Asteri / Yleistä, Aster

Hieman aiemmin olisi saanut kukinta alkaa kuin vasta syyskuun lopussa.

kukkii pudonneet koivunlehdetkin seassa...

En muista tällaista ostaneeni, on tainnut muuttua itsekseen valkeaksi?

60cm korkea elokuunasteri on viikonlopun hankintoja.

Syysasteri (jonka edessä yrtti-iiso ‘‘Cotton Candy’’ ja takana punatähkiä).

pisamakello,onko tuo syysasteri vai tuoksuasteri.minä sain tuollaisen tuosuasterin nimellä,mutta ei se talvehtinut .ihana!!

Iesteri: syysasterina olen tuon saanut, mutta en ole varma. Hyvin on talvehtinut (IB:llä sekä siskollani III:lla).

Tätä pitäisi saada enemmänkin mahtumaan penkkiin.  "Royal Ruby"

Viime vuonna saatu reunusasteri on kauniin värinen.

Mukavaa kun jokin vielä kukkii ihan täysillä.

Tämä myöhäinen asteri ei taida ihan ehtiä kukkaan tänäkään vuonna

Korkkaan tämän vuoden asteriketjun aloitetuksi…

Syysasteri ‘‘Patricia Ballard’’ on kukkinut ahkerasti jo heinäkuun alkupäivistä lähtien ja on yksi suosikeistani pienessä puutarhassa. Siitä pitävät sekä mehiläiset että perhoset ja kasvi on levinnyt jo hyvin pienestä toukokuussa istutetusta taimesta tuuheaksi ‘‘pikkupensaaksi’’.  Pidän erityisesti siitä, että se on tuonut pitkään kestävää väriä ja eloa lyhytaikaisten kukkijoiden joukkoon. Yksittäinen kukka kestää suhteellisen pitkään ja nuppuja tulee jatkuvasti.

Asteri kasvaa eteläpuolella, ajoittain paahteisella hyvin vettäläpäisevällä ja kuivahtavalla maaperällä johon olen sekoitellut viime vuoden kukkamultapussien jämiä.
Ihana perenna!

Ehtipä kuitenkin kukkimaan, nimeä en tiedä, tietäisikö joku muu? :slight_smile:

Kohta tämä on kunnolla kukassa. Yksi parhaita syyskukkijoita, eikä leviä liikaa.
Royal Ruby

Valkea on vähän liian hidas.

Ei taida tuommoset jäpäkämpikasvuiset syysasterit keritä kukkaan kolmos-vyöhykkeellä. Äiti osti noita kaksi vuotta sitten joku 4kpl. Ei kukkinut viime, eikä tänäkään syksynä. Nuput oli tänä syksynä ja toiveet korkealla. Mutta eivät auenneet. Sitä vastoin mun keväällä ostama hieman lörppölehtisempi lajike kukki oikein kauniisti. Asterit on istutettu samaan penkkiin.

Syysasteri novi-belgii. Kukkinut vasta reilun viikon.

Kuvan asteri kukkii parhaillaan Turussa. Kukinta alkoi lokakuun lopussa. Tietääkö joku nimen. Kasvin sain vaihtarina ja tietysti nimettömänä.

mä haluuuun tuota,kivipekka!jos muistan kyselen keväällä!

Mulla on sellainen kuin Aster novii-belgii ‘‘White Ladies’’, kukkii lokakuulla, nyt taitaa kuitenkin olla jo lopettanut. (Mua aina naurattaa, kun Uusi Belgia on siis nykynimeltään New York ja on vaikea kuvitella aluetta astereita valtoimenaan. Mikähän voisi olla vielä myöhäisempi kuin tämä novii-belgii -ryhmä, novae-angliae? Niin, tai eiväthän ne enää ole edes astereita lattarinimeltään vaan oikea on Symphyotricum. 

Merlin, mulla meni jo pää ihan pyörryksiin noista sun mietteistä
Tänään otin pari kuvaa vielä tuosta novi-belgiistä. Kameralle ei tahdo enää valo riittää…

Koko puska.