa aina yhteen kohtaan, siis niinkuin ympyrään pensaan mallisesti, ja jättäisin ehkä jotain 20 tai maksimissaan 30 senttiä väliä. Kun ei se ole hyvännälöinen jos kasvaa liian harvaan. Tämä on ihan vaan mietiskelyä.

Eiköhän tuo riitä, että tekee suoran ojanteen maahan ja tiputtelee niitä angervonpiiskoja siihen. Kyllä ne siitä pian pulskistuvat ja tosiaan ruoholeikkurilla tulee pidettyä sivut kurissa…

Olen ottanut asiakseni taloyhtiön pihan puutarhahommat. Täällä on pari kolme norjanangervoa (?), joista leikkelin kuolleet oksat pois ja yritin muutenkin siistiä resuuntunutta olemusta. Ovat olleet vuosikaudet erittäin vähäisellä huomiolla ja yleisolemus on sellainen nuhjaantunut. Onko jotain, mitä niille voisi tehdä? Uskaltaako esim tuoda hevosenlantaa niillekin (pihan ruusuille on tarkoitus tuoda) vai säikähtävätkö sellaisesta? Onko jotain muuta mitä niiden hyväksi voisi tehdä? Nämä angervot ovat juurikin sellaisia joka paikan kasveja mutta enpä minäkään niistä oikeasti mitään tiedä. Leikkauksesta ne eivät ainakaan tuntuneet pahastuvan mutta neuvokaa ihmeessä jos tiedätte miten niitä voisi hemmotella.

Norjanangervo kukkii edellisenä vuotena kasvattamillaan versoilla.

Itse olen nuorentanut norjanangervopensaita keväällä heti kukinnan jälkeen joko pätkimällä vanhat paksummat oksat 20 cm tapeiksi tai - radikaalimmin - leikkaamalla pensaat tylysti alas, jolloin pensas ehtii kasvattaa uudet versot seuraavan kesän kukintaa varten.

Siirsin Heisiangervoa koskevat kuvat tuosta omaan ketjuunsa (Pensaat - Asiaa lajeittain - lajeittain A - K - Heisiangervo, Physocarpus) ja poistin siirtoon liittyneet viestit.

Norjanangervon voi leikata ihan alhaalta asti. Näin olen niitä itsekin siirtänyt. Yhden vuoden kukinta menee kokonaan mutta sen jälkeen taas entistä ehompi. (Kunhan kestää siirron rasitteet, mutta meillä ainakin siirretty monta pensasta ja kaikki hyvin pärjänneet)

mä kyllä siirtäisin vasta ilmojen viilennyttyä. Nyt kun siirtää, niin saa kastella koko loppukesän. Elokuun lopulla? Jos kuitenkin siirrät nyt, niin jätä tässä vaiheessa muutamia lehdellisiä oksia tuottamaan ravintoa talvea vasten. Leikkaat ne sitten keväällä pois.

Mutta nythän se viilenikin! Hyvässä lykyssä loppukesä on +15.

Hyviä kommentteja Annaw:ilta. Minäkin tulin lisäämään, että olen leikannut angervot alas jo edellisenä kesänä, ja siirtänyt varhain keväällä. Muisti kun palailee pätkittäin…

Onko myrkyllinen?

Isotöyhtöangervo?

Ei ole myrkyllinen.

Kiitos. Uskaltaa sitten kanin häkin laittaa angervojen viereen. 

Leikkasin keijuangervot keväällä alas, mutta ei niistä tullut nättejä palloja, niin kuin kaupungilla. Kauhean pitkiä holjakevarsia vaan. Mitäs niille pitäisi tehdä, leikata uudelleen vai vaihtaa paikkaa, ovat nimittäin kerrassaan mahdottomassa paikassa, mutta kyllä tänä kesänä ainakin vettä on pitänyt silti riittää?

Hitsi, kirjotin väärään paikkaan… sori, poistin tästä siis viestin.

Töyhtöangervo muuten ei ole Spiraea!

Mutta asiaan, tässä Maatiaisen siemenistä kasvatetut amurinangervo S.humilis…

… ja isoruusuangervo lättänine kukintoineen, S.fritschiana:

Tämän itsekseen siementäneen puskan leikkasin kesällä kukinnan jälkeen ja nyt ilahduttaa näin.

Perho(s)angervosta ei kukaan olekaan laittanut kuvaa. En muista angervoista piittaa, mutta se on nätti ja aika harvinainen. Ainoa, jonka olen nähnyt, oli ostamamme asunnon pihalla:) Nappasin muutossa mukaani. Tänä keväänä niitä on myynnissä eräässä luettelossa, joka tuli postissa. Kiva pensas, kun pysyy kompaktina. Ilmavat kukat ja komea syyspuna.