Aprikoosi, Prunus armeniaca

Mulle tuli Kauppilasta viime viikolla. Sekä aprikoosi että persikka. Istutin isoihin ruukkuihin ja nyt jännään, milloin silmuja alkaa tulla.

Mun aprikoosi on Tartu puukoolista ostettu reilu viikko takaperin ja istutin sen samantien ulos paikkaan, jossa rakennukset suojaavat pohjoisesta ja lännestä ja metsä idän puolelta. Mun tontin lämpimin ja suojaisin paikka, mutta aika näyttää, menestyykö siinä.

Jes, nyt on minullakin oma aprikoosipuu! (Ostettiin Viherlassilasta, kun sekoilin puutarhojen suhteen, mutta onneksi sieltäkin löytyi) Kannattaa olla synttärit kesällä ;-).

Täällä (vyöhyke II) ovat talvehtineet hyvin ulkona jo kaksi talvea Virosta peräisin olevat Prunus armeniaca ''''Somo'''' ja ''''Wczesna z Morden'''' ja ensimmäistä talveaan puutarhassa viettää jenkkituonti ''''Sungold''''. Hedelmiä ei ole päästy maistelemaan, sillä taimet ovat melko pieniä eikä viime kesänä vielä kukkinut noista yksikään.

Syyskuun lopun Viron reissulla toin aprikoosin, olikohan se ‘Krasnosjokii’ tai jotain sinne päin. Myyjäsetä kovin kehui sen talvenkestoa, mutta antaas kattoo nyt. Istutin sen maahan heti, mutta ekat kovat pakkaset tuli ennen lunta, vähän jännittää miten se selviää. Kovat verkotukset siinä on ympärillä, ei ainakaan jänekset pääse kimppuun!

Meilläkin on aprikoosi nyt pihassa viettämässä ensimmäistä talvea. Keväällä tartu puukoolilta hankittu. Syksyllä olin ihan kahden vaiheilla että kaivanko sen ylös ja pidän talven sisällä kun ei meinannut tuleentua. Nyt on ollut niin kovatalvi että vähän harmittaa kun jätin ulos, en oikein jaksa uskoa että on selvinnyt.

Syksyllä ostin kääpiöaprikoosinkin, jotenkin hassusti vartetun saksalaisen taimen. Saa nähdä herääkö se henkiin keväällä, talvea tämä hyvin pieni pikkupuu on viettänyt kanalassa, viileässä, mutta aina plussan puolella olevassa lämmössä.

Tämä talvi on hyvä “koetalvi” noille herkkähipiäisille.

Hei! Kiinnostaisi ulkona talvehtineiden aprikoosipuiden tilanne, kestivätkö tämän talven?

Onko kenelläkään uusia kuulumisia aprikooseistaan? Ostin juuri eilen persikan ja aprikoosin ja kiinnostaisi miten ne ovat pärjäilleet.

Olisi kiva kuulla vieläkö ovat palstalaisten aprikoosit hengissä? Minulla on kolme pikkuruista taimea, Elli oli yksi lajike, taisi olla Roxana toinen, kolmattahan en enää muista. Miten olette suojanneet talvella? Jonkun kuplamuovihässäkänkö sille rakennan? Kevättalvi ilmeisesti on erityisen haasteellinen näille.

Kuplamuovihässäkät suojasivat niin persikkaa kuin aprikoosiakin alkuun lasitetulla parvekkeella, mutta kun muovit jäivät laittamatta niin puutkit muuttuivat entisiksi. Suojauksen puutteessa juuret taisivat jäätyä, vaikka parveke onkin lasitettu. Voi olla, että syyslämpimällä parvekkeella puut eivät ehtineet tuleentua kunnolla ennen pakkasia.

Sen verran hiljaista oli tuolla aprikoosin omassa ketjussa että kysyn nyt täällä että kannattaako yrittää kasvattaa aprikoosin kivestä itselleen huonekasvia ja miten kovakasvuinen sellainen on…? Ostin torilta aprikooseja tänään ja ajattelin että tätä täytyy koettaa…

Sain serkkopojalta joululahjaksi kirjan Kaikki kasvamaan- siinä juuri koottuna kaikkia syötävien siemenistä kasvatettuja kasveja hoito-ohjeineen. Epä ole sanaakaan aprikoosista ;(

Auli, ei minunkaan kirjoista löytynyt aprikoosia, mutta aina kannattaa kokeilla. En tiedä miten kovasti kasvaa, mutta olettaisin, että sen saa pidettyä kurissa ihan hyvin leikkaamalla.
Mulla on kyllä sellainen käsitys, että aprikoosi tarvitsisi jonkinlaista kylmäkäsittelyä, ennen kun lähtee itämään.

muoks. Mullekin iski nyt kauhea himo kokeilla aprikoosin kasvatusta, on tää pentti vaan niin petollinen paikka 

Siirsin aulin kysymyksen vastauksineen muualta tänne katkaisemaan sen hiljaisuuden :slight_smile:

Anoppi neuvoi kaivamaan aprikoosin siemenen maahan talveksi, eli siis tarvitsee kylmäkäsittelyn. Suomessa myytävät aprikoosit kerätään ihan raakoina, joten itäminen voi olla aika epävarmaa. Aprikoosin lajikkeista osa itää hyvin, osa ei sitten niin millään.

Täytyy koettaa siis vaan. Laitan osan ensin jääkaappiin ja osan kylvän piakkoin. Näkee sitten mikä itää paremmin.

Hauska toi aprikoosin latinankielinen nimi armenialainen luumu, jos nyt tulkitsin oikein.

Heti oli pakko katsella kauppareissulla hedelmähyllyjä, vaan ei löytynyt yhtään aprikooseja. Ehkä hyvä niin, nyt on kädet täynnä hommia muutenkin, muuton ja 10 vuotta lähes hoitamattoman pihan kanssa.

Komeassa kasvussa on aprikoosi, mittaa lähelle 20cm ja tekee uusia lehtiä. Valoisassa olen ikkunalla pitänyt ja talven tullen pitänee miettiä minne laittaa.