Nyt minun apostolissani näkyy jo keltainen piippa, kysyisinkin sitä että kukkiiko se tänään vaiko huomenna? Vai kestääkö vielä kauemmin. En suinkaan haluaisi menettää tätä "huikeaa" kokemusta. Vielä enemmän kiehtoisi nähdä itse aukeamis tapahtuma, mutta tuskin jaksan perustaa leiriä apostolin viereen
Kyllä se sieltä ponnistaa, aamulla oli vielä pieni keltainen piippa ja nyt näyttää jo nupulta
Likainen ikkunakin vielä
Huomenna varmaan aukeaa
Oikeassa olit Sinitalvikki, tänään puoli yhdeksän aikaan kukka alkoi avautua...
Kolmen aikaan oli jo tällaista.
Joku on sontinut ikkunaani, murh
Voi luoja, miten kaunis!
Mulla on nuppu vasta tässä vaiheessa kehittymässä
kuva on huono, sori...
Kaunista tosiaan, saa olla apostolien kanssa tarkkana, että ehtii kukinnan seuraamaan, on se niin nopea kuihtumaan ( joka on suuri harmi!)...
Minulla nuori apostolinmiekka. Miten sitä pitäisi hoitaa, onko erityisvaatimuksia. Kestääkö miten kauan ennenkuin kannattaa kukkia odotella.
Pari vuotta kesti minulla ennen kuin kukki ja kasvoi pienen pienessä ruukussa. Kastelua ja lannoitetta normaalisti eli ainoa kidutuskonsti oli tuo pieni ruukku. Viime syksynä otin poikasen kasvamaan, kun vanha kasvoi mahdottoman leveäksi ja poikaset alkoivat levittää kasvustoa toiseenkin suuntaan.
Ihan vain tiedoksi, että ainakin meillä ovat apostolinmiekat kukkineet siitä samasta nupusta useamman kerran peräkanaa, eli ei kannata murehtia, jos jäi näkemättä se ensimmäinen kukka. Ja joskus tuntuu siltä, että joku a-miekka ei kuki koskaan, kun taas joku tekee poikasia ja kukkii montakin kertaa.
Meillä on sijoiteltu apostolinmiekkoja jokaiseen ilmansuuntaan ja kaikissa näyttävät viihtyvän. Paitsi, että ne kaikki ovat kylläkin ikkunan edessä, joten jokainen saa valoa runsaasti.
Trekooli, minun apostolini tekee ensimmäistä kukkaansa, ja sain sen Piiviltä toissa keväänä.
On tuskallisen kiduttavaa tämä kukan avautumisen odotus...
Mun ei kannata sitten vielä vuoteen mitään odotella. Sain poikasen Päivänhatulta viime kesänä ja se oli hydrossa nyt kevääseen. Kuukausi sitten laitoin vasta multaankin.
Mie sain oman apostolimiekkani viime keväänä Hillarylta. Siinä oli silloin 5 lehteä ja nyt se jo työntää nuppua
Sailasi, olet saanut sen joltain muulta. Mulla on vaan niitä muita aa-juttuja, niin kuin amaryllistä ja amatsonia.
Piivi, olet oikeassa! Tarkistin muistilistastani ja olen saanut apostolinmiekkani Pirjosiskolta!
(No, nimen alku on samanlainen... )
Apostolinmiekka tänään tässä vaiheessa
Vieläköhän männöö monta viikkoa itse asiaan...
Kysyisin paria asiaa apostolinmiekasta.
Minun apostolinmiekka on jaettu siskon työpaikan kasvista, siinä oli vain pari lehteä, kun se tuli meille. Nyt se tekee jo neljättätoista lehteä.. Pitäisikö olla huolissaan, kun olen ymmärtänyt, että se tekee 12 ja kukkii sitten? (kukkia ei ole näkynyt)
Tosin ko. kukka kuihduttaa aina alimpia lehtiä kun uusia tulee, nytkin on yksi lehti lerpallaan (päästä ruskea, kellertää ja on täplikäs) . Pitäisikö se ottaa pois? Vai antaa kuolla lisää? olen nyppinyt yleensä pois, kun lehti on ollut kauttaaltaan ruskea ja kuiva.
Kasvi on halkaisijaltaan ~17cm purkissa, paahteisella eteläikkunalla. lehdet on reippaasti yli puolimetrisiä. Kastelen näin kevät/kesä aikaan muutaman kerran viikossa.
Lannotteita olen huono antamaan (lue, unohdan ostaa kaupasta uutta, kun vanha loppuu).
Pitäiskö jotain tehdä toisin? muuten apostoli näyttää kyllä viihtyvän, mutta kukkinut se ei ole. (Isäntäkukka josta se on jaettu, on kova kukkimaan kuulemma)
Ei huolta, minunkaan apostolit ei ole kukkineet taas aikoihin, ehkäpä ensi kesänä lehtien lukumäärä ei ole minulla ollut 12 tms, mutta osa tosiaan ruskettuu ja kupsahtaa, ettei luvuissa pysy mukana. Itse nypin ruskettuneet pois, estääköhän se kukintaa, tiedä häntä..
Tässäpä ongelma, joka on minunkin apostolinmiekalla. Emokasvi kukkii säännölliseti ja tämä minun ei kolmeen vuoteen ole kukkinut. Uusia lehtiä tekee kyllä ja vanhoja poistan, kun ovat huonon näköisiä. Lehtiä on kyllä huomattavasti enenpi kuin 12:sta
Mulla ei ole apostoleista kokemusta kuin tämän nykyisen kanssa.
Viime keväänä sain sen Hillarylta ja silloin siinä oli 5 lehteä. Nyt lehtiä on 11 ja niistäkin reunimmainen on ihan ruskeeksi kuivanu, laiskuuttani en oo edes leikannu pois...
Ja nyt se tuota kukkaa tekee hitaasti ja hartaasti.
Niin ja pohjoisikkunalla se asustelee, santtujen kanssa sulassa sovussa
leija,johan tuossa kukassa näkyy nupun keltainen "piippa" ei mene kauan..veikkaisin pari päivää.... Tosi nopeasti tuosta vaiheesta työntää nupun ulos. Mulla töissä kaksi apostolia joista toinen kukkii nyt sekä emosta että poikasesta. Emo kukki kun siinä oli ne 12 lehteä mutta poikasessa on nyt vain kuusi ja sekin kukkii. On sitä porukalla aamusin ihmetelty,10 minuutissa avaa kukkansa ja terälehti avautuu ihan sekunneissa. Toinen apostoli on ollut vuoden kukkimatta,silläkin on poikanen tyvellään. Nyt sekin emo on tehnyt kukkalehden poikanen taas ei...