Asteri: Alppiasteri, Aster alpinus

(perennat)

Alppiasteri, Aster alpinus.

Ihanat!!! kukkanen

Kylläpä onkin todella kauniin värinen tuo Raakin alppiasteri!

Kysymys syksyllä ostetuista pienistä astereista: oletteko saaneet niitä selviämään talven yli? Itse ostin viime syyskesällä kolme pikkuasteria. Kukkivat aikansa ruukussa. Kun kukinta alkoi olla mennyttä mutta lehdet vielä vihreitä, tökkäsin taimet kukkapenkin nurkkaan. (Vanhassa omakotitalossa asuvan ei tule heittää mitään pois.)

Nyt keväällä hämmästykseni oli suuri, kun kaksi tainta puskee isoa versokimppua ja kolmaskin vääntää lehteä esiin. Vyöhyke on I-II mutta istutuspaikka mielestäni mahdollisimman epäedullinen, kukkapenkkiin viettävän kallion vieressä eli taimet olivat loppusyksyn ja alku"talven" käytännössä vesiputouksen alla.

Ostin taimet ihan kertaköyttötavarana, en olisi ikinä uskonut, että selviäisivät talvesta. Saas nähdä, kukkivatko vielä. :-)

(Sori kun viesti on hiukkasen vinoon otsikosta.)

Tämän olettaisin olevan myös alppiasteri. Miten muuten juhannusasteri eroaa tästä?

En ollut ennen kuullutkaan juhannusasterista, mutta guuglatessa löytyy :slight_smile: Eli ainakin näköjään kokonsa puolesta, juhannusasterin kooksi sanotaan 50 cm, alppiasterin 25 cm.

Anita on parempi googlaamaan kuin minä Yritin nimittäin kaivaa tuota samaa tietoa, mutten mukamas mistään löytänyt. Pitäisi varmaan ottaa silmä käteen! Kuvia sensijaan löysin myös, ja kukinto oli molemmissa aika samanlainen.

Jalomi, istun tällä koneella luvattoman paljon ja olen viimeisen vuoden ajan googlannut, googlannut ja googlannut etsiessäni tietoa eri kasveista. Siitä se varmaan johtuu :slight_smile: Ja siltikään en välillä sitä tietoa löydä, kun tarvitsisin :wink:

Kukkien ero oli minunkin mielestäni ihan olematon. Joissain kuvissa juhannusasterilla oli ehkä hiukan harvemmat terälehdet, mutta sekin voi olla vaan justiinsa siinä kasvissa.

Olen ihastunut alppiasterin sineen ja olenkin laittanut sen ensi kevään hankintalistalle. Jostakin opuksesta luin sen olevan lyhytikäinen, mitähän se tarkoittaa ? Miten se yleensä talvesta, lumettomistakin, selviää ?

Meillä selvinnyt hyvin.

Aster alpinus Albus

Aster alpinus Pinkie

Alppiasteri ‘‘Goliath’’

Alppiasteri Happy End

Teemaa, kävin kuvaamassa oman alppiasterin rääpäleeni. Auttaako tämä kuva yhtään tunnistamista?

Myskimalva, kiitos tunnistusavusta. En oikein uskonut, että syksyinen taimenrääpäle olisi kasvanut noin isoksi. Olin jo nostanut sen pois maasta, mutta sain monta tainta kun jaoin sen ja istutin uudelleen.

Alppiasteri Happy End

Tosi kiva, ihana kun on noin matala. :slight_smile:

Hei! Te, joilla on alppiasteria 5 vyöhykkeellä, kukkiiko se kesäkuun puolella vai aloittaako vasta heinäkuussa?