Liriope on erittäin helppohoitoinen mätästävä, meillä kesäkukkana kasvatettava 30-45 cm korkea perenna. Se ei ole kovinkaan vaativa kasvupaikan suhteen. Sopii kasvatettavaksi ruukuissa ja ryhmäistutuksissa, maanpeite- ja reunakasvina. Ohuet, heinämäiset lehdet. Kukkii heinä-syyskuussa, kukat sinisen ja lilan sävyt sekä valkoinen. Kukinnoista kehittyy tummia marjoja, jotka ovat myrkyllisiä.
Kasvupaikka aurinkoinen/puolivarjoinen, paikka tuore, runsasmultainen ja -ravinteinen, vettäläpäisevä, hiekkapitoinen. Saattaa talvehtia suojattuna.
Mulla on kaksi tuollaista Liriope, apinaruohoa. En tiedä, talvehtisiko se ulkona perennana. Annoin itseni ymmärtää, että se jäisi ulkona yksivuotiseksi. Olen talvettanut niitä kaksi talvea mökin peruslämmössä. Leikkasin maaliskuussa viime vuotiset ruskeiksi kuivuneet lehdet pois. Silloin uusi kasvu oli jo alkanut.
Tämä on minulle täysin uusi tuttavuus. Tilasin Farmer Gracy:lta.
Minulla on vieno muistijälki että tädilläni oli tällainen. Tästä on monta vuotta aikaa enkä voi varmuudella sanoa oliko se tämä.
Mutta jos kasvaisi meillä niin iso peukku
Pitää kokeilla.
Mullahan on tuota ollut, Liriope lattarinimellä tilasin v 1997 samalla kuin sinivaleunikon siemeniä. Kasvoi pihavaloyolpsn ympärillä olevassa rengasmaisessa kukka- astisssa. Sinistä kautta oli silloin kukissa.