Tässä voi keskustella silmälasi-asioista. Sitä sun tätä-ketjusta viestit häviävät mutta täällä niiden pitäisi olla tallessa.
En löytänyt juttua missä puhuttiin silmälasien tai paremminkin linssien teettämisestä Tallinnassa. Noi paikalliset silmälasikaupat on menneet ihan oudoiksi paikoiksi joissa ei enää voi omiin kehyksiin teettää järkevällä hinnalla laseja, uusia vaan tyrkytetään. Mulla on tänä vuonna ostetut lasit alasiimalla joita ei ole tarvinnut ohentaa ja kun olen kysellyt noin kymmenestä liikkeestä, hinta-arvio pyörii 300 - 400 välillä! Omat pokat ont rasiassa seisseet, hyvät, vääntelyä kestävät, ei-allergisoivat, kevyet ja sopivat mun kulahtaneelle naamataululle. Jos haluaisin halvemmalla, pitäisi ostaa kahdet samalla kertaa ja kehykset on jotain kiinalaisversioita jotka vääntyilee ja niitä saa olla jatkuvasti oikomassa ja niissä on minipostiluukku josta pitää tiirata. Onko kukaan teettänyt viime aikoina Viron puolella laseja? Mulla on valmis resepti kaikkine tietoineen kun samanlaiset on päässä, mutta niihin tuli raita keskelle kun putosivat kaupan lattialle. Joku toinen puolisokea mamma tuuppasi vauhdilla kärryillä takamuksiin kun valkkasin leipää kaupassa ja halpaversiolasit sujahti permannolle, täti sanoi vaan että mistä sä siihen ilmestyit. Olenkin pieni ja sievä kuin norsunkorva. Noissa omissa joihin teettäisin, oli kaukolasit joita en voi käyttää. Sitä se on kun näkee jotenkin tähdet mutta ei oikein sitä näkötestimainoksen yläriviä.
Muistaisin että jonkun aikaa sitten asiasta juteltiin ja olisi kiva kuulla saako sieltä nykyään kohtuullisen nopeasti teetettyä kohtuuhinnalla jonka eläkeläisbudjetti kestää.
Kiitos Nuu. Muistan että samasta asiasta oli keskusteltu aiemmin jossain mutta ovat ehkä kadonneet bittiavaruuteen.
Laitoin tänään sähköpostia kolmelle eri firmalle ja laitoin mukaan optikon reseptin. Olisi helpompaa että siellä tilattaisiin linssit ja menisin sitten käymään jolloin he voisi leikata ne ja kiinnittää pokiin. Harmittaa ne kadonneet keskustelut joista olisi saanut vinkkejä.
Täältä mie olen aina tilannut lasit ja kehykset. Keväällä moniteholasit 89€
Kurpan linkkifirmasta pahoiteltiin mulle, etteivät voi mun vahvuuksilla tehdä laseja
Puolisen vuotta sitten uusin lasini (monitehot), ja jo silloin mulle sanottiin, että koska ero ylä- ja alaosan (siis kauas- ja lähelle-alueiden) välillä on niin suuri, voi olla, ettei monitehoja kohta pystytä edes tekemään mun vahvuuksille. Nyt tuntuu, että taaskaan ei tehot riitä. Töissä mun olis ihan mahdoton vaihtaa vähän väliä laseista toisiin. Pitääköhän kohta harkita laserleikkausta :(.
Taidan tilata ajan silmälääkäriin. Voiskohan ne sieltä antaa peräti lähetteen leikkaukseen, niin ei tulis niin kalliiksi.
Kysyitkö monitehojen vaihtoehtona 2-teholaseja?
Tuskin auttaisi. Ensinnäkin, nehän eivät varmaan ole rajattomat? Toiseksi, työssä pitää nähdä lähellä olevat paperit (ja näppäimistö), vähän kauempana oleva monitori, ja vielä kauempana oleva asiakas. Olis kiva nähdä myös niin kauas, että tunnistaa kolmen-viiden metrin päässä olevan työkaverin. Puhumattakaan autolla ajo, käsitöiden teko, television katselu.
Minä ostin lasit Tallinnasta joskus 2004 ja silloin osallistuin keskusteluun. Ne kokemukset eivät kyllä enää hyödytä ketään, oliskohan ollut myös tuoreempia jutteluita.
Hyvä pointti Weikko, sellaisia olen tilaamassa ja jo yhdeltä sain vastauksenkin. Päätin että kun oli nopein ja tosi kohtelias vastaus perusteineen - vinkkeineen - selvityksineen, hankin sieltä. Ilmoitin jo aiemmin kaikki tiedot ja kehyksieni merkin, mallinumeron ja muut tiedot sekä että ne on alasiimakehykset. Kaksiteholasit (ei monitehot eikä lukulasit vaan periatteessa päätelasit eri voimakkuuksilla jossa voimakkuus vaihtuu alhaalta ylös niin että alhaalla on vahvat, ylhäällä vielä vahvemmat ja keskellä pitkälle tarkkaa ja kaikki ilman rajoja että pää ei tule kipeäksi) jotka (siis linssit) olisi täällä saanut halvimmillaan neljälläsadalla saan nyt samanmerkkisillä linsseillä kestävämpänä laatuna kaikkine pinnoitteineen, heijastuksenestoineen, hionnoineen, istutuksineen jne 120 eurolla. Matka kahdelta päiväristeilynä lisää kuluja kolmellakympillä mutta saanpas tuotua 80-wattista orkideojen viikottaiseen puhdistukseen niin paljon kuin hinattavaan laukkuuni mahtuu ja pääsen vielä vanhaan kaupunkiin kenkäostoksille. Siellä on isojen kokojen erikoiskauppa josta saan kolmet kengät samalla rahalla kuin Tampereen spesiaalikoosta! Todella hyödyllinen matka. Toivottavasti flunssa ehtii kadota ennen kuin matka tulee.
Yksi kurja puoli on, joudutaan heräämään aamulla puoli neljältä että ehditään kahdeksan laivaan. Minä voin nukkua autossa mutten uskalla ettei puolisko ala pilkkimään. Täytyy varmaan lainata likalta joku levy, vaikka Raskasta Joulua tai vastaavaa, siinä pysyy hereillä.
Kerron sitten myöhemmin onnistuiko ostos. Kiitos kaikille jotka auttoi ja antoi vinkkejä. Samasta paikasta kun Kurppa aloittelin, mutta tie vei eteenpäin heidän neuvostaan kun he ei voineet tehdä oikeanlaisia linssejä. Että samoja jälkiä seurailin…
Korjasin Kurppa-lauseen sanamuotoa ettei tulisi väärinkäsitystä.
Minä kun taannoin hankin kaksiteholasit (miten ne eroavat moniteholaseista?) niin optikkoharjoittelija merkkasi tehojen välisen rajan pari milliä liian korkealle. Jouduin pitkän aikaa käyttämään niitä niska kenossa nokka kohti maata enne kuin totuin niihin. Henkilökohtainen sovitus on siis vissiin tärkeää.
Ne eroaa siten että kaksitehoissa on rajattu näköalue alaosassa lähinäölle ja se yläosa taas sitten kaukonäölle. Monitehoissa se raja on sellainen liukuva. Itelläni monitehoihin ei silmä tottunut vaan tuli ihan merisairas olo, kaksitehot toimivat paremmin.
Toivoisin että uskaltaisin kokeilla uudelleen monitehoja nyt kun silmä on jo tottunut yleensäkin silmälaseihin, monitehot ovat kuitenkin nähtävästi käytössä helpommat?
Silmälääkärin lapussa lukee "kaksitehot / pääte-lähilasit (moniteho). En itse tiedä miten tuo tulkitaan mutta alhaalla ja ylhäällä on vahvemmat ja vielä eri vahvuudet ja keskellä sellainen jännä kapeahko kohta jolla näkee vaikka ajaa autoa ilman kumartelua tai niskan kenotusta. Opin näihin vartissa. Piti tosin mennä sadan kilometrin päähän ennenkuin sain ne, kun lähioptikko ei ymmärtänyt hölkäsen pöläystä ohjeesta. Joskus koitan hosua ja katson väärästä kohtaa ja sitten kompuroin.
Sama optikko teki miehelle “sähkömiehen lasit” eli sellaiset joissa lukulasit on ylösalaisin, vahvempi osa ylhäällä ja kaukolasiosa alhaalla. Ei enää tao vasaralla sormiaan ja pudottele ruuveja. Sen verran harvoin kuitenkin käyttää niitä että tuppaa tuokin kompuroimaan kun ei muista mitkä lasit on päässä. Mulla taas on välillä tapana huilia ja nostan lasit otsalle. Sitten vähän ajan jälkeen käännän koko talon ylösalaisin ennenkuin kokeilen otsaani. Ei tule vanhuus yksin.
kastehelminen, tuo oli minulle ihan uutta tietoa että kaksitehoihin saa keskelle sen päätteelle näköalueenkin (Kolmitehot?). Itselläni on päätetyöskentelyä varten vielä eri lasit. Ja sitten vielä eri lasit aivan lähinäköä vaativiin jutuihin eli vaikkapa koiran kynsien leikkuuseen. Tässä lasijutussa varmaan pätee se että rahalla saa… itse yritän löytää toimivan/halvan vaihtoehdon ja ehkä siksi olen juttunut monien eri lasien päivittäiskäyttäjäksi.
Mullakin on päätetyöskentelylasit, mutta ovat jo yli viisi vuotta vanhat, ei enää vahvuudet riitä. Sitä paitsi, niiden kaukonäköalue ei ole tarpeeksi voimakas tarkkaan katsomiseen. Eivät käy autolla ajoon sen takia. Mulla kun on tuo kaukoalue niin heikko, ettei niihin voinut tehdä sitä voimakkuutta kuin olisi pitänyt. Näin ainakin optikko silloin selitti.
Jos on pelkät kaukolasit ja vahvuus ei riitä, voi niihin ostaa vaikka käsityötä tai jotain muuta tarkkaa työtä varten erilliset knipsilla kiinnitettävät lisälasit. Ostin sellaiset laakapisto-ompelua varten ja ne on +2.5 voimakkuudella mutta niitä on paljon vahvemmiksi puolen pykälän välein. Kiinnitys on samanlainen kuin irtoaurinkolinsseissä ja ne on nahkakotelossa. Maksoi muistaakseni 25 euroa optikolla. Ne on paremmat käyttää kuin halpamarketin euron lasit kun niissä jää alaosa omista laseista peittämättä.
Edit. nakkisormien korjailua.
Nyt on koko kasa laseja käsissä. Ensimmäiset on siis syväterävät ja en herra paratkoon tiedä mitä ne on. Kaikilla mahdollisilla superpinnoitteilla ne maksoi paikoilleen laitettuina 126 euroa. Pyhän inspiraation hengessä ostin myös kaukolasit hehyksineen että näen lukea telkkaria. Tähän asti olen ottanut asian kielenopiskeluna ja pitänyt vanhat valahtelevat kakkulani kotelossaan. Lasit luvattiin lähettää postissa perään ja kun kerran oli ale, tuli toisien lasien hinnaksi kehyksineen ja postimaksuineen 52 euroa. Kaikki kovapinnoitteet ja heijastuksenestot ja ties mitkä oli mukana. Niin ja oli siinä kotelokin.
Lasit on hyvät, hyvälaatuiset kehyksineen, palvelu oli ensiluokkaista ja matkatkin sujui jouheasti varsinkin kun saatiin vielä seuraavat ilmaiset matkaliputkin vielä takaisin tullessa vaikkei ostettu kuin kuohuviinipullot naapurin kanssa.
Paikallisella optikolla kävin sankoja hiukan kiristyttämässä ja neitokainen sanoi että mitkä ihmeen linssit nämä on kun ei ole koskaan käsiin sattunut. Toinen henkilö siellä tiesi jutun, kurkkasi niitä ja sanoi että taitaa olla ainoat koko kaupungissa. Luotan siis että sain sitä mistä maksoinkin ja takuulla haen sieltä jatkossakin. Tänään kun hain postista kaukolasipaketin oli mukana heidän kirjoittamansa "kanta-asiakaskortti" jolla saan jatkossa 10 prosenttia alennusta kaikesta.
Saiskos kysyä,missä olit silmälasi ostoksilla? Kun itsellänikin tuo lasien hankinta olisi edessä,parit lasit ainakin tarvitsisin.
Emo! Minä kävin laser-leikkauttamassa silmäni muutama vuosi sitten. Elämäni viisain teko . Koko homma kesti vain muutaman minuutin. Eikä se hinta loppujen lopuksi ihan kamala ollut… Yksi etelänmatka jää pois…
Samaa olen miettinyt - vaikken koskaan etelänmatkoja ole tehnytkään. Mutta täytyy nyt ensin käydä silmälääkärillä. Ei ole aika vieläkään tilattuna…