Olen istuttamassa marja-aroniaa pihaani. Nyt olisinkin kysynyt mikä olisi hyvä istutusväli jos ei ole tarkoitus tehdä mitään peittävää aitaa? Kuinka nopeasti taimet kasvavat metrin korkuiseksi?
Meillä vanhempi pensas on puolentoista tai parin metrin levyinen. Pensaan ikää en tiedä, voi olla parikymmentä vuotta (arvaus). Toisaalta kasvu voi olla vaatimattomampaa, kun olosuhteet ei ole hyvät.
Uusien taimien kasvu mertin mittaisiksi kestää kauan, kun rusakot on syksyllä ehtinny... vahvistuu juuret, kun vain ei kasva kesällä liian voimakkaasti. 20..30cm/vuosi kasvua taitaa tulla, jos hyvin kasvaa.
Noin metrin korkuiset aroniapensaat palelluttivat jo toisena talvena ylöspäin suuntautuvat oksansa kaikki. Maan rajassa oksissa on kyllä lehtiä. Viime kesänä pensaat ehtivät kasvattaa uudet, komeat oksat-ja ne paleltuivat taas! Pensaat kasvavat 3-4 vyöhykkeellä, Kuopiossa. Kannattaako pensaiden siirtäminen lähemmäs metsän reunaa, nyt ne kasvavat tontilla kulkevan ojan reunassa, noin 50 metriä metsän reunasta? Voiko niitä muuten pakkaselta suojata, jos lunta ei tule riittävästi oksistoa suojaamaan? Jänikset eivät juuri ole käyneet aronioita nakertamassa, ruusuja kylläkin.
Anelli, vastaan tänne kun täällä oli jo valmis ketju marja-aronioista.
Marja-aronia on syötävä, vitamiinipitoinen - ja jopa terveellisempi kuin mustaherukka. Maku on mustaherukkaa karvaampi. Marjoja voi syödä sellaisenaan tai esim. keittää hilloksi tai mehuksi. Itse olen poiminut marjat vasta kun lehdet ovat pudonneet ja halla käynyt - näin kirpakkuus hieman talttuu.
Marja-aroniasta tulee aika iso pensas, 2-3 m korkea ja 2-2.5 m leveä. Itselläni on siitä parikymmentä metriä pensasaitaa. Kukkii valkoisin kukin alkukesästä, ja ruskaväri on hieno. Tykkää ravinteikkaasta maasta mutta ei ole hirveän ranttu kunhan ei ole kovin tiivis savimaa. Käy aurinkoon tai puolivarjoon.
Minä poimin marjat viime viikolla ja keitin hilloa. ohjeen otin tuolta keittokirjasta (aroniaa+omenaa+kesäkurpitsaa). Täytyy sanoa, etten ole ikinä syönyt niin hyvää hilloa!!!NAM!! Yksi purkki on jo syöty!
olipa iloista saata tietoa aroniasta.nyt vain paikkaa etsimään ja istuttamaan..
Meillä on marja-aronia aika köyhässä maassa, mutta auringon paisteessa. Pensaat ovat kasvaneet miehen mittaisiksi ja satoa tulee niin, että osa on suosiolla jätettävä linnuille. Monenmoista on kokeiltu hillosta ja mehusta viiniin, mutta paras sovellus löytyy tuolta vanhan p-netin puolelta: jos oikein muistan niin siinä tehdään hilloa hillosokerilla ja maustetaan kanelilla. se hillo sopii loistavsti riistan ja muun voimakkaan lihan kanssa. Toinen aroniahillon maustamiseen sopiva on sitruuna. Aroniasta saa myös tosi hyvää likööriä: yhtä paljon marjoja ja sokeria kerroksittain ja päälle kirkasta viinaa niin paljon että marjat peittyvät ja sitten vaan maustumaan ja makunautintohan siitä kehkeytyy tummiin syysiltoihin....
Kuka huolisi aroniaa? Meillä menee tuttavan kanssa aika paljon aroniaa hukkaan, itse sentään keitin osasta mehua ja linnut pistelevät poskeensa, mutta tuttavalla olisi kai ämpäritolkulla ylimääräistä puskissa. Arktiset Aromit sivustolta löytyi kyllä hakukone, mutta ainut sen tarjoama Uusimaalainen firma ei taida aroniaa huolia ollenkaan.
(Onkohan tämä vähän hassu paikka tarjota, kaikilla tähän kirjoittaneilla varmaan on omia puskia, mutta en muitakaan valmiita ketjuja keksinyt käyttää. Vinkkejä otetaan kuitenkin mieluusti vastaan.)
Kysyppä Hyötyvä lähimmältä koulun, lastentarhan tai vanhainkodin keittiöstä kiinnostaako heitä aroniat.
Kiitos meriva, tuo olikin ihan hyvä ajatus. Tosin vähän epäilyttää mitä koulussa esimerkiksi näistä tehtäisiin, mutta eipä tuo ota jos ei annakaan jos kysyy. Ehkäpä joku yksityinen päiväkoti jonne ruoka ei tule valmiina. Näin teemme.
Meillä aronian marjat ovat aiempina vuosina saaneet kypsyä suht´ rauhassa, mutta nyt viime sunnuntaiaamuna isäntä alkoi kiroilla jo ennen ylösnousua, että nyt ne peijakkaat ( sekä räkätit että mustarastaat) mellastavat meidän aroniapuskissa ja totta, vain etummaisessa pensaassa oli marjoja jäljellä. Mulle tuli kova kiire, kun olin luvannut yhdelle tuttavalle niitä marjoja, keräsin kipinkapin ämpärillisen sekä hänelle että itselleni, onneksi ovat nopeita poimia, mutta olisivat saaneet vielä jonkin aikaa kypsyä. Ja kyllä ne linnut ainakin 9/10 olivat ehtineet syödä, nyt ovat syöneet loputkin, pensaat ovat aivan tyhjät. No, ainakin oksat kasvavat taas ylöspäin kun vielä viime viikolla ne marjojen painosta taipuivat maahan.
Totesin kyllä, että kamalia elikoita, kun ulostavatkin ruokapöytäänsä! Ja huusivat mulle kovasti, että mene pois täältä meidän ruokapöydästä! Argh, olin aivan eri mieltä
Minunkin piti saada vanhemmiltani aroniaa, jota oli pensaissa niin paljon, että oksat viistivät maata. Oli tarkoitus mennä viime viikonloppuna poimimaan, mutta linnut olivat sieltäkin syöneet lähes kaiken. Aikaisempina vuosina aroniat ovat aina säilyneet syyskuulle, jopa marraskuun pakkasille asti, mutta tänä vuonna jokin lintuparvi ehätti ensin. Onneksi sain kerättyä aronioita muualta. Nyt on hillo jo kattilassa jäähtymässä. Johtuisiko aronioiden menekki siitä, että tänä vuonna ei ole pihlajanmarjoja, vai mistä lie?
Melkeinpä meinasi mennä meidänkin yhden aronian ensimmäinen sato (ollut meillä monta vuotta) lintujen suiihn viikonloppuna. Onneksi ehdin litran poimia.
nyt on kai juu huono pihlajavuosi, kun sitä pihjalanmarjakoita on ollut omppuviljelmillä haitaksi asti. koille kun kelpaa pihjalan ohella omputkin. varmaan tulee linnutkin sitten aroniaa syömään jos pihlajanmarjat on loppu.
meillä on marja-aronia kasvanut ja talvehtinut loistavasti järkyttävän tiiviissä savimaassa. melkein sama kuin puskamme kasvaisi betonissa. ainoa hoitotoimenpide istutuksen jälkeen on ollut syksyn lehtien haravointi pensaan juurelle, eikä niitäkään kovin paksulti ole laitettu. Joka syksy oksat notkuvat marjojen painosta.
marja-aronia on ihan loistava kasvi: terve, helppohoitoinen, ravintoarvoltaan loistava, satoisa ja helppo kerätä! ja maussakaan ei ole valittamista. miksi ihmiset enää viljelevät mitään muita marjoja kuin aroniaa…
Tonttien rajalla kasvava marja-aronia-aita on melkein leikkaamattomana päästetty venähtämään lähes parimetriseksi. Jotain sille pitäisi nyt tehdä. Mitä mieltä olette, kannnattaisiko se leikata alas asti, vai voisiko sen leikata vaikkapa metrin korkuiseksi?
Molemmat käy. Ihanteellinen aita jolle sopii myös muotoonleikkaus.
Jos haluat aidastasi tuuheamman leikkaisin alas kerralla. Kasvaa todella nopeasti takaisin.
Jos haluat että on vielä jotain näköestettä niin leikkaat vanhimpia oksia alas niin tuuheutuu pikkuhiljaa.
Keväällä leikataan ennen lehtien puhkeamista.
Kekäle, kiitos kun kommentoit. Pari päivää sen jälkeen, kun olin kirjoittanut kysymykseni, naapuri kutsui tontilleen puutarhurin, joka oli myös sitä mieltä, että aita kannattaa leikata juuresta poikki. Niin sitten tehtiinkin.
Yhdistin marja-aronian ja koristearonian, koska useammalle ne ovat vaikeasti eroitettavia toisistaan.
ostin yhden marjaaronia pensaan en ole vielä istuttanut.miten suureksi se kasvaa ja milloin tuottaa satoa.riittääkö yksi pensas.josta vois saada satoa,vaan pitäiskö olla useanpi pensas kuten tyrnejä.
En kyllä ollut varma kuuluuko koriste-aronia tänne pensaisiin vai marjapensaiden puolelle? Voin poistaa viestin täältä jos se mieluummin kuuluu tuonne marjoihin.
Minä kun tälläisena "teen ennen kuin mietin puutarhurina" joudun aina miettimään näin jälkikäteen...Istutin syksyllä koriste-aroniaa aidaksi rinteeseen tehtyyn pengerrykseen. Rinteen laella kasvaa 5 koivua, eli heti aronioiden "päällä". Tein kyllä syvät kuopat ja laitoin paksulti sanomalehteä. Mutta en tainnut tarpeeksi huomioida koivujen juurien voimaa? Mitenkähän käy? Nyt kyllä näyttävät hyville ja lehdet ovat puhjenneet...
Käytetäänkö muuten koriste-aronian marjoja kuten marja-aronian?