Tomaattejahan voi myös kiertää keppeihinsä. Kunhan ei kovin ronskisti käsittele.
Tietääkö kukaan pöytämallisista pienistä tiskikoneista, että kuuluuko pesuainelokeron kannen naksahtaa auki suunnilleen sillä hetkellä kun luukun saa kiinni?
Ostin käytettynä n 7 vuotta sitten Siemensin pienen tiskikoneen (ei vastuksia, vesi otetaan hanasta kuumana), ja nyt vasta kokeiltiin, toimiiko se. Muuten hyvä, mutta pesuainelokero naksahtaa kamalan nopeasti auki. Ensin olin varma, että lokeron kansi on rikki, mutta voisikohan sen kuulua toimia noin?
Kuuluu, konehan ottaa sieltä sen pesuaineen…
Kiitos Mustatulppaani nopeasta vastauksesta. Jotenkin vain muistelin, että sellaisessa isommassa tiskikoneessa meni jonkin aikaa, ennenkuin se luukku naksahti auki (muistikuvat kylläkin 8 vuoden takaisia). Ehkä se silloin lämmitti vettä, teki esihuuhtelua tms, jota tämä pikkukone ei tee.
Kaikilla on varmaan kokemusta miten saada hopeisten korviksien (Kalevan Koru, 925) korvan läpi menevä koukku käsiteltyä niin ettei korvalehdet ole käyttäessä kuin kuumat tomaatit. Vai onko? Kaikkea muuta 925-hopeaa voin käyttää mutta korvat ei kestä ja nyt pitäisi keksiä jippo. Minulla ei ole venelakkaa, väritöntä kynsilakkaa, mikä kotoa löytyvä tai muuten helposti saatavissa oleva juttu voisi auttaa? Askarteluliima? —?
Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin käydä kultasepän liikkeessä vaihdattamassa valkokultaiset koukut. nimim. kaikkiin vaihdettu ![]()
On olemassa myös varta vasten koruille tarkoitettua suoja-ainetta. Luulisi kultasepältä löytyvän. Riippuu kai siitä, käyttääkö koruja joskus vai jatkuvasti että kannattaako suojata vai tosiaan vaihtaa uudet piikit/koukut.
Nokia 6060, kolmisen vuotta sitten myyntiin tullut simpukkapuhelin. Oliskos kellään turhan panttina sellaista? Pudotin omani lattialle ja siitä irtosi ja hajosi takakansi. Ei pysy enää paikallaan ja akku putoaa. Uusi kansi olisi niin kallis että saisin sillä rahalla uuden puhelimen, mutta jos joku järkevällä hinnalla luopuisi vanhasta?
Fellow, mulla on tommonen puhelin! Jossain. Se kun on pikkupojalla leluna. Ilmoittelen, kun olen sen löytänyt jostain lelulaatikosta, että onko kansi ehjä. Pistän tulemaan, jos on.
Onko kukaan vielä kehittänyt oivallista menettelytapaa siihen, kun haluaa tyhjentää huushollistaa monenlaista roinaa, muttei kaikkea tohtisi ihan roskalavalle heittää ? On itsemyytävää (mahdollisesti joskus), olisi yleiselle kirppikselle lahjoitettavaa, kaatopaikkakamaa. Ja kirppiskamaakin olisi varmaan sekä joulumyyntiin että kevät/kesämyyntiin soveliasta, joten niitäkin joutuisi vielä jemmaamaan omissa kasoissaan. Siis miten tästä selviytyisin helpoiten ja mistä päästä aloittaisin ? Apua ! Tyhjensin just yhden isohkon irtokaapin, josta sitten kannoin kamaa muihin kaappeihin, joten ei tullut homma sen viisaammaksi. No saan ainakin tuon ison irtokaapin-rohjakkeen puretuksi ja pois. Heh, todennäköisesti jemmaan kellariin, kukas sitä hyvää tavaraa poiskaan… huoh !
Minäkin olen kiinnostunut tuosta asiasta ja mielelläni kuulisin hyviä vinkkejä. Monta vuotta olen itsekin pohtinut, että pitäisi alkaa käymään läpi kaikkia vinttikomeroita ja muita varastoja.

Yritän aina etsiä jotain pois heitettävää, kun meidätkin pakotettiin neljän viikon välein tyhjennettävän roskasäiliön ottamiseen. Koskaan ei sinne tahdo mitään kertyä ja sitten kun laittaa jotain tarpeettomaksi kuvittelemaansa, niin heti seuraavalla viikolla sitä kuitenkin tarvitsisi.
![]()
Viimeksi laitoin sinne kasan kuluneita ja osin rikkinäisiä värillisiä lakanoita, kun kukaan ei enää nykyään edes mattoja kudo. Sitten kun pesin ja vahasin autoni, niin totesin, että niitähän olisi ihan hyvin voinut käyttää vahauksessa ja kiilloittamisessa. ![]()
Meillä päin on kesäisin pihakirppiksiä. Samalla alueella useat pitävät samana sunnuntaina pihakirppiksiä jossa on helppo päästä eroon turhasta tavarasta ilman että tarvitsee kuskata mihinkään.
Kotkassa on kierrätyskeskuksen myymälä johon voi lahjoittaa hyvää tavaraa ja vaatetta. Niitä on varmasti useilla paikkakunnilla.
Samoin pelastusarmeijat ottavat vastaan lahjoituksia, hakevat vielä kotoakin.
Eläintenhoitopaikkoihin ottavat vanhoja lakanoita ja petivaateita.
Ollaan Kasuariinan kanssa samassa veneessä. Jo mietin että tyhjennänkö autotallin ja kannan kaikki käyttökelpoiset, mutta turhat tavarat sinne, laittaisin teipillä hintalapun kiinni (ja niistä voisi neuvotella jos vie isomman kasan), laittaisin kahvipannun poriseman ja pitäisin pihakirppiksen. Jos tietäisin jonkun täällä lähellä painivan samassa ongelmassa, voisi vaikka kimpassa järjestää talvikirppistapahtuman vaikka seukkarin pihalla. Keksisi lapsille jonkun puuhanurkan ja miehille sitä kahvia ja vanhoja autolehtiä odotteluajaksi. Kaikki roskistavara on jo viety pois mutta sittenkin paikat pursuaa. Toppasaappaat jalkaan ja karvalakki päähän, kyllä siellä jonkun tunnin tarkenee! Jos pääsisi suojaiseen paikkaan tai sisälle, voisi lapsille tehdä kasvomaalauksia. Nämä äidit on varmaan kiinnostuneempia kaikesta kotiin liittyvästä myytävästä, ja sitä riittää. Ensi kesää varten on siemeniäkin vaikkei pitänyt kerätä. Saa niistäkin parisataa pussia aika helpolla ![]()
Minulla on nyt hyvä paikka, minne saan viedä kaikki tarpeettomat tavarat. Veljen avovaimo pitää kirppistä siellä Mäntyharjulla, tulevat huomenna hakemaan. Nytkin tänään olen olen taas koko päivän kerännyt jonninjoutavaa roinaa ja vaatteita, mitä ei ole tullut pidettyä.
Kyllä meilläkin viedään autotalliin miehelle, tarttee aina sitä huonokuntoista pyyhettä, sukkaa, yms. polkypyörien ja auton putsaukseen.
Kurpitsa ehtikin ensin, meinasin minäkin mainita tuosta lakanoiden, tyynyjen yms. lahjoittamisesta paikallisille eläinhoitoloille. Tarvitsevat kankaita (siis lakanoita yms. eläinten koppien putsaukseen) ja tyynyjä yms. voi käyttää nukkuma-alustoina. Olen itse lahjoittanut muutakin tavaraa eläinhoitoloille, niillä kun on yleensä kirpputorit joilla keräävät rahaa ylläpitoon.
Minä vien miehelle autotalliin rätiks kaikki huonokuntoiset vaatteet, pyyhkeet ja lakanat. Viime jouluna aloitin joulusiivouksen siivoomalla vintin. Rikkinäiset surutta roskiin, muut jätesäkkeihin ja vein suoraan pelastusarmeijalle. En viitsinyt joulupatapisteeseen 9 jätesäkkiä raahata, niin vein suoraan heidän kirpparilleen. Nyt oon vienyt ekocentterin rakennustorille sinne soveltuvaa tavaraa ja ens viikolla vien kuorman ekocentteriin. Voisin joskus ottaa kirpparipöydänkin, mutta just tuo talvi/kesä lajittelu ja jemmailu on kurjaa. Mieluummin kierrätykseen kuin roskiin.
Tänään juuri keskustelin erään kyläläisen kanssa ko asiasta ja totesimme, ettei täällä meidän pitäjässä ole minkäänlaista kierrätystoimintaa, ei ainuttakaan kirpputoria eikä muutakaan. Kova tarve minullakin olisi päästä vanhoista huonekaluista ja tavarasta eroon. Mm. kirjoja olisi satamäärin ja paljon talonpoikaisantiikkia . Ihan pakko on jotain keksiä ja kaatopaikalle en halua hyvää tavaraa kuskata..
Paremman tavaran (josta haluaa rahaa) voi pistää nettiin myyntiin. Tai vaikka kaverin työpaikan intraan, jos omaa ei ole.
Pihakirpparin yhteyteen voi laittaa kasan "Ota tästä ilmaiseksi". Pienenee se kaatopaikkakuorma.
On kyllä uskomatonta, mitä kaikkea niissä myydäänkään. Jos hinnat ovat kohdallaan, kirpputorilla pääsee kyllä eroon kaikesta tarpeettomasta. On kokemusta kahdesta keväisestä kirpparista kyläyhdistyksen järjestämällä kirpparilla. Nyt on jo tavaraa vintissä odottamassa seuraavaa kirpparia. UFF-laatikkoon olen vienyt vaatteita ja kodin tekstiilejä. Minulla on jatkuvasti muovikassi odottamassa täytettä sinne vietäväksi.
Ei sulla eevastiina, sattuisi olemaan talonpoikaisantiikin joukossa astiakaappia. Sellaista nimittäin kaipailen mökille?