Ärsyttää (alkaen 5.1.2021 ->)

Jep.
On meidänkin naapurustossa maataloissa jos jonkin sortin lumikalustoa, koska tekevät paljon lumitöitä.
Heidän lumikalusto on varmasti maksanut paljon, kun ovat ostaneet ne.
Enkä todellakaan ole ikinä olettanut, että heidän samalla meidänkin pihaa pitäisi aurata.
Enkä myöskään ajattele naapurieni olevan ilkeitä, omahyväisiä, tyhmiä tai muuten ikäviä ihmisiä.

Varmaan auttaisivat, jos pyytäisin, mutta silloin kyllä maksaisin työstä.
Lumityöt kuuluu kotitaloustyöhön, josta tällä hetkellä saa jopa 60% vähentää verotuksessa kotitalousvähennyksenä.
Auttaa saa , jos haluaa, mutta ei se ole kenenkään kansalaisvelvollisuus tehdä niin.

Minä autan naapurin pappaa sen verran, että kolaan meidän yhteisen roskakatoksen ja sen edustan.
Ja muutkin naapurit auttavat täällä häntä, koska hän on hyvin vanha ja heikkokuntoinen.

Minä en enää ottaisi lumilinkoa, ex mies onneksi vei sen mukanaan.

Tyttäreni osti myös lingon ja just viime viikolla kirosi sitä ja oli jättänyt sen kiukuissaan keskelle tietä tönöttämään.
Ei sellainen jaksa tätä eteläsuomen nuoskaa puskea, vaan heittotorvi on jatkuvasti tukossa.

Tytär sanoi, että ennemmin hän kolalla puskee mitä vaan sohjoa, kuin tappelee lingon kanssa.
Pakkaslunta se heittää hienosti, mutta se nyt menee kolallakin leikiten.
Ei oo meidän lähitietäkään enää lingottu traktorilingollakaan, kun sohjot alkoi, nyt on vaan levyllä puskettu.

Mutta ei mun tuntemuksia tarvii miettiä, totta kai kannattaa ostaa linko, jos sen omaksi kokee, kyllä osa ihmisistä niistä tykkää. :wink:

Jos minä hommaisin konevoimaa, ostaisin kunnon neliveto mönkkärin,  avantin tms ja lumilevyn siihen.
Ne vaan on niin kalliita, että halvempi vaihtoehto olisi varmaan tehdä lumityöstä sopimus jonkun yrittäjän kanssa ja ottaa verohyöty siitä.

Minä maksan lumitöistä rattomimiehelle ilomielin sen mitä pyytää. Eikä ole edes kallis ja siistin työn tekee. Aura-auton suolanmoskia ei oo kiva käsipelillä viskoa. Reunoja ja polkuja jää mulle just sopivasti, että pysyy lapiointi kunnossa.

Lumen pudotus autotallin/saunan katolta maksoi 100 euroa. Pihasta on tehty talkoilla. Pihaliittymän lumet olen itse yrittänyt putsata. 

Tyttärellä on nyt ja minulla oli just tuollainen itsevetävä, kääntyvä keula, pakilla, valoilla ja kaikilla herkuilla.
Kulkee se nuoskassa, mutta nuoska pakkautuu heittotorveen ja se on aika työläs koko ajan purkaa.
Ja sitten se lukitusmutteri hajoo koko ajan, jos on krouvimpaa kamaa pukattavaksi.

En ole sanonut, että ei voisi kokeilla, ehdottomasti kannattaa, jos vaikka toimii.
Näillä omalla kahden koneen  kokemuksella vaan kerroin mielipiteeni.
On aika raskas veivattava, tytöllä ei meinaa kädet kestää ja vaatii aika paljon voimaa käsistä, varsinkin muhkuraisemmassa maastossa, vaikka itse vetääkin.
Tasaisella maastolla ja pakkaslumella paiskoo kyllä lumet hienosti ja kevyesti.

Kyllä täälläkin naapuriapu toimii.
Esim. jos yhdestä tyhjätään likatankit, heti kysyvät tarviiko muilla, että saadaan rahti jaettua, yhdessä tehdään puujuttuja, leikataan tienreunoja kesäisin osittain muiltakin, että menee rajat siisteeiksi jne.

Oravannahka kaupoista tulikin mieleen,
Isäntä jo on lopettanut kaikkien muiden kuin omien autojen korjauksen, koska maksua pyytäessä halutaan maksaa, jopa auton osat, viinalla, kaljakopalla, peuran perslihoilla , sitten joskus, 10 euron osissa, jne.
Parempi olla tässä asiassa auttamatta, kun ei ikiään voi hyväntekeväisyydeksi koko '“ystäväpiirin” autoja korjata.

Meillä väheni kaverit kun isäntä lopetti ilmaiset talkootyöt varastetusta tavarasta siis kuvainnollisesti porukat oletti että isäntä kaivaa varastoistaan kaikki tarvikkeetkin ihan ilmaiseksi tai tarjotun lounaan katsottiin kuittaavan kulut.
Bensarahaa ei tietenkään vaikka oltais ajettu niiden keikan - talkoiden takia 120 km suunta ja vain kahvit saatu työn palkaksi. Pitkään isäntä antoi vedättää kunnes huomasi ettei meitä jeesaa kukaan ei edes tulla kasteleen kukkia meidän loman ajalla et oltaisi voitu olla 2 viikkoa reissussa yhteen menoon. Ei semmosilla tuttavilla mitään tee, parempi yksin kuin huonossa seurassa sanotaan.
Nyt on tilauksessa lumilinko jossa kaikenlaista härpäkettä ja näin ei enää kolan kanssa tarvia heilua eikä pyytää ketään jeesaan…vielä kun sais autot vaihdettua yhteen nelivetoon ? Niin talvi kelit menettäisi merkityksensä.

Mä en oo koskaan halunnut jäädä kenellekään työ/kiitollisuuden velkaan. Siks teen kaiken mahdollisen itse. Ja jos en johonkin pysty, annan olla, kun ei mulla kuitenkaan olisi varaa ulkopuolisella teettää.
Muuten olen työajan ulkopuolella niin introvertti, etten kyllä sopisikaan mihinkään taajamaan asumaan. Kun en halua nähdä ketään pihapiirin ympärillä :grin:.

Tuosta lumityöstä sen verran, että mulla on aiemmin kuulunut työhön auraaminen. Lingolla (minkäänlaisella) on turha yrittää suojalunta ajaa, kyllä se tukkii isot ja pienet lingot. Vain kuiva pakkaslumi kulkee. Suojalumi lykätään joko auralla, takalevyllä tai kauhalla. 

Mulla naapuri lykkii traktorilla lumet, pikkusen maksan keväällä. Eihän sitä ilmaiseksi tartte tehdä. Useasti on saanut käydä tämän vuoden puolella. 

Meidän olisi mahdollista ottaa isän vanha nuffieldi tänne lumitöihin, monta kertaa on jo tarjottu.
Meillä ei vaan ole säilytystilaa vanhalle rouvalle.
Se on ihana traktorivanhus.

Isäni teki mökin lumityöt sillä vuosia, mutta nyt hän on ulkoistanut sen mökkinaapurille.
Ainoastaan pienen pätkän ottaa kolalla rappujen eestä.

Isukki oli kaivanu ikälopun Hondan lingon tallin perältä. Räpellelly hetken aikaa ja nykässy käyntii. Taas tuli polkua suht helposti paksuun pakkaslumeen.

Nykyään pyritään siihen että koneet tekee hommat, ja sitten on aikaa mennä maksettuun kuntosalitreeniin. Tai lenkille.

Pitäs ostaa painnonistokengät,netistä tilaamalla ku Rovaniemen Intersport ilimottaa etteioo tarijolla.
Hankala ku ei voi sovittaa ja pitää sokkona tilata.Ja näyttää että mahollisista ehokkaista ei löyvvy tällä hetkellä kokoja.
Miten on mahollista että koko maasta on kengät myyty melekeen yhettömiin?

Kummipojalla oli firma joka toi painitossuja maahan ja ne sopii kaikenlaiseen sisäurheiluun en tiedä onko matbear vielä edes toiminnassa kun en ole jutellut vuosiin pojan kanssa kun meni välit systerin kaa poikki.

Pähkäilen mitä laittaisi anopin muistokivelle kasvamaan kun tuhkauurna paikka on pieni ja aurinkoinen eikä siellä ole sadeittimia kuten mun vanhempien hautapaikalla on … mitään liian hienoo ei voi laittaa kun siellä pöllitään esim.ruukut kukkineen. Meinasin että oisin panostanut ruukkuun ja laittanut kastelukiteitä ja jonkun kuivuutta kestävän perennan…
Mutta ei mikään kestä ruukussa 2 viikkoa ilman vettä paitsi kaktus.

Olin ilmoittautunut yhteen tilaisuuteen ensi viikolla, mihin vaadittiin henkilökortti tai passi (ajokortti ei kelpaa). Kaivoin passini esiin: se oli vanhentunut tammikuussa. Kun yritin varata käyntiaikaa poliisilaitokselle, missään lähialueen poliisilaitoksella ei ole kesäkuuhun mennessä vapaita aikoja!!! Oli sen verran kauan aikaa edellisestä fyysisestä käynnistä eli sormenjäjet oli vanhentuneet eli pakko käydä fyysisesti läsnä. Täytyy varmaan varata päivä aikaa ja käydä jonottamassa aikaa poliisilaitoksella eväiden kera.

Vanhallakin passilla voi todistaa henkilöllisyytensä. 

Oma passi myöskin mennyt vanhaksi. Heti kun Ukrainan tilanne eskaloitui niin seuraavana päivänä kävin kuvassa ja sieltä kuvat poliisin lupapalveluun ja tein passihakemuksen verkossa. Tunnistautuminen 5.4. eli parin viikon päästä.

Uutis pimennossa on elämä aavistuksen helpompaa…en lue mitään mikä liittyy puttelan touhuun ja illalla ihan koht sillään katson areenasta jotain puutarhaan liittyvää ja panacodin kera nukkumaan. Ei muuten jaksa kun olen stressipossu.

Minä etsin viedoita missä Venäjän kalustoa tuhoutuu. Tuo hyvät yöunet.