Apostolinmiekka, Neomarica

Jos joku kaipailee Apostolinmiekkoja niin itselläni on muutamia ylimääräisiä tallella, tiedoksi

Kuka osaisi kertoa, mikä tämän huonekasvin nimi on ja onko sen kukkiminen kovin yleistä? Tämä kukinto kesti tasan päivän ja illaksi terälehdet menivät takaisin nuppuun eivätkä ole sen koomin enää avautuneet! Itse en siis tiedä edes kasvin nimeä. Onko kasvilla jotain erityisiä hoito-ohjeita??

Kiitoksia tietävistä vastauksistanne!!

Apostolinmiekkahan tuo on. Itsellä on kasvi ollut 5v ja ei ole kukkinut.

Minulla on tuo kukkinut muutaman kerran, on tosi kaunis kukka, mutta turhan pieni aika iloita siitäoho Usein kukinta on mennyt ohikin, kun toinen apostoli ei ole ihan näkösällä.. Kasvia ei tarvitse hoitaa oikein mitenkään, vettä ja joskus lannoketta. Kesällä vien ulos...

Miten ihana Apostolinmiekka, mulla on kolme kpl, eikä yksikään ole koskaan kukkinut.

Onnittelut kauniista apostolinmiekasta! Minulla ollut muutamia yksilöitä, lähinnä "penikoita" olen yrittänyt kasvatella, yksi kerran palkitsi kukinnalla. Kyseinen komistushan on vanha huonekasvi, joka nykypäivän olosuhteita ei oikein arvosta: ennen vanhaan kun oli reilut lämpötilaerot vanhoissa pappiloissa tms eri vuorokaudenaikoina, se oli suosittu ja suht yleinenkin kasvi. Omani eivät missään tapauksessa ole tykänneet muoviruukuista; savinen sen olla pitää, ja miekkakasvina ilmeisesti suht tasaisesta kosteudesta on kiitollinen.

Anina, jos sinulla nyt on tuo kuihtunut kukkanen siellä varren päässä niin hoivaapas koko yksilöä, niin voit saada tuosta kukinnosta kehittymään "pennun", kasvin englanninkielinen nimi ''Walking Iris'' viittaa siihen, että se levittäytyy "kävelemällä"! hymy

Onpas tosiaan hieno kukka! Oma apostolinmiekkani pitäisi varmaankin istuttaa suurempaan ruukkuun, jotta se pääsisi kasvamaan riittävän isoksi kukkiakseen. Olen myös ehkä pitänyt sitä liian kuivana, lehtien päät ovat päässeet kellastumaan.

Apostolinmiekka kasvaa myös hyvin vesiastiassa. Äidilläni on ollut kohta kolme vuotta vaasissa ja nyt tänä keväänä kukki oikein nätisti. Kerran kuussa hän vaihtaa veden ja puhdistaa juuret ja ottaa huonot juuret pois, ja kasvi kukoistaa. Nyt on tehnyt jo kolme poikastakin. Lannoittaa muutaman kerran kasvukaudessa ei muuta. Kannattaa kokeilla.

Itse olen huomannut tuota apostolia hoidellessani, että mitä pienempi ruukku ja mitä enemmän siellä on apostoliviuhkoja, sitä helpommin kukkii. Aikaisemmin minulla oli halkaisijaltaan 25 senttisessä altakasteluruukussa ihan täynnä viuhkoja ja kukkivat vuosittain. Noin puoltoista vuotta sitten pienensin kasvia neljään apstoliin ja laitoin samaiseen ruukkuun eikä ole sen jälkeen kukkinut, eikä edelleenkään näytä merkkejä siitä että kukkisi. Kaksi vuotta sitten näihin aikoihin kukki vielä 4 kukkavartta yhtäaikaa. Eli älkää turhaan vaihdelko isompiin ruukkuihin.

palkintokukkais pyöritystäkukkais pyöritystäkukkais pyöritystä nyt osuit asian ytimeen! kasvatan suuressa, esteettisesti vähintain tyydyttävässä ruukussa apostolinmiekkaa -tyylikkään symmetrisen lehtiviuhkan vuoksi-, joka ei ikuna kuki. poikaset riistän raakasti irti emostaan.ihmetys

Kasvatan pienessä ruukussa, viuhkoja monta ja aina kaatuu. pla pla plaaa

Onnistuiskohan jos laittais pikkuruukun isomman ruukun sisälle,niin ei kaatuis.

Herrajestas ko on kauniitä nuot kukat. oho Nyt pitää minunki ryhdistäytyä ja alkaa tositoimiin tuon kasvin kans. Ruukku pitää vaihtaa, minkä mallinen ? multa ja lannoitus ? valontarve ?

Tällä hetkellä on matalahko ruukku ja tuppaa kuivahtamaan kastelujen välissä. Lehdissä on ruskeita nokkia ja muutenkin pakkaa retkottamaan. cool Ollut toooosi huonolla hoidolla . vihainen

Minulla on apostolinmiekat altakasteluruukussa kotona pohjois-ikkunalla ja töissä länsi-ikkunalla. Länsi-ikkunalla rehevöityy ja kukkii runsaammin, pohjois-ikkunalla kasvu ja kukkiminen on maltillisempaa. Juoppo kasvi mielestäni. Muutaman kerran kasvukaudella lannoitankin vaal.punaisella kastelulannoitteella. Työpaikan kasvissa nyt 6 nuppua.

tiufti, on jo, mutta se iso ruukku vie paljon tilaa ikkunalla.

Iso, vanha Apostolinmiekka altakasteluruukussa.

Onpa upea!!!

Viime vuonna toukokuussa miun apostoli kukki ja kohta se kukkii taas!

No nyt olen kade!

Mullakin kukki viime vuonna, mutta nyt ei mitään merkkiä. Tosin vähän tyhjensin ruukun sisältöä kukinnan jälkeen, kun se oli niin turkasen täynnä.

Sailasi, lupaan laittaa lähiaikoina kuvaa… :wink: