Auringonkukat alkavat itää lintujen ruokintapaikalla kohta. Avaan valmiiksi otsikon niitä varten
Onko kellään ollut tuota viininpunaista auringonkukkaa? Itse ostin siemeniä ja ajattelin laittaa, siitä kai ei tule niin isoa kuin näistä muista? Oisko kellään kuvia mimmosia ne on, muustaki kuin pelkästä kukasta?
Kiinnostaa minkämallinen se on Kannattaako esikasvattaa vai suoraan multaan? Että kerkeää kukkia..
minulla on ollut ja on edelleen. Esikasvatan vähän, että siemenet ehtii syksyllä kypsyä. Kuvaa ei ole, mutta varsi n. 2 m, kukan halkaisija 15-20 cm, haarautuva. Tykkään kovasti.
Kääpiöauringonkukka Pacino on hyvä lajike ruukkupuutarhassa. Se kasvaa noin puolimetriseksi ja haarautuu. Kukat ovat halkaisijaltaan noin 15 cm.
Sorruin sitä minäkin auringonkukkiin, niihin punaisiin ja sitten sellaiseen jättilajikkeeseen(Gigant). Koulin molemmat eilen ja hyvältä näyttää tähän mennessä. Laitetaanhan sitten kuvia, kun alkavat kukkimaan. En halua osallistua mihinkään kasvatuskisaan, sillä en ole kilpailuhenkinen. Tykkään vaan ihailla kauniita kukkia. Olen yrittänyt joskus kylvää auringonkukan siemeniä suoraan maahan huonolla menestyksellä: Talvella auringonkukan siemenillä ruokitut tiaiset ovat kaivaneet ja syöneet suihinsa kaikki siemenet.
No voi teidän kanssanne, kävin sitä minäkin sitten hommaamassa viininpunaisen auringonkukan siemeniä... Huomasin muuten että myynnissä oli jokin sellainen lajike, josta ei pitänyt lähteä siitepölyä, vinkiksi heille jotka haluaisivat auringonkukkia leikkokäyttöön.
Viime keväänä kokeilin sekä esikasvattaa että suorakylvöä vappuna. Taisi olla se vappuvihje Puukonsuojukselta.
Oleilen täällä kolmos vyöhykkeen pohjoisrajoilla ja se vappukylvö oli ainakin viime vuonna täydellinen ajoitus. Joten tänäkin vuonna niin aion tehdä, enkä esikasvata ollenkaan. Esikasvatetuista kun tuli sellaisia huojuvia vänkyrävarsia, mutta suorakylvetyistä tanakoita ja isoja.
Syksyllä siivotessa jouduin sahaamaan ne poikki, sillä tukinaru oli kasvihuoneessa kiinni ja pelkäsin että kasvihuone kaatuu.
En minäkään ole esikasvatusta auringonkukille harrastanut, kuin vain kerran kokeeksi. Parempia ja tanakampia tulee ehdottomasti suorakylvöllä.
Minä taas viime keväänä esikasvatin, kun ovat yhdessä koristetupakoiden kanssa aivan paraatipaikalla ja suoraan maahan kylvettynä se on kuin kaalimaa loppukesälle asti. Ei siitä kyllä mitään hyötyä ollut, eivät minun mielestäni kukkineet sen aikaisemmin. Tosin oli epäonninen lajike muutenkin (Golden Hedge), ja kärventävän kuiva kesä. Siitä huolimatta aion taas kylvää ne kohtapuoliin purkkiin! Nyt lajike on pikkuauringonkukka (Helianthus debilis).
Pussikaupalla on minullakin auringonkukan siemeniä, isompaa ja pienempää. Olen pohtinut esikasvattaako vai ei. Enpä siis taida, jos onnistuu ilmankin. Menee sekin esikasvatustila parempaan tarkoitukseen .
....aika honteloilta näyttävät minun isonauringonkukan taimet. Ei oikein löydy valoisaa mutta viileää paikkaa...Voiko ne koulita useamman kerran? Entä istutetaanko koulittaessa syvempään?
Taidan muutenkin olla ajoissa, mutta kun haluisin todella isoja auringonkukkia...Ja aurinkoiseen paikkaan, mutta kiven taakse.
Pitkiltä honteloilta mullakin näyttää ne mitä olen laittanut, mutta säästin siemeniä että laitan vielä suoraan maahanki.
Kyllä minun mielestäni voi koulia useampaan kertaan ja istutella entistä syvempään. Jos on mahdollisuus pitää taimia lämpiminä päivinä ulkona, niistä tulee vahvempia kuin jos on koko kevään sisällä.
Aika hyvin näyttää tämä meikäläisen äidikieli taipuvan; koulita ?
Viime keväänä kylvin auringonkukat maaliskuun puolessa välissä ja voi kauhistus niitä haljuja ja keikkuvia "taimia". En suosittele noin aikaista kylvöä
Niitä keikkuvia auringonkukkia löytyy nyt täältä piti laittaa kunnon seinämä mihin saavat keikkua enneku pihalle joutavat.
Panin auringonkukan siemenet likoon ennen multaan tyrkkäämistä, kolmea neljää lajiketta (sitä punaistakin). Onkohan tämä liottaminen hyvä juttu? Pari vuotta sitten liottelin kohtuullisella menestyksellä.
Meinasin laittaa esikasvatukseen, mutta nyt aloin epäillä, löytyykö meiltä tosiaan riittävästi tilaa ja valoa kaikille noille potteroille.. Ehkä sitä sitten uskaltaisi jo maahankin tyrkätä, en tosin kaipaa tällä kertaa tinttejä syömään siemeniä.
Kyssäri; kun noita auringonkukkia myydään jättisäkeissä linnuille, niin voiko niistä kasvattaa auringonkukkia vai pitääkö ostaa niitä pikkupussukoita jotka tulee tosi kalliiksi kun meinaan laittaa pihan lähes täyteen :D
Kyllä voi laittaa niistä linnunsiemenistä. Niissä on sekalaisia lajeja, joten tulee korkeaa ja matalaa, pieni- ja isokukkaista, yksikukkaista ja monihaaraista eli ihan kivaa. Keltaisia ovat kaikki olleet mitä meillä on kasvanut, joten eri värejä pitää sitten ostaa erikseen
Ihanaa,
lähdenpä kaupan kautta kotio ja alan jänskäämän :)