Anopinhampaan/-kielen lisääminen

Keltareunaista anopinkieltä pystyy kuulemma pistokkaasta lisäämään, kun leikkaa mullan alle menevästä osasta sen vihreän osan pois, eli jättää vain ne keltaiset reunat. Itse en ole kokeillut, enkä ohjeestakaan ole ihan satavarma, mutta puutarhakoulussa olen sen opettajalta kuullut. Jos jollain on intoa ja anopinkieltä kokeilla, niin olisi kiva kuulla tuloksista hymy

Tässäpä taas on tämä anopinkielenpoikaseni joka kasvatettu lehdenpalasta. Kasvaa mahdotonta vauhtia..pian pitää etsiä sille isompi ruukku Mutta tuleekohan tuosta poikasesta mahdollisesti erivärinen kuin emostaan jonka lehti on tuossa vieressä?! Näyttäisi olevan vaaleampi..

Se on vielä vauva, kyllä se siitä tummuu.

keltareunaisen lisääminen tapahtuu jakamalla… sillä kaikkien tietolähteideni mukaan ei keltareunainen koskaan kasva pistokkaasta keltareunaisena… :O)

Joo, keltareuna-anoppi pitää jakaa, jotta keltaisuus säilyisi.

Johtuu varmaan siitä, että keltareunassa ei ole ollenkaan lehtivihreää, joten se ei pysty yhetyttämään.

Tässä minun kultareuna-anoppini, joka on viime elokuussa laitettu multiin, eikä vielä ole kasvanut tippaakaan.

Minulla tuo lehtipalojen juurrutus sujui huomattavasti nopeammin vesilasissa. Taisi mennä pari tai kolme kuukautta, että ensimmäiset juuret näyttäytyivät ja sitten laitoin multaan. Pidin pari viikkoa multaa suht kosteana (laitoin samaan ruukkuun emokasvin kanssa) ja sitten perinteistä harvoin kastelua :slight_smile:

Ruukkuun istutuksesta meni muutama kuukausi, niin sieltä täältä pistokkaiden viereltä tekivät uusia alkuja.

Tavoitteena siis on saada ISO ruukullinen anopinkieltä.

meinaan leikata puol metrisestä anopinkielestä lehtiä ja pistää multaan ja muovipussi päälle (kirkas ja reijitetty). pilkon yhen lehen noin 15 cm pitusiksi ja kolmasosa multaan. mutta kysymys onkin mistä kohtaa leikkaan?? ja jos äskeseen haluat lisätä ohjeita tai korjata niin ilmota! ja jos mie juurrutan sen vesilasissa pistänkö kokonaan lehen lasiin vai mitä?

ja kun pistän sen multaan niin mistänkö sen kiinni emokasviin vai

siis pistänkö ei mistänkö

vesilasissa jos juurrutat niin ei sen lehden palijoa tartte veessä olla, samoten multaan jos laitat niin ei tartte panna syvälle eikä emokasvin viereen vaan ihan omaan ruukkuunsa

isot kiitokset mutta mistä kohtaa leikkaan sen lehen irti ja sit kun se lehti on yks iso pötkö niin voiko sen pilkkoa noin 15 cm kokosik että kuoleeko se vai ei

Leikkaa lehti vaikka ihan siitä mullan pinnalta poikki, lehen voi leikata useempaan palaseen, tuo 15 cm pätkä on hyvän mittanen

ok suuret kiitokset sinelle Jadeliila

Sain viikko sitten itselle neljä anopinhampaan taimea työpaikalta. Käytin omassa huoneessani olevan anopin suihkussa viikolla ja tietystihän multa kastui ihan likomäräksi. Anopinhammas alkoi haisemaan ihmeelliselle sen jälkeen. Johtuisiko tuo haju suihkusta? Muut eivät kyllä haise. Haisuli on viileässä etelään antavassa makuuhuoneessa.

Ei ole, kun ei ollut pieniä tyhjänä, koska kaikki pienet ovat käytössä. Taidan jättää seuraavan kastelukerralla kastelematta?

Anopinhampaat ovat ruvenneet kasvamaan ja tekemään uutta lehteä hitaasti mutta varmasti. Jopa tuo haisulikin kasvaa ja tekee uutta lehteä, en siis onnistunut tappamaan sitä suihkun kanssa. Taisi olla kestomulta ja muoviruukku kaikille sopivat. Saavat olla kyllä nyt toistaiseksi noissa purkeissa ja mullissa.

Olen kastellut niitä maltilla kerran viikkoon ja pari kertaa antanut lannoitevettä. Saas nähdä minkälaiset puskat on loppukesällä.

Neljästä anopinhampaasta kolme on elävien kirjoissa vielä Mullat vaihdoin reilu kuukausi sitten ja ovat alkaneet kasvamaan hiljokseen.

Viime syyskuussa löysin työharjoittelupaikasta korkean keltareunaisen anopinkielen lehden lattialta, oli ilmeisesti mennyt poikki itsekseen. Laitoin sen kahteen osaan ja multaan. On jo nyt hyvänkokoiset alut, molemmat putkahtivat esille helmikuulla.