Apua kuivaukseen

Nyt olis hoppua kuivatuksen kanssa. En millään tunnu löytävän pentistä kuivatusohjeita "meidän mummo" -tyyliin.

Eli siis dilemani on tämän näköinen. Chilejä tulee pilvinpimein ja basilika ja persilja rehottavat. Yrttejä olen jo pakastellut ja kuivannut, mutta chilien kanssa on pienoinen ongelma. Kuivuria ei ole ja aikataulu on sen verran kiireinen, etten sellaista saa edes lainattua nopsaan. Kiertoilmauunista ei ole kuin haave, eikä tuo talomme herrakaan jaksa määräänsä enempää niitä syödä. Siispä mikä neuvoksi? Kertokaahan te viisaammat ja kokeneemmat.

Siemenet saan kyllä näppärästi talteen, mutta itse sadon kanssa olen hukassa. Olisi varmaan pitänyt miettiä mitä kasvattaa… Jostain syystä olen innostunut paprikoihin ja chileihin, vaikka tosiaan olen itse tuolle kapsaisiinille allerginen (jos saan sitä suurissa määrin).

Alkuperäinen kirjoittaja: PikkuM

Olen solminut chilit kannastaan puuvillanaruun (yksinkappalein muutaman sentin välein) ja antanut kuivaa itsekseen naulassa roikkuen. Niistä tulee oikein nättejä keittiön koristuksia ja siinä nuo roikkuvat hellan lähellä, helppo napsaista keitoksiin:)

Tämä ei kyllä auta PikkuM:ää hänen ongelmassaa, mutta minä ostin juuri tällä viikolla abc:n hyötykasvikuivurin kuten hieno virallinen nimi kuuluu. Olen kuivannut sillä omenan lohkoja ja ajattelin koittaa mustaherukoiden kuivaamista. Onko teillä kokemusta? Sitten ajattelin kuivata tomaatin lohkoja jotta saisi itse tehtyjä “aurinkokuivattuja tomaatteja”

Sireeni. Tomaatteja olen kuivannut kieroilmauunissa viipaleina. aromisuolaa päälle reilusti ja siten kuivatut tomaatit laittanut pieniin purkkeihin valkosipulin kanssa. raision kylmäpuristettua öljyä päälle. Viimeeksi vielä suolaa.Ihanioa leivän päällä ja salaateissa.Öljy on valmista salaattikastiketta.Täysin kuivia tomaattiviipaleita voi säilyttää paperipussissa ja käyttää keittoihin ja kastikkeisiin murennettuna.

pikku M. Tavallinenkin uuni on avuksi alkukuivatuksessa. Lämpö 50 astetta ja uunin luukku raollaan.Ori elitä kerrallaan ja välillä toinen pelti hellan päälle tuulettumaan. Hidasta mutta onnistuu. halkasin saksilla cilit melkein kantaan asti ja otin simenet pois ensin.

Lisäisin edelliseen, että jos leikkaa palasiksi, niin kuivuvat nopeammin. Ja itse olen käännellyt paloja välillä. Uunissa kuivaan itse mustikat, sienet, yms mitä nyt sattuu. Kiertoilmaa ei jaksa koko aikaa kuunnella, joten paistinlasta luukun väliin ja normaalilämmöllä (max 50astetta) olen kuivaillut.

Kiitos hurjasti vastauksista! Tuota lämpötilaa olenkin miettinyt. Kyllä kannattaa viisaammilta kysellä, kun nyt sekin on selvitetty. Ja eikun kuivailemaan!

Saisikohan uunissa kuivatettua rapeita omenalohkoja valkeastakuulaasta? Kauankohan niidne pitäisi antaa kuivaa?

Joskus viitseliäänä kuivatin omenalohkoja sisällä lankaan pujotettuina, hyvin toimi. Uunissa kuivatus vaatii uuninluukun välissä olevan kauhan lisäksi aikaa, aikaa ja kääntelemistä. Leivinuuni tai joku puulla lämmitettävä olisi hyvä, jos lämmön saisi pidettynä mietona. Kuivatut omput ON hyviä!

Niin on, meillä isäntä on joskus niitä kuivannu