Tarkoitatko pajuasteria (jonka olen nimittänyt tappaja-asteriksi)? Ei, tämä ei leviä oikeastaan minnekkään, hyvin maltillisesti. Eikä ole juurikaan levinnyt alkuperäisessä paikassakaan.
Tämäkin jokin asteri, tietäiskö joku sille nimen ? Kukkii nyt, mutta ei leviä mitenkään kamalasti .
Satues, miten korkea tuo asterisi on? Mulla on sellainen matala (20-30 cm) asteri, joka kukkii nyt ja kukat näyttää samanlaisilta kuin tuossa kuvassasi.
Kasvitietosanakirja kertoo pikkuasterista (Aster sedifolius) joka on 60-80cm korkea ja kukkii elo-syyskuussa. Siinä sanotaan, että on myös "Nanus" muoto joka on puolet matalampi. Voisikohan miun olla se? Harmi kun kirjan kuvassa ei näy lehdistöä.
Viherpeukalo, se on jotain 30-40 senttiä korkeaa, mielestäni se on ennen ollut matalampaa, ehkä saanut hyvin vettä tänä kesänä
Tässä tämmöinen väritrio
Peukaloisen metsäasteri on vallan ihastuttava, joskohan siitä alun saisi…
ja Leija, nyt kyllä kääntelet veistä, auts! Noh, ensi syksynä sitten:)
Luulen, että minulla ja Satuesillä on sama asteri. Mun kuva on vain paljon huonompi. Tässä asterissa on ensin sellainen pitkä varsi, ja sen päässä keikkuu “tupsu” joka täynnä kukkia.
Punainen matala ehtii hyvin kukkia, mutta valkea on vielä nupussa.
Tällainen valkoinen asteri kukkii nyt. Nimeä tälle en tiedä, kasvaa noin 60-70cm korkeaksi.
Koskakohan muuten tulisi sellainen kesä, että tuoksuasterikin ehtisi kukkaan? Kurpitsan punainen on kauniin värinen!
Ehtipäs valkeakin avata kukkansa. Vähän turhan myöhäinen lajike.
kurpitsan asteri on todella upea.
Siis... olen ällikällä lyöty... tuossa viikko sitten kun huomasin kahden penkin olevan täynnä "uusia epäilyttäviä" alkuja luultavimmin syysleimusta niin kauhukseni huomasin tänään että syysleimu on kyllä kiltisti noussut omalla paikallaan... Eli nämä kolme neliötä epämääräisiä (tällä hetkellä jo n. 20 cm) korkeat alut ovatkin sitten elokuun-/ja syysasteria (toinen toisessa penkissä ja toinen toisessa...)
Eli ihan oikeesti, leviääkö nämä todellakin näin kauheasti?!! Nämä ovat yhdet taimet mitä sain elokuussa viime vuonna ja nyt toinen on jo vallannut puolentoista neliön alueen toisesta penkistä ja toinen melkein neliön alueen toisesta,. Eli noinko nopeasti se kasvattaa niin laajan juuriston+ että nyt keväällä vasta ne alut sinne ilmestyivät... Tämä meni nyt ihan kauheaksi kaivamiseksi että saa pois nuo... ihan niin kuin ei olisi jo ollut jo tarpeeksi ahdasta siellä penkeissä ja nyt nämä alut jokaisen toisen kasvin seassa
Kyllä ne leviää. IHAN julmetusti, ja ihan salaa kesällä, että sitten seuraavana keväänä uusia alkuja on pilvin pimein ympäriinsä. Minäkin huomasin justiinsa yhdestä syysleimupuskasta, että onpahan ollut pienenpieni juurenpala asteria seassa, kun siirsin sen asterin valtaamasta penkistä, vaikka yritin putsata kunnolla. Nyt on asterin pikkuisia alkuja ympärillä huru mykke… osan revin jo irti, mutta kai se on koko leimupuska nostettava ylös ja putsattava vielä perusteellisemmin. Pah. Se kun maastoutuu niin hyvin leimupuskaan. Mokoma leviäjä!
No hyvä tietää, parempi myöhään kuin… ne saavat kyllä lähtöpassit tältä pieneltä pihalta… täällä ei kyllä todellakaan pysty tuollaista salakavalasti leviävää pitämään (maahumalaa, suikeroalpea ja pikkutalviota sentään näkee kun leviää…)
Taitaa olla enempi jo myöhään leviää ihan hassunlailla, ei perässä kerkeä.
Tämmösiä näkyy kasvavan. kenties jotain astereita? Tunteeko kukaan? Sininen on niin sininen että silmiä särkee, violetti kivempi.
Näyttäisi ihan alppiastereilta.
Kiitos Anita! Nepäs on aikasia, täällä ei just muu kukikkaan vielä. Ei sitten ollutkaan nukkapähkämöä…
Tänä vuonna on asterit vähän aikaisemmassa kun yleensä, onneksi.