hähh… oisko langaton tikku? Niin vika on jossain, kun tietäis missä?
Sillon kun kone alkaa jökähtelemään mitä kummallisimmista syistä. Hidastuu ihan kauhiasti, vaikkei näkyviä ohjelmia ole päällä, kattokaa seuraavat: Resurssienhallinnat -> Kaikki ohjelmat läpi. Pyöriikö taustalla turhaa, ja sen vuoksi muisti täynnä. Onko päivitykset kunnossa, tai onko päivitysten lataus kesken. Onko virustorjunta kunnossa, ja suorittaa virus skannaus. Poistaa kaikki evästeet ja välimuisti tyhjentää. Ajureiden päivitys. Kerran vuorokaudessa pitää sammuttaa kone, pelkkä horrostila ei auta. Kone ois kans hyvä asentaa kerran vuodessa uudelleen, jolloin kone virskistyy varmasti, kun kaikki turha poistuu. Kovalevyn ikä on n. 3v, jonka jälkeen alkaa ilmetä ongelmia. (esim. netti kaatuilla, kuvat ja videot korruptoitua, tökkiminen ja ylipäänsä järkyttävä hitaus). Ja jos vaihtaa kovon, niin hommatkaa flashkovo. Kone käynnistyy sillä muutamassa sekunnissa. Suosittelen!
Toivottavasti näistä on jotain hyötyä moniin moniin ongelmiin. Ja tämä kaikki kokemuksen syvällä rintaäänellä. 
Lisäksi* Muistakaa imuroida pienellä teholla pöytäkone sisältä. Myös ylikuumeneminen hidastaa, ja joskus myös sammuttaa koneen. Läppärit on vähän helpompia tän suhteen, mutta kuumenevat esim. sängyllä tosi kuumaksi.
Kiitos tiedoista Kesänlapsi, täytyy sanoa tyttärelle että tulee hommiin. En minä itse osaa noita kaikkia!
Heh, tosiaan voin suositella sitä koneen imuroimista, ettei tule nolo tilanne, kun vie koneen korjaajalle, joka sitten sanoo, että ei siitä muuuta vikaa löytynyt kuin kamalasti pölyä.
Erään kerran tytär oli sitä mieltä, että läppärissä on joku kauhea vika, kun se välillä lakkaa toimimasta. Tarkempi haastattelu paljasti, että kone takkuaa vain siinä kello 22 tienoilla, kun siihen aikaan pitää yrittää peiton alla piilotella näytön kavaltavaa hehkua. Peiton alle läppäriä e tarvitse viedä saadakseen sen kuumenemaan, vähempikin tuuletusaukkojen tukkiminen riittää.
"Kerran vuorokaudessa pitää sammuttaa kone" - vau, ensimmäinen jonka kuulen/näen sanovan tuon itsestäänselvyyden.
kun on tehnyt kaikken tuon, mistä kesänlapsi puhuu, saa tyytyväisenä käyttää nopeasti toimivaa elokuussa 08 hankittua konetta, joka on kertaalleen asennettu uudelleen syksyllä 2011.
jos kannettava on muovikuorinen kevyt kapistus, sitä ei pitäisi käyttää petillä/soffalla/laiskanlinnassa: sisuskalut vääntyilevät ja lakkaavat tekemästä sitä mikä tarkoitus on…
edit - ei tämä nyt niin hyvä ollut, että ihan itse olisi tarvinnut peukaloa klikata. oli taas vaan liian lähellä edit-namiskaa:-)
Jos sulla on ns. Langatontikku, ja oot siitä wlanissa…? Nääkkö siitä mokkulasta mikäli siinä on näyttä, ni onko se 3g verkossa vai 2g monta kentäntolppaa siinä näkyy…? …
Ajatuta virustorjunnan täydellinen tarkastus koneenläpi, avastis esim se virusherkkyys asetuksista herkimmälle… kaikki tietokoneet tulisi ainankin kerranviikossa sammuttaa ja käynnistää tosiaan uudelleen, koska aina jää joitakii turhiiproseseja ym. Päälle… sit vinukassa…jos on Ccleaner… se välillä läpi…tosi se ei tyhjennä explorerin historiaa ym. Vinukan levynsiivous putsaa ne…senjälkee levyneheytys…Ccleanerista/työkalut/aina-ajettavat ohjelmat, moneekohtaa kyllä sijaan voi laittaa ei… Ni ne ei käynnisty koneenmukana…turhinasovelluksina enää…ehkä pysyit perässä…kännyllä äkkiseltää naputettu viestiketju
Alkuperäinen kirjoittaja: David2
Uuden läppärini ohjeissa lukee: "Älä jätä konetta lataukseen kun se ei ole käytössä ja on sammutettuna. Joitakin sähkölaitteita ei ole suunniteltu jätettäväksi liitetyksi virtalähteeseen pitkäksi aikaa".
Miksi ihmeessä? Mitä sille voi tapahtua jos sitä ei irrota töpselistä?
Akun käyttöikä lyhenee.
Tuo sammutus ei oo kaikille ihan itsestään selvyys… Tiijän moniakin, ketkä ei sammuta koskaan konetta. Ja nuo mitä laitoin, on ihan perus tietsikan huoltoa, jotka ois hyvä tehä ajoittain. Ei niitä kaikkia tarvi kerralla tehä. Kaikki ei välttämättä nuita tiijä. On ne pitäny itekki opetella.
Tietyntyyppiset akut eivät kai pidä jatkuvasta lataamisesta.
Ja tietysti tuossa on varmasti kyse myös vastuusta. Kaikkiin sähkölaitteisiinhan voi tulla vika, kun ne ovat virtalähteeseen kytkettyinä. Tuolla lauseella valmistaja pääsee vastuusta, jos kone sytyttää vaikkapa tulipalon.
Meillä kerran syttyi sähkövatkain itsekseen pöydällä palamaan. Olin sitä vähää ennen käyttänyt, ja se oli jäänyt johto seinässä odottelemaan. Onneksi oltiin kotona, niin ei käynyt hajuvahinkoja kummempaa. Siksi en jätä ikinä läppäriäkään yöksi johto seinässä olemaan.
kesänlapsi, kai tuo on ns tahatonta huumoria-> "On ne pitäny itekki opetella" - ihan varmasti:) vuonna 45 syntynyt eukko ei todellakaan ole saanut tietokoneoppia äidinmaidossa…
ja olisi tietenkin pitänyt sanoa pitäisi olla itsestäänselvyys
eipä tiedä ei ja siksi olen epäsäännöllisin välein yrittänyt sanoa, että siivotkaa koneennekin eikä vaan huushollia sekä täällä keskustelujen puolella että <-blogissani, jonka piti olla vain kate-evankeliumin julistusta varten:)
Kiitos, Kesänlapsi ja Pionina. Täytynee sitten muistaa vetää se piuha irti koneesta. Sammutan koneeni aina yöksi, ja muutenkin jos tiedän olevani pitemmän aikaa poissa koneelta.
En minä oo mistään nokkiin ottanu, jos mai-lee meinas sitä. Kännykällä kirjoittaessa tulee vain aika tönkköä tekstiä. 
Oli vähän omakin selkkaus tietokoneen kanssa. Muksu painoi virrat pois, ja katosi systemfilejä. Ja kah, eipäs enää käynnistynytkään kone. Herjasi, että ei voi ehjätä. Meinas hätä iskiä, kun en ollut uusista kuvista ottanu varmuuskopiota. Huh. Onneksi sai fiksattua.
Meillä käydään aika usein kotona meidän teinien kanssa keskustelua siitä että sammutetaanko läppärit yöksi vaiko ei
. Mun mielestä ne pitää sammuttaa aina illalla ja johdot pois seinästä. Mä en jätä koskaan edes puhelinlaturia pistokkeeseen kun olen ladannut puhelimen vaan vetäsen sen heti pois. Pojat ja meidän teinineiti kyllä jättelee johdot pistokkeisiin ja mä käyn niitä aina ohi mennessäni vetelemässä pois
.
…Suurimassa osassa vinukkakoneita, akun saa irti läppäristä. Jos sen saa irti ni lyön yleensä kannen kiinni, et kone menee ns. Horrostilaan… käynnistyy silloin nopeemmin… Jos konetta käyttää jokapäivä ni kerranviikossa sammutan ja käynnistän sen uudelleen.että turhat ohjelmat/prosessit, ainankin osa sammuu… Järjestelmähallinnasta niitä näkee… Mäkki/Äpplest ei valitettavasti saa akkuu irti uudemmistamalleista enää.
Meillä tuo vanhempi kone päätti, ettei sammu vaikka sammutetaan. Sitä ei edes välttämättä huomannut, ettei se sammunut kunnolla, sillä se kuitenkin pimeni. Jossain vaiheessa hoksattiin, ettei se ryökäle sammukaan millään muulla kuin ottamalla töpseli seinästä, mikä tietysti oli mahdollisimman hankalassa paikassa. Kone piti laittaa pitemmän aikaa vaan nukkumaan, ennen kuin siivoukset tehosivat ja saatiin se sammumaan. Kieltämättä oli joka kerta koneelta lähtiessä sellainen olo, että mitä jos jotain tapahtuu.
*David, tarkoitatko, että irrota(/i)t Windows-kannettavasta akun viikoittain, etkä vain sammuta laitetta virtakytkimestä?
3g on mulla mut tolppia on vain yksi. Kaikki siivoukset ym. olen tehnyt ja hyvin toimii kone muuten, paitsi nuo pari juttua. Sammutan koneen joka päivä, ei ole yleensä kuin näin aamuisin auki.
Jooo… toi yksi tolppa vaa, voi hidastaa pahasti bittivirtaa…
lisäantenni vois parantaa tilannetta
Foxit… asitä meinaan että ku se akku on täynnä läppärissä, ni se irti koneesta. Ja yleensä vinukkakone toimii ilman akkua, pelkällä verkkovirralla… jos akkuu ei käytä pitkäänaikaan, ni suositus on että litium-ioni akku lataa puoltäyteen… ja varastoon.
Tää akku huokasee virrat kerralla poikki, ei edes varoita etukäteen enää. Akku on kiinni läppärissä aina ollut ja nyt 3v kone toimii verkkovirralla akun kautta-kuinkahan pitkään? Kun loppuu auttaako akun poisto ja toimineeko edelleen verkkovirtaan kytkettynä. Yhtään akkua en viitsi turhaan hommata. Mitäpä läpyskällä tekee kun on langaton vain modeemin kautta kotona.