Apua!

Kai otsikko antaa mahdollisuuden myös muihin kuin puutarhaongelmiin?

Sain pukilta viime jouluna ihanan ohuen oliivinvihreän villaisen bashminan. Lähdin tässä viime viikonvaihteessa juhliin ja kietaisn huivin olkapäille suojaksi. Kotiin lähtiessä tuli taivaalta vesipisaroita ja kotiin tultuani levitin huivin kuivumaan sängylle. Kauhukseni huomasin seuraavana päivänä huivin täynnä pisaroitten jälkiä. Huivi oli päällä eka kertaa ja se oli saatu lahjaksi oman perheen jäseniltä. Voiko mitään tehdä? Vai pilaako jokainen yritys tilanteen entisestään?

Alkuperäinen kirjoittaja: claire555

Sitä voisi yrittää sadevedellä varovasti pestä, josko sen saisi takaisin yksiväriseksi. (happosateet...)

Minä joskus yhden t-paidan pilasin samalla tavalla, eikä se tullut millään normikäsittelyllä enää oikeanlaiseksi. Sadevettä en viitsinyt vitosen t-paitaan kokeilla.

Silitin eteisen buklee maton päällä pikasesti yhen pikku kankaanpalan ja siitä matosta tarttu raudan pohjaan jotain muovin/liiman näköistä. Miten sen pohjan voi puhdistaa pilaamatta muuten hyvää rautaa? Malli on Braunin freestyler ja pohja on varmaan terästä tai jotain sen väristä. Että ihminen on pölijä… xZ

Ne bukleematot on tekokuitua, eikä kestä kuin korkeintaan yhden pisteen silityslämpötilan. Toisaalta taas Braunin freegliderit on yleensä pinnoitettu pohjastaan jollakin jote ei kestä raaputtaa, esim. teflon. Se mitä et saa kynsillä pois, lähtee silitysraudan puhdistuspuikolla, joita saa ompelutarvikeliikkeistä.

Hoyan käsittelyn jälkeen kannattaa silitellä tovin aikaa kuumalla raudalla jotain rättiä, johon kaikki steariini imeytyy varmasti. Nuo puhdistuspuikothan oikeastaan on steariinia, mutta sellaista, joka on juoksevamapaa kuin se kynttilästeariini. Puhdistuspuikosta ei jää ‘muistoja’ rautaan. Kynttilä toimii samoin, mutta tarkkana pitää olla, ettei jäämiä ole raudan pohjassa. Huom. käytä valkoista kynttilää! Punainen näyttää ikävältä parhaassa juhlarätissä …=O

Hyvä vinkki. Täytyy kokeilla tuota ensin. Eilen tipahtikin kattokruunusta sopivasti valkea kynttilä katketen. On siis tykötarpeetkin valmiina.

Kiitos hoyabella vinkistäsi. Sain puhdistettua raudanpohjan ihan uuden veroiseksi pätkällä kynttilää pikkupyyhkeen mutkassa.

Euffis! Kerroit punoneesi köynnöskaareesi välituen. Miten sen teit ja auttaako punontasi kaarta pysymään kasassa?

Minulla nimittäin on sellainen halpisvihreä ja se on aika rimpula.

Mun vihreä halpisrimpulani lähti tuulen mukaan viime kesänä, vaikkei siinä ollut edes mitään kasvia, johon tuuli olisi tarrannut kiinni. Nyt on alimmat putkenpätkät viturallansa. Kertakaikkisen huono ostos oli!

Sand, ensinnäkin, nuo kaaret on todellakin aika “vimpuloita” ja hötkyileviäkin… siksi omamme surutta kaivettiin alapäästään oikein kunnolla pihapiirin moreenimaahan. Tukea tulee siis siitä kivikkoisesta maaperästä olan takaa.

Ne punokset sitten… kun tuo kaarikin on valkoinen, otin siihen käyttöön valkoisen nailonnarun. Sitä sitten toisen reunan alimmasta poikkipienasta alkaen kiedoin yläspäin pienanväli kerrallaan (katkaisematta narua välillä ollenkaan), kiepautin aina pienan kohdalla narun tiukaksi pariin kertaan pienan ympäri, sitten seuraavalle jne. jne. Kun koko kaari oli näin yhden langan verran käsitelty, kieputtelin sitä sitten alapienaa pitkin sellaisen reilun 5 cm:n eron edelliseen lankaan ja sama operaatio sitten vastakkaiseen suuntaan… alhaalla taas toisto ja uusi kierros ylös ja ympäri. Näin koko kaaren “sisus” täyteen. Minä jätin sen punonnan niihin pystylankoihin, mutta olen jossakin nähnyt tehdyn samaa operaatiota vielä poikittaissuunnassakin.

Minusta ne pystylangatkin olivat riittävät, kaarelle kasvaa molemmilta reunoilta säleikkövilliviiniä ja ruotsinköynnöskuusamaa (jälkimmäiset viime kesän istutuksia) sekä - toivottavasti! - siemenistä myös kärhöjä aikanaan.

Noin minäkin tein kuten Euffis, mutta laitoin vain kaksi pystyriviä lankoja, siis menen tullen. Köynnös kasvaa silloin tasaisemmin kaaressa ja saa tukea naruista. Nuo pelkät sivutangot kun ovat mielestäni liian harvassa.

Kiitos Euffikselle ja belgille vinkeistä. Vihreän kaaren tapauksessa menee varmaan hetki, ennen kuin hoksaa väriltään sopivaa punontamateriaalia.

Minähän yritin saada rimpulani tukevaksi pitkillä oksilla, mutta tilanne vain rumeni :smiley:

Sand, nailonpäällysteisiä sidontanaruja pitäisi tietääkseni olla useita eri värejä tarjolla. Ja jotenkin "raksuttaa" tuon nailonnarunkin suhteen (virheellisestikö???), että siitäkin olisi myös värillisiä versioitakin…

Olenko muuten nähnyt unta, vai myydäänkö jossain vihreää kapeaa tarranauhaa kasvien kiinnitykseen tukikeppeihinsä?

Kuvittelen, että niitä olisi vieläpä määrämittaisia pikku pätkiäkin. Tarvisi ruveta tomaatteja tukemaan, jotta eivät ottaisi ikkunaan kiinni.

Osaako kukaan sanoa, onko nähnyt jossain myynnissä?

Minulla raksuttaa silmien takana vain jetsulleen oikean värinen Edna-hattu -lanka. Tai ehkä se liikaa harmahtaa :smiley:

Pitää seurata rautakauppatarjontaa sillä silmällä tuolla kulkiessa.

annesurfs, minulla tuon asian ajavat vihreät nippusiteet. Edullisia, ja niitä saa jos vaikka minkä kokoisinakin.

Ai, luulin, että tarvis olla jotain pehmoista ja lempeää, ettei pureudu tomaatin varteen kiinni liikaa??

Kyllä ne taimet hakevat itse sitten sen mieluisensa kasvuasennon, nippusidesilmukka vain tukee, etteivät kaadu. Ja jos oikein kovasti nojaa siteen varassa väärään suuntaan, voi sitä tukemista “pehmentää” laittamalla toisen sidesilmukan vähän ylemmäksi. Tarkoitus ei ole kiristää sidettä varteen tiukasti kiinni.

Itse en ole edes yrittänyt etsiä vihreää narua, vaan laitoin tuota ihan “perinteistä” narua, mitä se hyt on, sitä kalpean vaaleaa, jotain luonnonkuitua. Ei se minusta huonolta näyttänyt ja peittyykin tietysti köynnöksen kasvaessa. Äkkiseltään tulee vihreänä mieleeni se sellainen rautalankasisustainen/muovipäällysteinen tukilanka. Itse uusin joka vuosi narut kun kaaressa kasvaa sellaista kasvia, jonka poistan talveksi.

Vanhat sukkahousut taas kunniaan. Leikkaa “ympyröitä” tarpeeksi,niistä voi sitten tehdä ketjua. Ylimmän lenkin voi leikata poikki,joten saa sitten solmut siihen kiinnitys juttuun. On toiminut mulla hyvin.