Iih, ensimmäiset punaiset "Purpurea" auringonkukkani pukkaavat versoa mullan alta. Versokin on viininpunainen… suloisia!
Iih, ensimmäiset punaiset "Purpurea" auringonkukkani pukkaavat versoa mullan alta. Versokin on viininpunainen… suloisia!
Kivaa =) Minä sain vasta pari päivää sitten omani multiin. osan purkkiin ja osan maahan, tehdään nyt vertailua kuinka käy. PPV, kuinka kauan sinulla itivät nuo punaiset? Sallithan lyhenteen hauskasta nimestäsi?
Mites auringonkukan latvominen? Tehdäänkö myös suurille/korkeille lajeille? Ja milloin?
Vein omat muutamat hontelot ulos n.pari viikkoa sitten ja ovat siellä lavassa jo vähän tukevampia. Ovat säilyneet hyvin vaikka on ollut kylmiäkin öitä.
Auringonkukkia ei käsitykseni mukaan latvota - itse en ole ainakaan koskaan tehnyt niin...
Viikonloppuna tulleessa Iloa puutarhassa ohjelmassa latvottiin auringonkukkia: tekee kuulemma monilatvaisen ja -kukkaisen kasvin. Mene tiedä, voi pitää siis jopa paikkaansa?
En ole minäkään koskaan latvonut, mutta tanskalaisessa puutarhaohjelmassa kyllä latvottiin. Latvotut tekevät kuulemma enemmän kukkia. Tosin nykyään on sellaisiakin lajikkeita, jotka tekevät latvomattakin monta kukkaa.
Siemenkaupassa oli viimeksi katsellessani myös semmoisia auringonkukan siemeniä, joista pussissa luki, että tekee useita kukkasia. Semmoisia varmaan pitäisikin latvoa, mutta eikös tuo tavallisin tapa kummiskin ole kasvatella semmoisia yksikukkaisia?
nanikka, ne useampia kukkia tekevät auringonkukat haarautuvat kyllä itsestään.
Noin yleisesti ottaen, auringonkukkia ei siis _tarvitse_ latvoa. Voihan kokeilla joillakin yksilöillä.
Itse epäilen, että täällä pohjoisessa kukinta siirtyy myöhemmäksi latvotuilla yksilöillä. Suuren kukan tuenta voi olla myös hieman hankalaa, jos se tosiaan innostuisi kasvattamaan useita suuria kukkia latvaansa. Kukka/kukinto on aika painava joillakin lajikkeilla.
Meille ilmestyi ruukkuun albino-auringonkukantaimi.
Ei liene pitkäikäinen yksilö.
mpn: Vautsi, onko sulla kuvaa siitä?
Ei ole kuvaa. Oli ihan saman mallinen kuin toisetkin. Lajiltaan oli pientä kerrottua. Nimeä en muista. Jaksoi sinnitellä noin viikon ja sitten kuihtui pois
Ensimmäistä kertaa elämässäni kokeilen auringonkukkaa kasvattaa. Aloittelijana en tiennyt suorakylvöistä tai muista vaihtoehdoista, joten pistin minikasvihuoneeseen muiden mukana. Äkkiä hujahtivat niin isoiksi, että sain siirtää muualle.
Toivottavasti näiden runko pitää, miltä mielestänne näyttää?
Tämä kuva on näpsäisty 15.4. Onko liian aikaista kylvää jo silloin?
Tässä ne nyt ovat tämänpäiväisessä kuvassa parvekkeella - vielä pystyssä kovasta tuulesta huolimatta.
Voit huoletta lisätä tuonne ruukkuun lisää multaa, niin että tulevat vielä syvemmälle.
Senpä teen heti huomenna! Kestääkö tuo olla jo yöt ulkona? Pelottaa että tapan..
Kaksoset.
Kylläpä ovatkin Hoyabellan punaiset jo pitkällä. Itsellänikin on punaista, mutta ei vielä noin isoja. Taisin hidastella niiden istuttamisessa liian pitkään. Vähän laiskotti, kun piti ensin tehdä uusi penkki noille. Minulla on lisäksi kolme Giganttia, kun niistä saa sellaiset komeat kakut linnuille talveksi.
Minäkin ostin niitä Punaisen auringonkukan siemenöisiä pussillisen ja kylvin ne suoraan ulos, vanhan kivinavetan seinän vieraan kukkapenkkiin joka siinä on ollut jo vuosia.
surukseni totean etteivät ne ole itäneeyt ollenkaan, Mutta syytä en tiedä, Varjostiko kenties kevätvuohenhjuuren suuret kasvustot (jotka yrittävät koko tontin vallata) ja pionien alut liikaa vai onko joku käynyt syömässä'' siemeneni vai oliko niissä siemenissä jotain vikaa.
Tuli vaan mieleeni tuosta Muumin jutusta, että auringonkukan siemenet eivät itäneet se, että jos olet ruokkinut tinttejä auringinkukan siemenillä talvella on todennäköistä, että ne siemenvarkaat löytyvät sieltä. Minä näet olen yrittänyt edellininä vuosina laittaa siemenet suoraan maahan, mutta havainnut, että titit olivat kaivaneet ne esiin ja syöneet ne. Tänä kesänä esikasvatin auringon kukkani ja heti onnistui paremmin. Taimet kyllä olivat pitkään sellaisia honteloita ja kalvakoita. Mutta nyt alkaa jo näyttämään joltakin. Hieman takapakkia tuli tuossa parisen viikkoa sirran, kun raekuuro piiskasi lehtiin reikiä.Laitan tässä jossakin vaiheessa kuvaa tulemaan.
Yksi kukkii jo, mut onneksi ei ole se joka on pisin ja voittaa sodan.
Näkyykö tämä viesti listauksissa?