Olen siirtämässä viime vuonna hankittua telekiaa. Tuolta aiempaa lueskelin, ettei leviä juuristosta kovin yms.
Mut tarvitsisin tietoa, millainen juuristo sillä on. Paalujuuri, "paakku", vai joku muu? Osaisin varautua oikeilla vehkeillä 
Vierellä kasvavia narsissejakin pitäis varoa.
Sellainen roteva paakkujuuristo sillä on, kovempi se on leviämään siementämällä.
Kunnon lapion pitäisi riittää eikä pahemmin kärsi siirrosta.
Ok, kiitos ![]()
Täällä kukitaan 

Sitten malliesimerkki siitä miten käy, mikäli sen antaa siementää. Leviää rytinällä marjatarhaan. Mummu ei antanut sitä lainkaan leikellä, kun se on niin nätti.
No ei ole enää ja tänään illalla pistän talikon heilumaan ja pusikko kokee rajun harvennuksen, yhden siirrän jonnekin muualle ja tähän paikalle on jo mustikkapensaita jonottelemassa.
Saa tulla noutamaan, mikäli joku tätä haluaa, riittäisi varmaan aarille taimia 
Mistä pääkaupunkiseudun taimistosta löytäisin tätä? Yritin kaivella netistä, eikä oikein tärpännyt.
anemone, jos etsit auringontähteä, niin minulta voit saada vaikka autokuormallisen. Jos et lähempää saa, niin voin lähettää muutaman pikkutaimen.
Hei enita! Alkaa näyttämään siltä, että Espoon taimistoista en tätä kasvia löydä, joten olisin todella kiitollinen, jos voisit pari taimea minulle lähettää. ![]()
Kimalaisia on telekioissa paljon. Tuo kukan muoto on hauska 

luonnonkiharat latvat 
Telekiassa nuput näkyvillä. Ihan uskomattoman aikaisin ![]()
Jee, nyt löysin nimen pihani mysteerikasville. Olen tässä iltana parina selaillut näitä perennoja läpi, jotta nimi löytyisi. Viehättävä kasvi, totta tosiaan.
Minäkin oon tykästynyt tähän kasviin, sopii hyvin villipihaani. Siinä tein kuitenkin virheen, kun istutin muutamia kukkapenkin takalaitaan. En ollut huomannut Raakin varoitusta tään ketjun alkumetreillä, että telekian lehtiruusuke peittää noin metrin ympyrän - ja niinhän siinä sitten kävi, että muutama pienempi kasvi häipyi penkistä vaikka yritin sitoa lehtiruusuketta suppuun. Kun vielä kuulin, ettei se, nimestään huolimatta, ole erityisen perso auringolle, nostelin kasvit syksyllä tontin takalaidan aitovierille. Tänä vuonna ovat tosiaan kukkineet aikaisin ja runsaasti. Hyvin pärjäävät nykyisillä paikoillaan ja kukka erottuu vähän kauemmaksikin.
Mulla näyttää kasvavan hyvinvoivasti runsaassa auringossa, mutta onkin erittäin kostea notkokohta. Ehkäpä kosteus mahdollistaa kasvun auringossa. Lehdetkin raparperin kokoiset alhaalta.
Mun pihalla ko. kasvi on saanut siementää ilmeisesti aika monena vuonna, ja noita siementaimia on eri kokoisina vähän joka puolella. Jos olisin ahkerampi, purkittelisin noita isoja taimia pois annettavaksi sen sijaan että kiikutan kompostiin selkä vääränä. Ehkä yritän ryhdistäytyä tässä asiassa.
Luultavasti se sietää hyvinkin aurinkoa, en tiedä, kun tässä isojen puiden varjostamassa pihassa joutuu koko ajan etsimään kasveille paikkoja, joissa ne saavat edes minimitarpeensa aurinkoa. Nyt ovat telekiat sellaisissa paikoissa, joihin saavat tehdä ihan kunnon kasvustot ja tukahduttaa vuohenputket.
Hyvä idea käyttää tuota vuohenputken varjostamiseen ja tukahduttamiseen. Keksin välittömästi jatkosijoituspiakan noille siementaimille. ![]()
Telekia tuntuu kestävän melkein mitä vaan ja tekee muuten tosi mojovan juuriston… Pikku vinkkinä siis, et siirtäminen on aika työlästä ;D
Joo mulla on pari vuotta vanha siementaimi sikalannurkalla ja kohta sitä ei siirrä vanha erkkikään.
Emokasvi on täydessä auringossa, vähän voi helteellä lupottaa, mutta illalla on taas terhakka.

Kerkiääkö tämä kukkia, koko kesän vain lehtiä kasvattanut?
Ihan väärässä paikassa on myös, pakko koettaa siirtää ens keväänä. Toivottavasti vielä onnistuu ettei juuristo ole jo liian iso. Enhän minäkään tiennyt että siitä noin iso tulee.