Asteri / Yleistä, Aster

Alppiasterille näytti olevan oma otsikko, mutta laitan tähän muille astereille yleisotsikon. Tuskin niitä niin paljon on, että mahdottoman pitkää ketjua tulee. Tähän metsäasteriin (Aster divaricatus) olen ihastunut. Se on kuin valkoinen huntu pienine ja siroine asterin kukkineen. Aloittelee juuri kukintaansa ja kukkii pakkasiin saakka. leviää ihan mukavasti. Sain tämän alun pari vuotta sitten täältä pentistä joltakin.

O-ou. Ostin vuosi sitten alennusmyynnistä sinertävän suloisen MATALAN syysasterin taimia ja laitin niitä ympäröimään suurta jasmikepensasta, kun luulin niiden pysyvän matalina. No, kasvoivat yli metrisiksi ja äsken siirsin ne uuteen paikkaan. Arvelin turhautuneena, etteivät kuki lainkaan, vaikka pieniä nuppuja olikin. Niinpä siirron yhteydessä katkaisin varret noin 25 cm korkuisiksi. Mitä luulette, selviävätkö? Äsken siis vasta netistä luin syysasterista, että kukkii tosi myöhään... nytpä tiedän. Ja onneksi siirsin ne aurinkoisemmalle paikalle, että ehkä ensi syksynä aikaistuvat - jos selviävät kaulankatkaisusta....

Et varmaan sitä tuhonnut, muttei kuki enää tänä vuonna. Monasti myyntitaimet on käsitelty korrenvahvistusaineella  jotta pysyvät matalina myydessä (luulisin) kasvavat myöhemmin oikeaan pituuteen.

Elämäni ensimmäise asterin taimet on kasvussa. Tänään ajattelin niitä koulia. Onko neuvoja miten niiden kanssa pitää menetellä. Yksi/astia? Koulitaanko?

Luulen tämänkin olevan asteri,vaan mikä? Kukkii parasta aikaa,matala ehkä n. 20cm.

Voisiko olla alppiasteri?

Kiitos anita! Sehän se on.

Osaisikohan kukaan arvon penttiläisistä kertoa, mikä syysastereitani vaivaa, kun niiden tämänvuotinen, hyvin alkanut kasvu tuntui pysähtyneen juhannuksen aikoihin. Nyt ne tekevät vain onnettoman minimaalista ja kummallisen kurttuista lehteä latvoihin. Varsien korkeus on tällä hetkellä noin 20-40 cm, kun toisaalla pihalla samasta pehkosta aikoinaan siirretty kasvusto on jo 80-100 cm korkeaa ja täysin normaalin näköistä.

Tämä on nyt astereiden viides kesä pihallamme, tuolla samaisella paikalla. Vuosittain olen kasvustoa kaivanut reunoilta pois, jotta ei valloittaisi koko kyseistä istutusaluetta. Viime kesänä laitoin vihreän reunanauhan leviämisen ehäkäisemiseksi. Ei kai se nyt siitä suuttunut? Vai kaipaisi jo uudelleenistutusta?

Lajikkeesta en tiedä tarkalleen, kun minusta se taimikaupan lappu (jota ei ole enää edes tallella) kertoi jotain ihan muuta kuin mitä sain... Tämä asteri on siis noin metrin korkea, kukkii vaalean liloin kukin myöhään syksyllä, kaipaa ehdottomasti tukemista ja leviää ärhäkästi juuriversojen avulla.

Olen ymmärtänyt, että astereiden vaivana voivat olla myös härmäsieni ja lakastumistauti, mutta onko tämä kumpaakaan niistä?

Tässä samaa kasvustoa hieman lähempää.

Ja tässä samaa asteria toisella puolella pihaa. Vajaa metrin korkea lauta-aita toimii mittatikkuna.

Ja tässä vielä lajikkeen tunnistamista varten pari vuotta vanha kuva kukkivasta asterista. Kuva on otettu lokakuussa, ja syysväreissään oleva pensas on koivuangervo.

Mikäköhän tämä juuri kukkimaan alkanut n. 20cm korkea asteri on?

Voisiko olla siperianasteri? Omassani on samaa näköä.

Sitten pitää ottaa kuva asterista jota olen pitänyt siperianasterina ja yrittää sille saada nimi:) Kiitos tiedosta.

Mikäköhän asteri tämä sitten on. On kukkinut ainakin kuukauden ja on n.40cm korkea.
Aika karmean näköinen jo.

Täällä myös asterin nimeämis ongelma. Tämä on kasvanut kotipaikassani, niin kauan kuin minuakin vanhemmat ihmiset jaksavat muistaa Kasvaa ainakin 60-70 cm korkeaksi. Olen tähän muissakin vanhoissa pihoissa törmännyt.

Kurpitsa, ei se taida ollakaan siperianasteri, sillä omassa siperianasterissani on puikulaisemmat lehdet. Lehdet muistuttaa enemmän tuota jälkimmäisen kuvasi asterin lehtiä.

Hyvä, sitten olin nimennyt aiemmin oikein. Tuolle matalalle pitäisi vielä keksiä nimi. Näinköhän on edes asteri?

Löysin muuten tuon omani Alangon kirjasta, siinäkin mainittiin vain “maatiaisasteriksi” , joka on jonkin syysasterin vanha lajike.

Jalomi, onko asterisi sitä mikä leviää todella vauhdilla?