Olen saamassa viikonloppuna Rusoposki-aprikoosin ja kuumeisesti mietin sille istutuspaikkaa. Vanhasta pentistä jo luin että vaihtelevasti on menestynyt ulkosalla eteläisessä Suomessa, osa talvettaa Rusoposkensa sisätiloissa. Nyt lähinnä mietinnässä istutuspaikka eli hiekkainen multamaa kivisen penkereen päällä, suunta itään, aurinkoa runsaasti vai savensekainen multamaa, kosteampi maaperä (ei märkä) ja osan päivää varjostavia koivuja? Enemmän olen kallistunut tuon hiekkaisen ja aurinkoisen paikan puoleen, mutta onko kokemuksia?
Heh, pistänpä lusikkani aprikoosisoppaasi. kuukkeloin sanoilla "apricot tree growing" ja ekassa sivustossa sanotaan että kasvaa mieluusti samoissa oloissa kuin persikkapuukin(hih, eli?), ei pidä kevään kosteasta ja on aika talvenkestävä. Ei pidä "märistä jaloista" ja pitäis istuttaa "well-drained soils" eli eikös siis hyvin salaojitettuun paikkaan?
Jos oot enempi enklannintaitoinen kun tämä, niin noilla hakusanoilla löytyy jotakin hyvää informaatiota. Ai hitsi, nyt mä sitten haluan apricot treenkin .Musta on muodostumassa hedelmäpuuhullu.
Kaarina76, kiitos linkeistä! Printtasin tekstit paperille, jos ehtisi paremmin lukea kotosalla. Mutta nopealla silmäyksellä vahvistui käsitys hiekkaisesta paikasta jossa ei talvimärkyyttä eli siis sinne penkereen päälle se päätyy! Talvenkesto on aina suhteellinen käsite kun lukee näitä jenkkisivuja, siellä kun on niin monenmoisia talvia verrattuna meidän talveen.
Minä ostaa pärskäytin tänään sen eilen näkemäni Rusoposken, yli kaksimetrinen, kaunismuotoinen puu, lehdessä ja raakileita roikkumassa. Nyt kun vielä saan sen ehjänä kotiin. Pitää hommata iso auto jolla kuskaa. Entinen rusoposki lentää kasvimaalle luumupuun viereen.
Tänään meillä maisteltiin oman aprikoosipuun satoa. Rusoposki kypsytti ensimmäiset hedelmänsä ja voi että ne olivat hyviä. Täysin kypsiä ja niin makeita, ihan kuin tuolla etelämmässäkin kasvaneet. Jos olisi tilaa, hommaisin vielä toisenkin puun mutta hyvä kun on edes yksi. Ensi kevät onkin sitten ongelma kun se talvehtii kellarissa ja alkaa varmaan jo maaliskuussa kukkimaan. No se on sitten sen ajan murhe. On tuo parveke kyllä aika viidakko, rypäleet roikkuu Frankenthalerissa kypsymässä, aprikooseja syödään omasta puusta, vielä kun sais tuon sitruunapuun tekemään hedelmiä.
Aprikooseja omasta takaa, mistäs sellaisen puun olet hankkinut?
Matinkylästä täältä Espoosta. Näin sen keväällä kun olin ostamassa viiniköynnöstä ja sitten en saanut sitä mielestäni ja eikun hakemaan. On mulla tuo toinenkin ressukka minä kisuli pissi melkein hengettömäksi. Se lähtee palstalle pikapuoliin mutta tuo uudempi, se on iso ja talvehtii kellarissa ainakin ensi talven. Että se tekee makeita hedelmiä, nam! Rusoposken pitäisi talvehtia myös ihan avomaalla, niin ainakin mulle on kerrottu. Kuulin että jollain rouvalla täällä Espoossa kasvaa ulkona pihalla ja tuottaa ihan mukavasti satoakin.
Wow, oman puun aprikooseja! Onnittelut! Ihastelin niitä minäkin keväällä, mutta en uskaltanut ostaa.
Miten aprikoosinne ovat talvehtineet? Meitsillä aprikoosinystyröitä syyhyttää, mutta täällä se pitäisi talvettaa sisällä. Onko kokemusta, kuinka onnistuu parhaiten - ja voiko aprikoosia leikata niin, että se mahtuu vielä vuosienkin päästä sisälle? Käsittääkseni se on luontaisena kasvavana aikasta iso puu.
Puut on vielä kellarissa, mutta tekevät innoissaan silmuja…vähän turhan aikaisin, sanoisin
Aprikoosia voi leikata, pakostakin, koska Suomessa ulkona talvetus on vähän niin ja näin. Ajankohdasta en kyllä osaa sanoa, oisko niinkuin omenapuut, talviunen aikaan?
Himoittaisi tuo rusoposki ihan hirvittävästi, mutta kun ei ole tilaa tällä pihalla niille puille. Olen viimeiset 20 vuotta syönyt aprikooseja omasta puusta anoppilassa ja on ne ihan eri makuisia kuin raakana poimitut ja kuljetetut. Mitäköhän naapuri sanoisi, jos siirtäisin vähän aitaa?
Ensimmäisen talvensa on Rusoposki viettänyt ulkosalla. Elonmerkkejä ei ole vielä näkyvissä, muttei se ihan pystyynkuivaneeltakaan vaikuta. Raportoin lisää kun tiedän miten sen kanssa käy!
Rusoposki on jo pari vuotta ollut. Talvesta 2006-7 selvisi loistavasti ja näyttää nytkin voivan hyvin. Jänikset tykkää sitä kyllä maistella, eli voi olla ihan paikallaan suojella verkolla.
Wau, aprikoosipuu kuullostaa juuri sopivan eksoottiselta ja hullulta hankinnalta pihaani, jos vaan saan sen mahtumaan jonnekin. Kuinkas suureksi se mahtaa kasvaa, jos talvehtimiset onnistuu (vyöhyke I)?
Ilmeisesti taitaa olla saatavana vaan satunnaisesti joissain etelän puutarhamyymälöissä, kun ainakaan googlettamalla ei löytyny.
rusoposki alkaa täällä raumalla olla silmuilla. persikka samoin. todella kevyt talvisuojaus. kuulemma eivät kaikki ole edes peitelleet. kummallakin puulla ensimmäinen talvi takana.
viherpeippo, minkälainen kasvupaikka heitillä on, eteläinen pihanosa vai mitä ?
eteläpiha, aprikoosilla norjananervo alaosan suojana, multa ei varmaan erityisen läpäisevä. persikka keskellä perennapenkkiä pihalampun vieressä. myöskään ei erityisen hiekkainen ja läpäisevä alusta.
niin ja kummatkin s-florasta ostettu.
Hei, onko aprikoosipuu kaunis kukkiessaan? Minulla olisi paikka vielä yhdelle hedelmäpuulle etelärinteessä 1b:llä.
On toki (netistä näkemieni kuvien perusteella. Luumun/kirsikankukan näköinen, mutta yleensä hieman roosa/persikansävyinen.
Yksi löytämäni kuva, jossa kukka kutakuinkin luontaisessa koossa (jättisuurennoksiakin löytyy Googlen kuvahaulla hakusanalla "apricot blossom")
http://www.flickr.com/photos/azem/119423801/