Apostolinmiekka, Neomarica

Olisiko tuolla ilmansuunnalla merkitystä? Minulla on lämpöpatterin yläpuolella eteläikkunalla eikä ole vielä kukkinut . Lehtiä on ollut yli 12 ja on kaikinpuolin hyväkuntoinen.

Mun molemmat on työpaikalla itä-eteläikkunalla, talvisin siinä on tosi kylmä! Mulla mm. paleltui yksi kiinanruusu toissa talvena. Kaihtimet on alhaalla koko ajan mutta sillai raollaan että aurinko pääsee kyllä paistamaan hyvin. Ikkunan takana on iso mänty joka myöskin varjostaa jonkin verran.

Kun ensimmäinen apostolini kukki täällä kotona, se taas oli täysin keinovalolla (orkideat ympärillä hymy) ja kasvatti hillittömän pitkiä lehtiä. Huoneessa oli myös aika lämmin,päivisin n. 25 (jopa 29C) ja öisin taas siinä 20-22C (ilmastointilaitteen ansiosta).

Hei voisko olla mahollista, että tää miun apostolimiekka tekee nyt useammankin kukan?
Tuon ison nupun alapuolella on vaakatasossa tulossa melko selvästi toinen nuppu, mutta siinä ison nupun vasemmalla puolella näyttäis olevan tulossa vielä yks nuppu, vai oonko ihan hakoteillä?

kuva on tosi epätarkka kylläkin...

Ja sitten tää taitaa samalla tehdä uutta elämääsydän

Minulla tuossa apostolissa on ollut kukkia jo kymmenen kappaletta ja lisää näyttäisi tulevan, Kolme kukkaa kerrallaan auki on ollut isoin kukinta. Juuri tänään on taas yksi auki sydän

Apostolini toivotteli hyvän huomenen tänä aamuna kolmella kukkasella.Nyt kukkaset ovat jo lakastuneet, mutta kaksi kukkaa vielä tulossa.

On se vaan kauniskukkainen kasvi. Minä jossain vaiheessa hävitin hydrokasvini kun vei niin paljon tilaa, mutta sain juuri eilen kolmen eri lajin pistokkaita, yksi niistä (Neomarica longifolia) kukkii keltaisena ja kuulemma ahkerampaan kuin northiana. Anns kattoo.

Tää miun apostolimiekka taitaa olla ihan bimbosilmän isku
Samalla kun se värkkää kuukausitolkulla näitä nuppuja

se työntää yhtäaikaa kahta lehteä ja uutta poikasta...

Mitenköhän pitkään vielä sitä kukkaa saa ootella... Maaliskuun alusta se on sitä tehny...

Yhäkö se sitä samaa vääntää??!!oho

Sailasi, nyt se vääntö loppuinaurua Aamulla kun verhot avasin, niin mikäs se siellä nököttisydän

Ja vielä näyttäis olevan muutama kukka tulossa

Kaun se kesti, mutta kannatti oottaasydän

ihanan kukinnan on vääntänyt!

Tekeekö se tuohon kukkavanan päähän poikasia, siis tarkoitan sitä, mistä se kukkakin tulee? Mulla on tuossa niitä 3 ja vana on varmaan metrin pituinen eikä kestä yhtään pystyssä. Pitää tukea verhon reunaan. Voiko sitä kukkavanaa leikata pois kun ei sieltä enää ole yhtään kukkaa tulossa? Ja voiko ne "poikaset" vai mitkä lie, laittaa juurtumaan? Niissä on nyt 4-5 lehteä jokaisessa.
En nyt tiijä osasinko selittää. Otan vaikka kuvan jos joku haluaa.

Kyllä voit laittaa ne kukkavarren päähän muodostuvat poikaset juurtumaan. Sitähän se emokasvikin yrittää; pitkä kukkavarsi taipuu maahan ja sen päässä olevat poikaset pääsevät juurtumaan. Ovat sellaisen pitkän varren päässä, etteivät jää siihen ihan äitin jalkoihin pyörimään. silmän isku

Minäkin olen nyt onnellinen apostolin miekan omistajan. Sain klorofyllin AnPilta ison yksilön, siinä on 16 lehteä ja lehdillä on pituutta 50-60 cm. Pitänee uudelleen istuttaa se saviruukkuun. Mikähän mahtaisi olla paras multavaihtoehto ja ruukun suosituskoko noin isolle yksilölle?

Haluaisiko joku apostolimiekan poikasen.Postimaksuilla selviää tai jos sattuis jotain vaihtariksi sopivaa....

Annetaan koti (/ostetaan kohtuuhintaan) apostolinmiekalle...

Tänään ostoksilla käydessäni silmiini sattui viereisessä kukkakaupassa apostolinmiekka 10€. Olen jo pitkään halunnut sellaista ja näin helposti se sitten kävikin. Lehdet ovat melkein kuin orkideoilla. Saas nähdä miten käy.

Kaveri lupas antaa mulle seuraavan alun, mikä sille tulee tuosta apostolinmiekasta. Toivottavasti ei tule kauhian pitkä odotus :D Aivan ihania kukkia!!

Sain alkusyksystä melko kalpean apostolinmiekan alun. Mullanvaihdon ja kasvilampun alla vietetn ajan jälkeen on väri alkanut pikkuhiljaa palaamaan lehtiin. Yksi epämääräisen näköinen lehti on kupsahtanut pois, mutta toisaalta uusi lehti on tulossa tilalle. Pitkään menee ennen kuin tästä on kukkia odotettavissa. Odottavan aika on pitkä.

Hilu, kun asuisit lähempänä saisit minulta oikein ison apostolinmiekan, harkitsen siitä luopumista tuon tilanpuutteen takia.

huih, ele yllytä hullua ;D  *nauraa* heti jo kävin pohtimaa, et nii, onha meil niit hesan reissui kuitenki pitkin talvea  naurua