Anopinhampaan/-kielen lisääminen

Onko totta että anopinhammasta ja kieltä voi kumpaakin lisätä vain laittamalla lehdenpätkiä vesilasiin että alkaisi juurtua. Nyt kokeilin laittaa vesilasiin kun aikaisemmin laitoin suoran multaan ja niistä ei tullut mitään..ne kuivuivat ja toiset mätänivät. Kuinka pitkiä lehdenpalojen sitten pitää olla ja pitääkö ne laittaa kokonaan mullan alle vai osa näkyviin mullan pinnalle?

Olen kiitollinen kaikista neuvoista!!

Alkuperäinen kirjoittaja: Omppu2

Omppu2, ne palaset kannattaa laittaa poikkileikatulta sivultaan suoraan multaan ja huppu päälle. Ei kokonaan multaan, vaan noin kolmasosan verran.

Kelpako tuoksi hupuksi vaikka muovipussi? Kuinka kauan siinä juurtumisessa sitten suunnilleen voi mennä? ja voivatko ne juurtua ihan näinkin vaikka talvi on tulossa ja luonnonvaloa ei ole enää riittävästi!!

Muovipussi on oikein hyvä, kunhan päästää valoa lävitseen. Voivat ne juurtua nytkin, mutta aikaa voi mennä tosi kauan. Älä anna periksi :-).

Varmaan puoli vuotta sitten multaan pistetty lehdenpala tekee erilaisen jälkeläisen! Keltainen reuna puuttuu.Eli pitäs vissiin lisätä sivuversoista jos haluaa identtisen?

Alkuperäinen kirjoittaja: ¤¤kissa¤¤

Laitoin joskus viimme syksynä noin 10kpl anopinkielen lehtiä ja lehden palasia multaan. Toissa päivänä tutkiskelin niitä. Parissa oli jo ihan hyvät juuret, osassa ihan pieniä juuren alkuja ja muutamassa ei juuria vielä ollenkaan. Tosi kauan tuntuu menevän. Ehkä ne parhaiten juurtuneet alkaisiavat ensi keväänä/kesänä kasvattaa uutta kasvustoa. Mitään huppua niissä ei ole ollut ja hyvin niukasti olen kastellut. Lehtien reunojen valkoinen tai keltainen väri ei tosiaan periydy pistokkaasta kasvatettuun kasviin.

Muoks. Muistin yhtäkkiä, että taisin laittaa pari lehteä multaan tammi-helmikuun aikaan. Todennäköisesti ne ovat niitä joissa ei ollut juuria. Niin ja huomasin sellaisen jutun, että kokonaiset lehdet ovat juurtuneet nopeammin kuin lehden palaset.

Minä sain kaverilta viime vuoden joulun aikoihin yhden anopinkielen lehden. Tuikkasin sen multaan, asetin sen olkkarin ikkunalle vähän valoa saamaan ja pidin mullan aika kosteana jonkin aikaa ja eipä aikaa mennyt varmaan kuukauttakaan, kun se alkoi mullasta työntämään uusia alkuja. Nyt vauvani näyttää tältä: Tämä kasvi on ollut mulle erittäin rakas, koska en oikeastaan ole ollut mikään hillitön onnistuja viherkasvien kanssa ja tämän olen onnistunut kasvattamaan tämän näköiseksi vajaassa vuodessa pelkästä yhdestä lehdestä. :)

Kyllä on ollut safranen anopilla nopeaa toimintaa! Miten voi olla mahdollista, että omani kasvattelevat vasta juuria oho

Moonlight, milloinka sinä olet aloittanut anoppisi kasvattelua? Sinullakinko lehtipistokkaasta?

Joo, itsekin olen yllättynyt noin nopeasta kasvusta. En tiedä, onko asiaan vaikuttanut se, että olen höpöttänyt ja hönkäillyt sitä päin aika paljon. :smiley:

Minulla on yksi iso anopinkieli (sain ystävän anopilta :D)Viimme kesänä(2007) karsin sitä aika rankalla kädellä, kun oli niin nuhjuisen näköinen. Tökkäsin ne karsitut lehdet multaan. Muistaakseni se oli syyskesää ehkä elo-syyskuun paikkeilla. Ovat olleet yli vuoden mullassa ja kun uteliaisuuttani nostin pari pistokasta niin niissä oli hyvä jos 10cm pituisia juuria. Saa nähdä alkavatko kasvattaa uutta vielä ensi kesänäkään. Voihan niissä olla laji kohtaisia eroja. Oma anopinkieli on aika eri näköinen kuin sinulla. Vaaleampi ja kasvattaa hirmuisen pitkiä aika ohuita lehtiä. Pitänyt tukea koko kasvi, kun tuntuu, että se keikahtaa nurin. Tässä vielä kuva (jossa se on saunassa poissa remontin keskeltä). Tuossa se on vieä ilman tukea. Jouduin istuttamaan sen uudelleen tuollaiseen rumaan syvään ruukkuun, että sain hieman tukevammaksi

Jipii…nyhteen anopinkielenpalaseen jonka tökkäsin syksyllä multaan niin on ilmaantunut pieni juuri:)

Kestääkös tästä vaiheesta vielä kauan että alkaisi kasvattaa uutta alkua? Nyt kun pian alkaa taas päivätkin pidentyä ja valo lisääntyä:)

Tänään nostin hyllyltä ruukun jossa on ollut anopinkielen lehtiä juurtumassa. Kauan ovat siinä olleet (syksy 2007). Ajattelin taas pitkästä aikaa kastella niitä. Kaksi pistokasta oli kuollut, mutta vihdoin purkista löytyi myös jymy-ylläri. hymy

Miltä näyttävät anopinkielen lehdenpaloihin tulleet juuren alut? näyttävätkö ne ihan tavallisilta juurilta? itsehuomasin eilen että yhdessä lehdenpalassa on nyt ilmestynyt valkoinen aika kova osa…mullan alla olevaan osaan lehteä! Voisoko tämä olla merkki siitä että tämä voisi alkaa kasvattamaan uutta alkua?

Nyt tapahtuu jotakin! Onko tämä anopinkielenlehti kasvattamassa uutta alkua? tuolla juurella kun huomasin jotainkieli ulkoa Olisiko mahdollisesti tulossa poikanen??

Tämä kuva ei ole kovin selkeä mutta kai siitä selvää saa jotenkinpomppivaa naurua

No joku sieltä ainakin on tulossa =D

Voihan se olla. Tosiaan kyllä sieltä jotain näköjään tulee. :smiley:

Mulla ainakin, kun alut alkoivat pukkaamaan ylös, ne tunkivat kauempaa tuosta emolehdestä. Varmaan jonkun kolmen-neljän sentin päästä, että ei ihan noin vierestä. Mutta mitäpä minä tietäisin, kun tuosta yhdestä vain on kokemusta. :slight_smile:

Jokin sieltä kyllä on tulossa…mutta pitää kai odotella että kasvaa vähän niin sitten voisi nähdäkin paremmin:)

Tässä on nyt vähän parempi kuva tuosta jota laittamni lehdenpala kasvattaa. kyllä tuo mielestäni on poikanen:)

Minä onnistuin hukuttamaan anopinhampaani. Kevätinnostuksissani hoidin sitä ja mm. palmuvehkaa niin, että mätänivät. Otin kyllä anopinhampaasta terveennäköisestä lehdenkärjestä pistokkaan. Toivotaan, että saan siitä uuden kasvin.

Kyllä tämä poikanen nyt kasvaa vauhdilla kun valoakin on jo päivä päivältä enemmän