Laitetaanpas tällekin oma otsikko, koska kasvattajiakin löytyy.
Kyseessä siis pensas, jonka kasvuvyöhykkeeksi esim. Twining Vine Garden (josta ovat omat siemeneni) kertoo US ZONE 4-9, eli mahdollisuuksien rajoissa hyvinkin menestyä myös meillä. Minulla siemenet ovat vielä jääkaapissa vilvoittelemassa kosteassa vermikuliitissa, mutta ovat jo lykänneet hyvänlaisesti komeata juurta :)
It is not true that this plant is hardy only to zone 6. I live in zone
5 and it has survived its first winter here (planted in the fall).
Other sources say hardy to zone 4, which seems more likely to me.
I have been growing this plant in my nursery in central Minnesota
(USDA hardiness zone 3b) for about five years with little or no die
back in as many winters. Our soils are a fine sandy loam pH 5.6-6.2.
Trees are 2-2.5" dia. after 5 years growth from 3'''' whips.
Minä hiekkapaperilla hioin 5 siementä ja sen jälkeen kaadoin päälle lähes kiehuvaa vettä ja pariksi päiväksi jäivät siihen.Sitten muistin tökkiä siemenet multaan ja vajaassa kolmessa viikossa kolme iti ja nyt niissä jo 2 lehtiparia.
Mä laitoin kaikki 11 siementä heti kun ne sain vermikuliittiin jää-viileäkaapin viileän osastoon. Tänään niistä kuudella on tukeva valkoinen juuri pungertanut itsensä kuoren läpi, ilman liotuksia ja hiomisia. Nuo itämisen aloittaneet laitoin toviksi veteen ja sitten multaan. Toivottavasti siemenkuori antaa periksi, jotta jaksavat sirkkalehdetkin lykätä esiin.
tunnetaan myös nimellä Keltasarvipuu (Yellowhorn tree), Kiinalainen kukkiva pähkinä (Chinese Flowering Chesnut) ja Chekalkin pähkinä.
Tuotu Eurooppaan Pohjois-Kiinasta ja Koreasta.
Sen nuoret lehdet voidaan keittää vihanneksiksi.
Upea kukinta, runsas, tuoksuva ja täyteläinen. Xanthoceras sorbifolium peittyy kirjaimellisesti valkoisilla kukilla, joiden keltaiset sydämet muuttuvat vähitellen oransseiksi ja sitten punaisiksi.
Pienet syötävät hedelmät, jotka muistuttavat kastanjoita ja joilla on pähkinäinen maku. Niitä voidaan syödä tuoreena tai käyttää kypsennettynä erilaisiin makeisiin ja suolaisiin ruokiin.
Jos et poimi hedelmiä, ne kypsyvät ja muuttuvat ruskeiksi ja avautuvat paljastaen suuria siemeniä, joita voidaan syödä kuten saksanpähkinöitä syksyllä. Niistä valmistetaan myös öljyä ja jauhoja.
Helppo kasvattaa, tämä kestävä eksoottinen puu sietää sekä kylmää että kuivuutta.