Jatkossa kastelu kerran viikossa. Kunnolla vettä, vähintään ämpärillinen per taimi. Ei mitään joka ilta vähän-liruttelua, siinä saa aikaan vain haittaa.
Jos vapaasti kasvavaan aitaan ostetut taimet ovat jo valmiiksi monihaaraisia, ei niitä mikään pakko ole alas leikata. Aronia haarottuu hyvin itsekseenkin.
Kiitos teille vastauksistanne. Olisiko siinä järkeä että leikkaisi kesällä myöhemmin hiukan uutta kasvua eli tehostaisi tuota haaroittumista sillä tavalla?
Toinen juttu mikä tuli mieleen on se, että kannattaisiko näiden pensaiden juurelle laittaa jotain katetta, esim. puuhaketta? Onko väliä millaista laittaa jos laittaa?
Haketta kannattaa ehdottomasti sinne juurille laittaa, eipähän rikkaruohot niin kovasti kasva. Itse olen käyttänyt havupuun haketta kun sitä on kaikkein helpoiten (ja halvimmalla) ollut saatavilla. Ei nuo aroniat ole kovin kranttuja sen suhteeen.
Kesällä ei kannata leikata. Ja itse sain aikoinani taimitarhalta ohjeen, että jos aitataimet ovat jo haaroittuneet ei niitä tarvitse istutuskeväänä leikata ollenkaan. Leikkaus on tärkeintä piiskataimille (=yksi haaroittumaton oksa). Muutamana seuraavana kevättalvena kannattaa leikata 10-20 senttiä niin tulevat tuuheammiksi.
Vapaastikasvava aidanne on meilläkin, ja noilla ohjeilla olen sitä leikellyt.
Kiitos taas, tosi hyviä neuvoja on tullut. Taitaa olla tosiaan tarpeetonta lähteä leikkaamaan kun ovat kuitenkin kaikki useampioksaisia. Ensi keväänä sitten.
Olenko erehtynyt pahemman kerran, kun menin laittamaan koristearoniasta näköesteeksi aidan ja oletin sen kasvavan parimetriseksi. Nyt saa joka puolelta lukea, että koristearonia kasvaa 1-1.5m korkeaksi?
En tiedä tuolla sinun vyöhykkeelläsi, mutta kolmosella kasvaa hyvällä paikalla yli parimetriseksi. Ongelma saattaa tosin tulla siitä, että pensas on juurestaan “kalju”. Jostain luinkin, että vierelle kannattaa kasvattaa matalampaa kasvia, niin tämä ongelma korjaantuu.
Ja sitten varoituksen sana, jos lähistöllä liikkuu pikkulapsia. Meillä pestiin seiniä ja aitoja joka vuosi, kun aina uusi vuosikerta keksi heitellä kypsyneitä marjoja niihin. Ja omat pojat tuhosi valtavat määrät vaatteita leikkiessään marjoilla. Heittelivät hekin ekana vuonna, pestyään sitten seinät, eivät heitelleet enää.
kyllä niitä liikkuu ja joskus aikastamontakin. Niitten tempauksista vois kirjottaa vaikka kirjan, vaikkei nuo mitään ilkeitä. Vaan hiukkasen kurittomia;) pojat on kyllä aika innokkaita auttamaan puutarhatöissä ja kaksivuotiaan kanssa on mukava kastella kukkia.
Täytyy nyt sitten vaan katsoa, kuinka korkeaksi kasvaa. Ainakin tein niille hyvän kasvualustan omasta mielestä. Oliv at aitataimiksi erittäin monihaaraisia.
Meidän vapaa vanha aronia-aidanteemme (mustamarja-aroniaa muistaakseni) on lähemmäksi kolmemetrinen. Se kasvaa tosi nopeasti. Leikkasimme vanhat pensaat alas 25 cm tapeille keväällä kolme vuotta sitten, ja jo samana syksynä pensaat olivat lähes metrin korkeita.
Marja-aronian leikkaamisesta:
anteeksi tyhmyyteni mutta kun en vaan tajua näitä leikkausohjeita “seuraavana keväänä tai saman syksynä puolet uudesta kasvusta pois”. Tarkoittaako se vaakasuoraan vai puolet uusista versoista taas juuresta asti pois? Leikkasimme viime syksynä ihan alas marja-aronia-aidan ja nyt mietin mitä sille tänä syksynä pitää tehdä.
Minä ymmärtäisin ensisijaisesti, että vaakatasossa puolet pois, mutta toissijaisesti myös, että juuresta asti pois liiat versot, ettei koko pensas ala näyttää vihdalta. Ei liene yhtä ja ainutta oikeaa ohjetta tähänkään olemassa. Omaani olen leikellyt vain sen verran, että ränsistyneemmästä päästä otan jokusen varren tykkänään pois, mutten edes joka vuosi. Riippuu niin paikastakin, kuinka suureksi pensas on vara päästää tai täytyykö leikkaamalla pitää tietyssä muodossa ja koossa.
Itse leikkelin entisessä asunnossa piiskaoksia ihan 10 cm pituisiksi. Lisäksi leikkelin sieltä, mistä toivoin tuuhentuvan. En nyt tiedä kannattaako tämä jättää kevääseen, mutta leikkaisin siis piiskat lyhyiksi, jotta tuuhentuu. Paitsi jos kaikki ovat piiskoja, niin sitten voi olla ideaa jättää keskeltä pidemmäksi ja sivuilta lyhyemmäksi. Jos siis haluaa tuuhean alhaalta asti.
Osaisiko joku kertoa, mikä ero on koristearonialla ja mustamarja-aronialla. Minulla on koristearonia-aita, ja nyt jatkaisín sitä mustamarja-aronialla (saisin näitä taimia edullisesti). Huomaakohan niissä mitään eroa?
Liisan, kysymyksesi aronioiden erosta on täällä aronian omalla palstalla. Laitan sinulle henkilökohtaisen viestin, katsopa postiasi
En tunnista tätä pensastani. Tahtoisin leikata sitä , harventaa .. miten se olisi kätevintä?
Ovatkos syksyn tummat marjat syötäviä?
Kaikki neuvot tarpeen, kiitos!
Aronialle tarkempaa nimeä, ynnä muutakin, kuvan kera yllä kyselee vihreepeukalo.
Taitaa olla kiiltotuhkapensas, jonka marjat eivät kelpaa syötäväksi, mutta joka kestännee leikkaamista melkein kuinka päin hyvänsä.
Osaako kukaan sanoa kuinka kauan menee mustamarja-aronian kasvamiseen täyteen korkeuteensa? Oliso kenelläkään kuvaa yksittäisestä pensaasta?