Asteri / Yleistä, Aster

5 tykkäystä

Mikähän valkokukkakausi mulla on menossa kun heti ihastuin tohon ylläolevaan valkoiseen asteriin. Kuvasta päättelen että on korkea lajike, onko niin ? Onko sulla tota vielä kasvamassa ?

1 tykkäys

Maatitiaisasteri on hyvä perhoskasvi myöhään syksyllä kun kukkivia kasveja on enää vähän. Mökillä onnen omiaan ilman hoitoa kasvaa ja kestää. Jämpti paikoillaan pysyvä kasvi se ei ole.

3 tykkäystä

On korkeana ja reunusasterina. Välillä eivät ehdi kukkia.

1 tykkäys

Jos toi korkea kukkii niin että siemenet ehtii valmistua niin oisin kerjuulla :star_struck:

Ei noissa ehdi. Jakamalla lisätään.

Ok :+1:

Mitenköhän onnistuu asterin kasvu risupohjassa? Mulla olis naamioitava risuläjä, jonka päälle kippaan maata. Siihen tarvis jotain ns. varmaa ja mielellään maksutonta. Mieleeni tuli toisaalla pihassa kasvavat syysasterit. Risuläjä sais mun puolesta sairastaa asteritautia.

Tunnistaako asterin juuria jostain jos nyt lähtee kaivelupuuhiin? Kasvavat “pyytämättä ja yllättäen” männyn katveessa koivunkannon vieressä ketikolla, missä nyt kasvaa vähän kaikkea muutakin sekalaista.

Rönsyävä kasvutapa juurilla. Täällä ainakin on jo maanpinnalla lehtiä näkyvissä.
Luulisi hyvin tuollaisessa paikassa kasvavan.

1 tykkäys

Ilman astereita ei olisi syksyä.

5 tykkäystä

On kyllä ihana tuo asterimeri :heart_eyes:

Asterit voivat yllättää missä vaan. Duunipaikan läheisellä parkkipaikalla kasvaa asteripuska kaiken rikkaruohon seassa. Lapio mukaan seuraavalla kerralla…. :shushing_face:

Ihana tuo alimmainen,mikä nimi?
Nuo kyllä leviää tehokkaasti,pakko jo repiä pois vähemmäksi.

En tiedä nimeä.
Tavalliset syysasterit kyllä leviävät, mutta reu usasterit ei aibakaan täällä kuivissa penkeissä.
.iulla on kolmea.
Lila kukkii jo. Viininpunainen ja valkea myöhemmin.

1 tykkäys

Mikähän asteri tämä on? Korkeus noin 60-80 cm. Tullut tuohon kai jonkun muun kasvin mukana?
Mulla kasvaa kultapalloja tuossa, mutta ei ne oikein menesty, multatila on kai liian matala.

Mullon tuota samaa ja epäilen etton Patricia Ballard nimeltään.
Leviää kovasti ja ehtii jopa täälä kukkia.

1 tykkäys

Täällä kukkii metsäasteri mustikoiden seurassa.

5 tykkäystä

Valkea reunusasteri.

2 tykkäystä

Onko se reunusasteri jonka sulta sain alkukesän taimivaihdossa tuollainen ? Väri ja kukkimisaika ? En muista lukiko siinä lapussa väriä :thinking:

Sehän on nyt ihan täynnä pikkusia nuppuja mutta tais kärsiä parista täällä olleesta pakkaselle menneestä yöstä sen verran ettei oo toivoa enää kukinnasta vaikka kelit nyt lämpösemmät onkin öisin. Tosin se että ne vasta nyt olis alkanut kukkimaan ei välttämättä meinaa sitä että se mnormisti kukkis vasta näin myöhään syksyllä Myöhänen istutusajankohta tekee joskus tepposia kasveille sen suhteen millon ne alkaa kukkimaan. Esim. kesäkuussa istutettu päivänlilja Stella de Oro on nyt nupuillaan.

Pitäisi olla tuo valkoinen.

1 tykkäys