Jos minäkin nyt uskaltaudun laittamaan kuvia omalta pihalta, vaikka siinä ei mitään katsomista olekaan. Pelkkää hiekkaerämaata on ollut koko piha ja osin vielä on edelleen. Hiljalleen, sanoo huoleton mistään tietämätön hortonomi
Jotain kukkii sentäs
Ja totuus on tämä...
Puuhaa riittää, varsinkin kun hommat tehdään käsipelillä...
Onkohan nuo kuvat oikein laitettu ja edes oikean kokoisia
Olet paiskinut töitä oikein urakalla siellä hiekkaerämaallasi, tervetuloa Galleriaan. Älä edelleenkään huolta kanna, faktaa löytyy täältä kunhan kysyt. Minä en juur tiedä kuin metsäpuutarhassa menestyvistä kasveista mutta onhan täällä monen sortin asiantuntijaa.
Kiitos kovasti! Pitkään penttiä jo lukenut ja muiden pihoja katsellut, on ollut aika kova kynnys laittaa omia kuvia esille, mutta jos sitä nyt saisi paremmin jotain aikaiseksi, kun on tämä galleriakin
Pihalla ei tosiaan ole ollut yhtään ainutta kukkapenkkiä tai kukkaa. Tai no yksi pihlaja-angervo, jonka edelliset kyllä olisi voineet jättää istuttamatta vallan kokonaan... Tuon penkin tein nyt kesälomallani ja ympäristö on vielä laittamatta, eli nurmikko pitäisi kylvää, mutta kun meni näin myöhälle tuon penkin valmiiksi saaminen, niin jää syksymmälle. Penkissä on vielä tilaa vaikka kuinka, kunhan vaan nyt keksin mitä sinne istutan.
Hyvä alku. Kyllä se siitä lähtee. Onko paikka aurinkoinen vai varjossa? Sen mukaan hanki kasvit, ja vielä hiekkamaassa viihtyviä, niin pääset vähemmällä hoidossa. Pihlaja on kaunis siinä vieressä.
Nurmikkoa ei kannata alkaa tehdä keskikesän helteillä. Kuivuu vaan. Elo-syyskuun vaihteessa kun kylvää, pääsee vähemmällä kastelulla, ja on jo yökastettakin ja toivottavasti sateita. Ja kuitenkin ehtii juurtua ennen talvea.
Piha on pohjoispuolella, eli aamuaurinko paistaa ja sitten taas hetken kuluttua päivällä paistaa jälleen. Olen tuohon tehnyt sanomalehtitekniikalla kohopenkin, alla on kompostia ja hevonpeetä ja päällä kokonaan uusi multa. Syksylle tosiaan jää nurmikon laittaminen, meinaa penkitkin kuivua nyt, joten nurmikkoa ei ole mitään järkeä nyt vielä laittaakaan.
Tässä koiratarhan edustaa
Ja toiselta puolelta. Tämä on ihan onnettoman näköinen, kun erehdyksessä laitoin siihen vähän maahumalaa, jotta ei näytä niin tyhjältä. Joo, ei näytä enää
Alennusmyynnistä pelastettu äitienpäiväruusu kukkii sittenkin, vaikka näytti niin raasulta
Sinulla taitaa olla muutama suomenlapinkoiria? Pitäähän sitä koirillekin jotain istuttaa.
Viisi puutarha-apulaista täällä on Puhunkin noista penkeistä aina “koirien kukkapenkkeinä”. Isäntäkin tietää silloin mistä on kyse. Tuoksuvattua istutin ihan näkösuojaksi ja tämän vasemmanpuoleisen tarhan sivulla kasvaa humalaa sekä vuorenkilpiä. Ne on aika hyvin kestäneet koiratkin. Nuorimmainen (nyt 10,5 kk) söi tosin humalasta ensimmäiset oksat, mutta kummasti se tuuheutui ja nyt on saanut olla rauhassa.
Saisiko noista klo 11.38 turreista vähän lähempää kuvia? =D
^ No totta mooses, montako haluat Eihän nämä nyt varsinaisia puutarhakuvia ole, mutta niitä puutarhureita kuitenkin...
Santtu-Saunatonttu 6,5 v
Atte
Sulo
Ja vielä kaksi nuorinta:
Arttu
Raine, se varsinainen pääpuutarhuri tällä hetkellä
Raine oli talvella kaivanut mun ainokaisen kärhön kukkapenkistä ylös ja vielä kovien pakkasten aikaan. Kukki se kuitenkin yhden kukan verran ja kasvattaa vartta
on teillä komiat tontut! Ja upeat kuvat
Mimille myös hännänheilutukset ja supinat korvaan Kyllä nuo lappalaiset tietää, mitä tarvitsee tehdä, jopa ennen kun emäntä itse sitä hoksaa. Tai ehkä se on juuri sitä, että ne turhautuu, kun en vain hoksaa ja niiden tarvii sen jälkeen tulla apuun
Sammalleimut kukassa
Näistä mulla kerkesi mennä nimilaput hukkaan jo ennen kun ne oli laatikosta ulkona. Tilasin siis postimyynnistä sikasäkissä-laatikon.
Mulla ei nyt yhtään sytytä, että mikä tämä on? Kuka kertoisi?
Tämä valkoinen kurjenpolvi(ko)? tuli samassa paketissa ja oli iloinen yllätys, että se oli valkoinen. Nyt pari kukkaa ja näyttää nuppuja olevan. Pieniä on nämä mun kaikki kasvit, kun vasta viime syksynä ne olen istuttanut.
Valkoinen näyttäis olevan (myski)malva.
olisko ylempi joku tädyke?
Minä veikkaan ylempää kissanmintuksi ja alempi kyllä voisi olla valkoinen verikurjenpolvikin. Lehdet vähän huonosti näkyvät.
Koitan ottaa kuvan tuosta valkoisesta myöhemmin, kun nuo muut ei varjosta niin paljon. En oikein osaa käsitellä kuvia niin, että niistä huonoistakin saisi kunnolla selvää. Mulla ei ole minkäänlaista hajua mitä siinä edes piti olla, luinhan mä ne laput kyllä ensin, mutta sitten ne vaan katosi jonnekin
Viherpeukaloilta? Yhdessä setissä ainakin oli tädykettä, valkoista myskimalvaa ja jotain muuta…
( piti taas tulla kurkkimaan tonttuja =D)