Apostolinmiekka, Neomarica

Onnellinen olen, kun muutama siemen itänyt:)
Otsikko pitäisi olla vain Neomarica, tämä on caerulea.
kuva

Tässä tämän hetkinen tilanne, toivottavasti pärjäävät talven yli.
kuva

Neomarica caerulea `Garafao´
kuva

Valitettavasti laitan näitä muitakin apostoleita tänne, vaikka otsikossa on vain tietty sortti, mutta kun näitä nyt tahtoo kerääntyä erilaisia.Toivottavasti vain joskus kukkivat:)
(Saa siirtää, jos näille on parempi paikka).

kuva

Meillä aletaan taas kukkimaan . . .

Wau, onpa upea kukka ! Sain apostolinmiekan LeVältä kevään taimivaihdossa mutten ole tullut edes ajatelleeksi että se kukkii. Pipapiiri, kuinka vanha on tuo kasvisi ? Ja kuinka isossa ruukussa se viihtyy ?

varmaan vaan 2-vuotinen, kun ruukaan aina hajottaa kukan kukkimisen jälkeen. Irotan poikaset erilleen ja jätän yhden useampi lehtisen yksilön, joka sitten kukkii seuraavana kesänä. Viihtyy pienessä purkissa, vain halkaisijaltaan noin 10 cm. Sanotaan, että kukkavarsi on 11:sta lehti- Se pitää aikalailla paikkansa.

Sanotaan myös, että kukkii kun sillä on 12 lehteä, kuten oli 12 apostolia, nimensä mukainen kasvi.

Hei minä kävin laskemassa lehdet kukkivasta miekasta. Ja todellakin niitä lehtiä oli 12.

Mun apostoli on menny niin rumaksi,että taijan viskata saunan taka

Ei kannata, se voi tehdä poikasia ja sitten voi heivata :slight_smile:

No niin vainki :slight_smile:

Vaihdoin apostolinmiekan uuteen ruukkuun ja irrotin samalla siihen kasvaneet kaksi uutta alkua omiin ruukkuihinsa. Olispa kiva jos tuo nyt kukkisikin. Siinä on 11 lehteä.

Ostin Botaniasta apostolinmiekan 11 lehteä, pari poikasta sivuilla. Uuteen ruukkuun oli istutettu samana päivänä ja hinta kohdallaan.

Apostolinmiekassa näkyy kukkanuppu jo kukkanuppu valoa vasten vihreän lomassa! Eikä ole vielä neljää viikkoakaan ollut meillä. Jee!

Hyvä ettei mulla niska nitkahtanut kun niin nopsaan käänsin päätä katsoakseni omaa apostolinmiekkaani. Ei kukkanuppuja ainakaan heti havaittavissa. Vaihdoin sille mullan ja irrotin pari babya siitä erilleen joku aika sitten, niinköhän se otti nokkiinsa siitä ?

Tuossa on 11 lehteä ja yhä pari pientä poikasta juurella. Enkä uskalla häneen sormellakaan hipaista.

Sanotaan,että kun on kaikki 12 apostolia paikalla niin alakaa kukkia.

Kukkii se joskus vähemmilläkin apostoleilla.

Täällä kukki apostoli eilen ja lehtiä 14...;)

kuva

Ihana ! Mullakin on siinä omassani jo kukkanuppu :slight_smile: