Angervo, Spiraea

Nyt tulee sitten oikein aloittelijan kysymys. Sain 3 erilaista angervoa:

1 kpl Spiraea japonica genpei, 1kpl Little Princess ja 1kpl Firelight.

Voiko niitä istuttaa lähekkäin ettei myöhemmin risteydy toistensa kanssa? Kun tuo geibei on kaksivärinenkin. Kiitos vastauksesta, haluais jo kohta istuttaa…

Siis Tillandsia oletko nyt huolestunut tulevista siementaimista? Emokasvithan eivät miksikään tietenkään muutu vaikka vierekkäin kasvavatkin mutta siementaimista voi tulla mitä vaan jos kukkivat samaan aikaan.

kiitos nopeasta vastauksesata Ramses. En oikein itsekään tietänyt mistä olen huolestunut. Eli eikös nämä kaikki leviä juurivesoista niin silloinhan ne jäävät siis ihan sellaisiksi kuin emonsa. Ei kai nuo siementaimet ihan lähettyville tule häiritsemään, kun ruohonleikkuri leikkaa kaiken pois.

Onko meillä norjanangervo? Kuva on vanha, minä olen tämän nähnyt vain nyt lehdettömänä syksyllä ja talvella.kuva

Mielestäni on norjanangervo, mutta vähän epäilyttää. Toinen vaihtoehto on idänvirpiangervo.

Keltakaneli, tässä kuvassa (joka tosin on aika huono) on köynnöskaaren molemmin puolin norskia. ☺

kuva

Eli kuvassa oleva pensaasi voisi​ olla norskia. Pitäisi saada lähikuva kukista, joita ei tietenkään itsellänikään ole. Tämän vuoden kukinnot on kuihtuneet jo.

Kiitos Kaisaliisa ja Tallukka vastauksista, melkein vuoden vuoden myöhässä (minä siis). Samaan tulokseen tulin, että saattaa olla norjalainen, mutta kunnon tarkkuutta ei kuvasta saanut. Vaan kohtahan sen näkee, nyt silmut jo vähän vihertävät. Karsin viime syksynä varmuuden vuoksi vain vähän, kun ilmeisesti idänvirpiangervo ei oikein kasva siistiksi alasleikkauksen jälkeen niin kuin useimmat muut angervot. 

Nyt pohdituttaa pihan toinen pensas, jota myös angervoksi oletan. Voiko siitä sanoa tässä vaiheessa mitään? Riittäisi tieto onko joku, jonka voi leikata alas, kuten useimmat angervot. Miehen kännykällä ei saanut tarkkaa lähikuvaa, ja kunnon kamerasta on akku rikki, mutta näkisikö tästä risukosta jotain?kuva

Noin yleisesti ottaen melkein kaikki pensaat voi leikata alas :slight_smile:

Kyllä idänvirpiangervo kasvaa oikein nätisti alasleikkauksen jälkeen, jos paikka on kunnossa. Oma kokemukseni on, että jos vanhasta pensaasa karsii vain vähän huonompia pois, saa olla aivan jatkuvasti karsimassa, eikä tunnu lainkaan auttavan.

Olin useammasta lähteestä lukenut, että kaikki muut yleisimmät angervot voi leikata alas, mutta idänvirpiangervoa ei kannattaisi, vaan vain harventaa vähitellen. Yleensä sitä ei perusteltu, mutta jossain sivulla (jota en nyt löydä) luki, että syynä on se, että idänvirpiangervo kasvaa herkästi sitten liian risuiseksi ja sitä joutuu kuitenkin siistimään vähitellen. Mutta hyvä kuulla, että saattaa siltikin kasvaa siististi, vaikka kaiken leikkaisi.

Minä olen leikannut tuon juuresta poikki, voihan sitä harventaa myöhemminkin. Meillä ainakin leikkauksen jälkeen kasvaa suoria piiskoja uudet versot. Kokeilemalla tietää, ei se mene pilalle vaikka sitä kokeilee niin tai näin.

Jos haluat ottaa varman päälle, niin leikkaa vasta kukinnan jälkeen kaikki vanhat kukkineet oksat pois, jätä kaikki nuoret versot. Jos leikkaat kerralla alas, saat odottaa kukkia seuraavaan vuoteen.

Täytyypä vielä pohtia jos malttaisi odottaa kukinnan, niin tietäisi mikä pensas mahtaa olla. Sinänsä koko penkin kohtalo on harkinnan alla, kun puskat kasvavat valta vika, talon ikkunat peittämään kasvaneiden tuijien ympärillä, eikä muutakaan pihassa ole ilmeisessä vuosiin hoidettu.

Minulla on punapajuangervo, joka on kasvanut hyvin ja saanut minut iloiseksi. Tykkään, kun se kasvaa pystyjä versoja. Ko kasvutapa on sopiva tuohon penkkiin. Luin tämän ketjun ja kysyn varmistuksena vielä, että kasvattaako punapajuangervoni ja toisaalla olevat rusopajuangervoni pystyjä versoja oikein kunnolla leviten?

Nimenomaan kaipaan sellaista tiheää kasvustoa. Jos punapajuangervo on hyvä sellaisen saamiseksi, niin hankin niitä lisää ikään kuin aidanteeksi.

Vielä idänpajuangervosta kysyn, että eikö sen kasvutapa olekin samanlainen kuin noilla pajuangervoilla? Pystyjä versoja kuin tikkuja suoraan maasta? Minulla on sitä pieni mätäs, jonka sain isosta pensaikosta irroitettuna ja hyvin on alkanut lykätä uusia oksia ja hennonvihreitä lehtiä.

Mitä mieltä olette, voisiko aidanteena puuaidan vieressä “täytteenä ja pehmentäjänä” olla idänvirpiangervoa ja punapajuangervoa vaikka vuorotellen? Kukathan ovat kovin erilaiset, mutta miten tyyli ja koko ja yleinen yhteensopivuus? Ettei näyttäisi ihan hölmöltä :slight_smile:

Vielä kysymys: Jos nuo yhdessä ovat hölmö juttu, niin kumpi kasvaa nopeammin ja tiiviimmäksi aidanteeksi? Onko molemmilla joku 40cm sopiva istutusväli?

Paljon kiitoksia tästäkin ketjusta, angervot ovat tosiaan joka paikan pensaita, muttei niistä maallikkona paljon muuta tiedä, kuin että ovat kauniita ja reheviä yleensä.

Molemmat kasvattaa ainakin paljon juurivesoja, eli leviää jos ei rajoiteta kasvua. Idänpajuangervosta en osaa mitään sanoa.

Ainakaan punapajuangervon kanssa ei tule olemaan helppoa ilman juurimattoa. Leviää sinne sun tänne aikaa myöden vesojen kanssa. Muuten kiva,korkea kimalaisten suosiossa…

Kiitokset - ja tarkoitin idänvirpiangervoa enkä idänpajuangervoa, ajatukset solmuuntuivat kirjoittaessani. Pitää miettiä näitä pensaita ja sijoitusta. Nurmikoltahan molempien versot kaiketi lähtevät leikkurilla aina pois. Mutta juurimatto varmasti hyvä laittaa tosiaan.

Keiju-, ruusu ja viitapihlaja-angervo ovat aloittaneet uuden kukinnan!

Koivuangervo 

“Sparkling champagne” on aika nätti läheltä.