Tällaiselle otsikolle oli kysyntää, kas tässä
Kiitos Nuu:lle !
Onko ongelmaamme kenelläkään antaa hyvää neuvoa/ohjetta?
Asfaltti kulkuväylille laitettu noin 4 -vuotta sitten. Lemminkäisen takuu kaksi vuotta meni hyvin. Parina viime talvena on piha rakoillut ja nyt raot suorastaan kukkivat ! On kokeiltu jotain "töhnää", joka oli kuin kumia ja näytti ensin ok:lta, mutta talven jälkeen irtosi kuin kumi voi, eli kerralla. On yritetty lämmitellä sulaa asfalttia, mutta eihän se rakeisena mene, tai saa menemään pieniin reikiin, siis ei sekään auta.
Mikä siis neuvoksi?? En halua kukkivaa asfalttia enää…
Kannattaa varmaan soittaa Lemminkäiselle, tuskin teidän asfaltti on ainoa joka kukkii. Kolme vuotta sitten kun itse tilasimme jatkamaan tietä ohi postilaatikon, pohjustustyöt kuului meille. Jos niitä ei ole tehty hyvin tai ollenkaan, routa voi siirrellä sitä lakumattoa ja voitte saada aikamoisen kasvimaan siihen. Lemminkäinen voi olla tietoinen mikä on vialla ja heillä voi olla siihen jo valmis ratkaisukin!
Ajattelimme asfaltoida tänä keväänä parkkialueemme, joka vielä tällä hetkellä murskepohjalla. Parkkialueen reunassa, murske- ja nurmikkoalueen yhtymäkohdassa kasvaa tällä hetkellä suurehko koivu, jota olen kaikissa tilanteissa varjellut (mies halunnut kaataa pois mutta itse en sillä pidän ylipäänsä puista ja tällä “uudistontilla” se on lähes ainoita pystyyn jääneitä puita). Koivu näyttää selvinneen mm. murskeen raijaamisesta sen juuristoalueelle (toiselle puolen) mutta nyt mietin, että miten käy, kun parkkialue asfaltoidaan? Tukehduttaako juuret ja toisaalta - puskevatko koivun juuret ajan myötä pintaan ja pilaavatko vieressä olevan asfaltin?
Onnistuuko koivurakkaan pelastaminen mitenkään?
vimasa, luulen ja pelkään, että koivu tulee rikkomaan tehdyn pinnan, ennemmin tai myöhemmin, jos se on kovin lähellä koivua. Koivun juuret kyllä valtaavat kasvaessaan kaiken tilan ja rikkovat vaikka talon perustukset.