Sitten tonttia toiseen suuntaan. Vanha pikkuhökkeli, joka on muinoin varmaan varastona toiminut, on aika heikossa hapessa, mutta pidän siitä. Se on pienessä rinteessä ja siihen pitäisi keksiä jotain rinteessä viihtyvää. Hökkelin vierestä kaadettiin leppärypäs, joista osa oli pystyyn kuolleita. Heti näyttää paljon avarammalta. Ehkä muutama muukin puu kaadetaan, että tulee valoa elämään ja näkyy tuonne pellolle.
Kottikärryjen vieressä on kaksi alppiruusua.
Tässä sitä sitten on. Hommaa vielä eläkeiässäkin ja seuraavalle sukupolvellekin varmasti riittää.
Tässä meidän "kukkapenkki".
Tässä on meidän vanha vessanpönttö, joka oli menossa kaatopaikalle, mutta vaimo tahtoo tehdä siitä tilataidetta ja kasvattaa ensi kesänä kukkia siinä. Mahdetaankohan viedä kujan päähän niin kuin muilla on jotain kauniita rekiä täynnä kukkia. Ja meillä vessanpönttö. No, se on hyvä merkki sellaisille jotka ensimmäistä kertaa tänne tulee; "käännytte vessanpöntön kohdalta oikealle".
Vesisäiliöön ja pönttöön multaa ja kukat. Miksei ja pönttöön vähän väriä, ettei ole ihan valkoinen. Hieno siitä tulee.
Hyvä idea tuo pöntön väritys. “Posliinimaalausta” Jotain sellaista roikkuvaa vois laittaa niin vähän peittyis pönttökin.
Syyshortensia on saanut vaaleanpunaisen värin.
Japaninakileijan yksi kukka jaksaa vielä sinnitellä.
Kaunis, mutta mahtaako kuitenkaan olla japaninakileija?
Pönttö on aivan oiva paikka kasvattaa kukkia.
Hieno kukka tuoli mä en ehkä olisi raaskinut viedä sitä pihalle
Anita, Hmm. En ole yhtään varma. Näyttää kyllä kovasti “cameo rose and white” akileijalta. En noista oikein hyvin kuitenkaan tiedä. Täytyypäs laittaa kyselyyn.
Mumimyy, Kukkatuoli oli alunperin täällä navetassa ja aika heikossa hapessa. Siksi jäi pihakoristeeksi.
minustakaan akileija ei ole japanilainen. Niillä on lyhyempi toi takatukka (onks ne nyt kannukset vai mitkä oikeasti). Eikä ne näytä kieltä, siis noi keskustan keltaiset heteet on lyhyemmät. Kukkivat alkukesästä ja nyt ovat jo olleet pitkään syysasuisia. Mutta olen sujuvasti väärässäkin jos jollakulla parempaa tietoa.
Mulla on ihan samanlainen akileija väritykseltään ja habitukseltaan kuin tuo sun AnnemariKo, ja se mun on jaloakileija, aquilegia x cultorum
Kiitos kovasti tiedosta. Hyvä että akileijalle löytyi oikea nimi. Marlene, Onko sinun samanlainen pysynyt tosi lyhyenä? Tuo on tosi matalaksi jäänyt. Takana sitten on hongankolistaja-akileijoja. Pitää ottaa niistä enemmän kuvia.
Hmm, ei ne mun nyt oo erityisen lyhyitä, kuin uusi / vanha yksilö tuo sun on? Muistelisin että viime vuonna kun hankin ne mun aksut niin ei ne kasvanu niin korkeiks kun tänä vuonna. Mene ja tiedä
Vähän yli vuoden ovat tuossa olleet. -09 keväällä istutettu. Toinen puska on vielä pikkuruisempi ja ei ole kukkinut. Ehkä ne pitää siirtää parempaan paikkaan.
Alkuperäiset hongankolistaja-akileijat ovat tosi karussa maassa. Melkein vain hiekalla ja ovat levinneet pitkin pihaa, johon vaihdettiin saven tilalle hiekka pari vuotta sitten. Villiviinit ovat akileijojen vieressä ja siihen tein kunnon penkin ja pikkuakit on istutettu siihen multaan, mutta siinä kohdassa penkki ei kyllä ole niin syvä.
Tällaisia juonikiviä löytyy aina kun lapion maahan iskee. Oli kova homma löytää nimi kiville. Ovat tosi kevyitä, kun noissa on paljon reikiä. Joskus juonet tekevät hienoja kuvioita. On punertavia ja mustia kiviä. Juonikivet siis ovat laavakiveä, joka on muodostunut jossakin maan sisällä laavasta ja ovat nousseet jostain rakosesta ja ajan saatossa maan pinnalle. Näin ymmärsin kun asiaa tutkin muutamia vuosia sitten.
Tässä näkyy hyvin miten reikäinen kivi on. Ihan kuin pesusieni. Tämän kiven päälle on satanut sahanpurua meidän remonttityömaalla. Jos tämmöinen kivi on asustellut lähellä maan pintaa niin yleensä noihin rakosiin menee kasvien juuria.
WOW, ompa erikoinen ilmiö! Sopisi pihapatsaaksi, kyllä mulle kelpaisi.
Valtsu, on kyllä aika erikoisia nuo kivet. Suuren suuria en ole saanut maasta irti ja monet ovat halunneet sitten suurimpia itselleen ja olen niitä auliisti jaksanut, kun niitä kerta aika hyvin täältä löytyy. Maassa ne ei yhtenä kekona näytä oikein miltään kun ovat aika mullan värisiä. Pitää keksiä millä ne saisi kukkapenkistä näkymään paremmin.
Katsoin tikulta vanhoja kuvia. Oltiin pari vuotta sitten Azoreilla. Oli aivan mahtava paikka.